بهترین سبزیجاتی که در بارداری باید بخورید

0 11,933

سبزیجات در بارداری

در دوران بارداری، حفظ رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. برای این کار باید نوع غذای مناسب را انتخاب کنید و آن را در مقدار مناسب و در زمان مناسب میل کنید. هر چیزی که ناسالم باشد می تواند برای مادر و نوزاد عوارض ایجاد کند و منجر به عوارض شود.

اهمیت سبزیجات در بارداری

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات می تواند به جلوگیری از عوارضی مانند دیابت حاملگی و کمبودهای تغذیه کمک کند، سبزیجات افزون بر فیبر مورد نیاز، حاوی ویتامین هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین C و اسید فولیک هستند. خوردن سبزیجات همچنین به نوزاد با وزن مناسب هنگام تولد کمک می کند، خطر کم خونی را کاهش می دهد، فشار خون را کنترل می کند و منجر به افزایش وزن سالم در مادر می شود.

نظارت بر عادات غذایی در دوران بارداری بسیار ضروری است زیرا به شما کمک می کند وزن اضافه ای را که در دوران بارداری به دست می آورید؛ بعدها بتوانید دوباره کم کنید.

سبزیجات در بارداری

سبزیجات در بارداری8 نوع از سبزیجاتی که در دوران بارداری باید بخورید

بسیاری از سبزیجات وجود دارند که به شما این اطمینان را می دهند که بدن شما می تواند مواد مغذی را دریافت کند. لیست سبزیجات مصرفی در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

سیب زمینی شیرین؛ اینها منابع عالی ویتامین A ، B و C هستند.

چغندر؛ چغندرها از نظر ویتامین و فیبر سرشار هستند. آنها همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

فلفل دلمه ای؛ از نظر ویتامین و فیبر غذایی غنی هستند.

کلم بروکلی؛ ویتامین C ، K و فولات حاوی مقادیر زیادی برای رفع یبوست هستند.

نخود سبز؛ سرشار از ویتامین C و K و همچنین فیبر هستند.

سبزیجات برگ تیره؛ پر از فیبر، کاروتنوئیدها و فولات هستند.

جعفری؛ از نظر پروتئین، ویتامین E و ریبوفلاوین سرشار از پروتئین هستند.

گوجه فرنگی؛ سرشار از ویتامین C و K و بیوتین است.

چه مقدار سبزیجات در رژیم غذایی زن باردار کافی است؟

یک زن باردار احساس گرسنگی بیشتر از حد معمول می کند، زیرا او باید مواد مغذی را برای جنین با رشد سریع، تأمین کند. توصیه می شود که در مقادیر کم، وعده های غذایی را میل کنید تا احساس گرسنگی نکنید. خوردن وعده های کوچک به طور مرتب به رفع مشکلات گوارشی که یک علامت شایع بارداری است، نیز کمک می کند. از مصرف سبزیجات کنسروی خودداری کنید و سبزیجاتی را انتخاب کنید که فقط سبزیجات فصل را میل کنید.

توصیه می شود در روز 2.5 تا 3 فنجان (حدود 500 گرم) سبزیجات میل کنید. آنها را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. سبزیجات منبع غنی انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. ممکن است فرد مکمل هایی برای ویتامین ها مصرف کند اما سبزیجات را نمی توان تنها با قرص ها جایگزین کرد، زیرا نیاز به فیبر توسط یک مکمل ویتامین تأمین نمی شود.

جدا از تغذیه سالم، لازم است که ورزش کنید و به میزان کافی بخوابید.

سبزیجات در بارداری

سبزیجات در باردارینکات ساده ای برای اضافه کردن سبزیجات به رژیم غذایی

در اینجا چند روش وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا آنها را خوشمزه تر کنید:

سبزیجات دلخواه خود را با غذاهای مورد علاقه تان مخلوط کرده، بپزید و سس دلخواه خود را بریزید.

اگر غذای تند را دوست دارید، ادویه ی کاری را استفاده کنید. سطح ادویه در مواد غذایی خود را بستگی به میل و سلامتی شما در حدی که به نوزاد شما آسیب نرساند؛ مناسب است. اما اگر شما سوزش سر دل دارید، بهتر است ادویه را کم مصرف کنید. گوجه فرنگی یا پاستا با اسفناج نیز گزینه های خوبی هستند.

می توانید لوبیای پخته شده را با سس درست کنید.

سبزیجات را می توانید با سس یا دیپ (نوعی چاشنی) نیز استفاده کنید.

سوپ سبزیجات خانگی نیز گزینه خوبی برای میل کردن سبزیجات بیشتر است.

اگر جویدن سبزیجات سبب می شود شما حالت تهوع پیدا کنید، سعی کنید سوپ با هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی و غیره میل کنید. سوپ خوشمزه و مغذی است و یکی از بهترین روش های میل کردن سبزیجات است.

اگر قصد استفاده از برخی سبزیجات کوهی یا غیر معمول را دارید، پیش از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سبزیجات پخته را دوست ندارید، سبزیجات پخته نشده و خام را امتحان کنید. هویج رنده شده، کلوچه (با کلم خرد شده و هویج) یا سبزیجات خام همراه با دیپ برای اضافه کردن سبزیجات به رژیم غذایی شما مناسب هستند. با این حال، باید به یاد داشته باشید که میوه ها و سبزیجات غلیظ ممکن است توسط توکسوپلاسما- یک انگل که برای مادر و نوزاد مضر است- آلوده باشند؛ اطمینان حاصل کنید که میوه و سبزیجات به خوبی شسته شده اند و ترجیحاً قبل از مصرف پوست گرفته شوند.

یادتان باشد که در دوران بارداری سلیقه شما تغییر خواهد کرد. از این رو، امتحان کردن سبزیجات جدید باعث افزایش دامنه ها و طعم های غذاها در رژیم غذایی روزانه شما می شود.

برای تقویت مزه ها، کباب یا غذاهای خود را با گیاهان و ادویه جات مانند ریحان، آویشن، گشنیز و پونه کوهی طعم دار کنید.

1.5 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات