مصرف زردآلو در دوران بارداری

0 2,258

زردآلو میوه ای خوشمزه شبیه هلو است که می توان آن را به صورت خشک یا تازه مصرف کرد. این میوه شیرین دارای محتوای غذایی بالا و سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن است. از آن جایی که در دوران بارداری محدودیت هایی در مورد مواد غذایی وجود دارد، این سوال پیش می آید که آیا مصرف زردآلو برای زنان باردار ایمن است؟ در این مطلب با مزایا، عوارض و مقدار مجاز مصرف زردآلو در بارداری آشنا خواهید شد.

آیا مصرف زردآلو در دوران بارداری ایمن است؟

مصرف زردآلو در دوران بارداری کاملا بی خطر است. زردآلو از خانواده گیلاس، بادام، آلو و هلو است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. زنان باردار می توانند روزانه 1 تا 2 عدد زردآلو بخورند (مقدار مجاز مصرف زردآلو در بارداری). این میوه را حتما باید قبل از مصرف به طور کامل شست تا مواد شیمیایی مضر موجود در آن از بین برود.

مزایای زردآلو در دوران بارداری

1. منبع خوبی از آهن و مس

زردآلو خشک سرشار از آهن و مس است. زنان در دوران بارداری برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی و تنش اکسایشی به مقدار کافی آهن نیاز دارند. مقادیر زیاد مس در زردآلو خشک باعث تحریک تولید هموگلوبین و جذب بیشتر آهن می شود.

2. کمک به درمان یبوست

زردآلو مانند بیشتر میوه ها، منبع خوبی از فیبر است. این میوه به بهبود روند هضم کمک کرده و از یبوست که عارضه شایعی در دوران بارداری است، جلوگیری می کند.

3. منبع خوبی از اسید فولیک

زنان باردار باید در مورد اهمیت مصرف اسید فولیک از ابتدای دوران بارداری، آگاه باشند. نکته خوب این که زردآلو حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است. این ویتامین به رشد سالم جنین کمک کرده و خطر نقایص بدو تولد مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد.

4. کمک به تقویت سلامت چشم

زردآلو همچنین حاوی مقادیر زیادی بتا کاروتن (یک ماده مغذی ضروری) است که به بهبود بینایی و افزایش دید چشم کمک می کند. بنابراین برای حفظ سلامت چشم خود، زردآلو را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

5. ثابت نگه داشتن سطح قند خون

برای کنترل و کاهش سطح قند خون، زردآلو مصرف کنید. همچنین با قرار دادن این میوه در برنامه غذایی خود از دیابت بارداری جلوگیری کنید.

زردآلو در بارداری

زردآلو در بارداری6. اثرات شگفت انگیز بر رشد و تکامل جنین

زردآلو نه تنها برای مادر بلکه برای جنین نیز مفید است. این میوه حاوی مقادیر زیاد اسید فولیک است و از نقایص بدو تولد مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می کند. در واقع زردآلو برای رشد و تکامل جنین مفید است.

7. حفظ سلامت پوست

زردآلو برای سلامت پوست و مو مفید است و موجب زیبایی و شادابی آن می شود.

8. افزایش شیر مادر

شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، از اهمیت ویژه ای برای سلامت نوزاد برخوردار است. ثابت شده که زردآلو به افزایش شیر مادر کمک می کند، بنابراین زردآلو را به رژیم غذایی دوران شیردهی خود اضافه کنید.

9. درمانی موثر برای عفونت واژن

بارداری فرد را مستعد ابتلا به انواع عفونت های واژن می کند. برای درمان عفونت، خمیری از زردآلو تهیه کرده و روی قسمت آسیب دیده قرار دهید.

عوارض احتمالی مصرف زردآلو در دوران بارداری

اگرچه زردآلو فواید بسیاری برای زنان باردار دارد، ولی با خطراتی نیز همراه است. عوارض احتمالی مصرف زردآلو در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

1. زردآلو حاوی ماده خطرناکی به نام “آمیگدالین” است

“آمیگدالین” یک ماده شیمیایی مضر است، که در زردآلو یافت می شود. مصرف بیش از حد غذاهای غنی از این ماده خطرناک می تواند منجر به حمله عصبی، گرفتگی عضلانی، حالت تهوع و همچنین اختلال تنفسی شود.

هسته زردآلو غنی از “آمیگدالین” است. قبل از خوردن میوه، هسته آن را جدا کرده تا از هرگونه ناراحتی و عوارض جانبی جلوگیری کنید.

2. زردآلو حاوی گوگرد است

زردآلو دارای گوگرد است و می تواند باعث ایجاد شوک آنافیلاکسی و علائم شدید آلرژیک در زنان باردار شود.

3. زردآلو می تواند باعث مشکلات گوارشی شود

مصرف زردآلو نارس ممکن است ناراحتی معده در مادران باردار ایجاد کند و منجر به استفراغ و کم آبی بدن (دهیدراسیون) شود.

4. زردآلو می تواند باعث سرگیجه و سردرد شود

زیاده روی در مصرف زردآلو ممکن است باعث بروز عوارضی مانند سرگیجه و سردرد شود.

چه زمانی برای مصرف زردآلو در دوران بارداری مناسب است؟

زمان خاصی برای مصرف زردآلو در دوران بارداری وجود ندارد، اما توصیه می شود که این میوه به همراه وعده های غذایی (مانند صبحانه) یا میان وعده میل شود. همچنین باید از خوردن زردآلو در طول شب خودداری کرد.

نکاتی قابل توجه در مورد مصرف زردآلو در دوران بارداری

– مصرف زردآلو نارس خطرناک است و انواع خشک آن توصیه می شود.

– در مصرف زردآلو اعتدال را رعایت کنید.

– زردآلو را به همراه صبحانه بخورید.

– قبل از گنجاندن زردآلو در رژیم غذایی روزانه خود، با پزشک مشورت کنید.

خلاصه مطلب

مصرف روزانه زردآلو در دوران بارداری، هیچ ضرری ندارد. در واقع این ماده غذایی خوشمزه برای سلامتی بسیار مفید است. با این حال همیشه قبل از خوردن میوه، آن را کاملا بشویید. در دوران بارداری زردآلو را در حد متوسط مصرف کنید. اگر پس از خوردن این میوه متوجه هرگونه علائم یا ناراحتی شدید، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. قبل از افزودن یا حذف زردآلو در رژیم بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات