مکمل های کلسیم در دوران بارداری

0 164

مکمل کلسیم بارداری

ویتامین پریناتال، همراه با سایر ویتامین ها و مواد معدنی که پزشک در دوران بارداری تجویز می کند، روشی عالی برای تامین هرگونه ماده مغذی هستند.

توجه به این نکته مهم است که مکمل ها تنها تکمیل کننده رژیم غذایی سالم هستند و نباید به عنوان جایگزینی برای مواد مغذی باشند. شما همیشه باید تمام تلاش خود را برای داشتن تغذیه ای سالم و دریافت مواد مغذی مورد نیاز روزانه انجام دهید.

چه افرادی به مکمل کلسیم نیاز دارند؟

در صورتی که در دوران بارداری قادر به دریافت مواد مغذی و تامین نیازهای خود در رژیم روزانه نباشید، ممکن است لازم باشد یک مکمل مصرف کنید، به ویژه اگر در دریافت کلسیم کافی مشکل داشته باشید. مواردی از جمله:

– حالت تهوع و استفراغ شدید

عدم تحمل لاکتوز

– رژیم غذایی عاری از محصولات لبنی

– بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا سلیاک

پزشک همچنین در مواردی که احتمال خطر ابتلا به پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری برای مادر بالا باشد نیز توصیه به مصرف مکمل می کند.
حتما قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل جدید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر ویتامین پریناتال، کلسیم یا داروی ضد اسید معده را بدون نسخه مصرف می کنید، به پزشک اطلاع دهید. او نسخه ای متناسب با نیاز شما تجویز خواهد کرد.

انواع مکمل های کلسیم

مکمل های کلسیم شامل موارد زیر هستند:

ویتامین های پریناتال

این ویتامین ها معمولا حاوی کلسیم هستند، ولی مقدار آن برای تامین نیاز روزانه شما کافی نیست. شما همچنان باید در کنار مصرف پریناتال در دوران بارداری از رژیم غذایی غنی از کلسیم پیروی کنید. برندهای مختلف کلسیم دارای مقادیر ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند، بنابراین برچسب روی قوطی قرص را مطالعه کرده و با پزشک خود در رابطه با آن صحبت کنید.

مکمل کلسیم بارداری

مکمل کلسیم سیترات

اگر در جذب کلسیم کافی مشکل دارید یا در معرض فشار خون بارداری هستید، ممکن است پزشک مکمل کلسیم سیترات را به شما توصیه کند. جذب سیتراب با معده خالی راحت است و باعث بروز یبوست نمی شود.

مکمل کلسیم کربنات

کربنات کلسیم در برخی آنتی اسیدها مانند تامز (درمان سوزش معده) یافت می شود. به توصیه های پزشک خود در مورد نحوه مصرف این مکمل توجه کنید. بسته به دفعات مصرف در روز و رژیم کلی غذایی، قرص تامز (Tums) می تواند کلسیم زیادی را برای بدن تامین کند.

عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف کلسیم در دوران بارداری

جدا از خطرات احتمالی ناشی از مصرف کلسیم بیش از حد، به طور کلی مصرف مکمل های کلسیم ممکن است منجر به به ایجاد عوارضی مانند باد معده، نفخ و یبوست شود. در صورت بروز این علائم می توانید برند دیگری را امتحان کرده و رژیم غذایی خود را برای کاهش نفخ غذاها اصلاح کنید.

ویتامین D

ویتامین D به دلایل بسیار، یک ویتامین ضروری شناخته شده است، یکی از مزایای آن کمک به جذب کلسیم در بدن است. ویتامین D و کلسیم باهم موجب تقویت استخوان ها می شوند.

بنا به توصیه متخصصان، زنان باردار باید روزانه 600 واحد بین المللی (15 میکروگرم) ویتامین D دریافت کنند.

بدن شما به طور طبیعی از نور خورشید برای تولید ویتامین D استفاده می کند. ولی شما همچنین می توانید این ویتامین را از برخی مواد غذایی یا مکمل ها دریافت کنید.

شما می توانید برای دریافت ویتامین D مورد نیاز روزانه، به موارد زیر عمل کنید:

– مدتی را در آفتاب سپری کنید: نور خورشید ماده شیمیایی موجود در پوست شما را به ویتامین D تبدیل می کند.

– غذاهای غنی شده مصرف کنید: بسیاری از غذاهای غنی از کلسیم، مانند شیر، آب پرتقال، غلات، ماست و تخم مرغ حاوی ویتامین D نیز هستند.

– ویتامین پریناتال خود را مصرف کنید: بیشتر قرص های پریناتال حاوی ویتامین D هستند، اما حتما قبل از مصرف برچسب آن را مطالعه کرده و با پزشک مشورت کنید.

– در مورد مکمل ویتامین از پزشک سوال کنید: قبل از مصرف هرگونه مکمل اضافی در دوران بارداری باید با پزشک مشورت کنید. دریافت ویتامین D برای بدن بسیار مهم است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد.

مکمل کلسیم بارداری

چگونه کافئین بر روی کلسیم اثر می گذارد

کافئین ادرارآور است، به این معنی که می تواند آب زیادی را از بدن دفع کند. افزایش ادرار باعث از دست دادن مقداری کلسیم در بدن می شود. در صورتی که مصرف کافئین در دوران بارداری به مقدار مجاز باشد، این عوارض بسیار جزئی خواهد بود.

بهترین راه برای اطمینان از دریافت کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن، خوردن غذاهای سالم و متنوع است.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل باعث حفظ سلامتی شما در دوران بارداری، تامین مواد مورد نیاز برای رشد و تکامل جنین، افزایش انرژی لازم برای زایمان و تقویت تولید شیر می شود.

اگرچه محصولات لبنی به عنوان بهترین منبع کلسیم در نظر گرفته می شوند، اما تنها انتخاب شما نیستد. در صورتی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستید، فرآورده های دامی نمی خورید یا علاقه ای به شیر ندارید، باز هم می توانید بدون مصرف لبنیات، کلسیم کافی دریافت کنید.
در مراجعات دوران بارداری خود، در مورد رژیم غذایی و نگرانی های تان با پزشک صحبت کنید. او می تواند شما را در انتخاب بهترین روش تامین نیازهای روزانه راهنمایی کند.

مترجم: محدثه محمدی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات