ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در دوران بارداری

0 273

ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی چیست؟

ویروس اچ‌پی‌وی HPV شایع‌ترین عفونتی است که از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود و زنان و مردان را در سنین باروری مبتلا می‌کند. بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد که علائم بسیار متفاوتی دارند و اکثر آن ها زگیل‌هایی در ناحیۀ واژن و دهانۀ رحم ایجاد می‌کنند. اغلب این زگیل‌ها آن قدر کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند و معمولا علائمی ندارند اما چند نوع از این ویروس ها نگران‌کننده ‌تر هستند، زیرا می‌توانند به سلول‌های دهانۀ رحم آسیب برسانند و آن ها را سرطانی کنند.

اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آن ها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی موارد، انواع خاصی از این ویروس در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی می شوند. در موارد دیگر این ویروس ها ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان را ایجاد می کنند.

ویروس اچ پی وی با رابطه جنسی محافظت نشده از طریق واژینال و مقعد منتقل می شود. به علاوه مطالعات جدید نشان می دهد که این ویروس امکان انتقال از طریق رابطه دهانی و نیز تماس پوست به پوست در نواحی تناسلی را نیز دارد.

انتقال ویروس از طریق تماس دستگاه تناسلی بدون دخول، رابطه جنسی دهانی، لمس دستگاه تناسلی یا انتقال از مادر به نوزاد هنگام زایمان امری امکان پذیر ولی غیرمعمول است.

ویروس HPV

ویروس HPVعلائم ویروس پاپیلوما HPV چیست؟

در بیشتر موارد سیستم ایمنی با ویروس مبارزه کرده و مانع از بیماری می شود. اکثر ویروس های اچ پی وی علائمی ندارند و خود بخود از بین می روند. علائم بیماری در فرد مبتلا ممکن است بعد از یک ماه، یک سال یا بیش تر ظاهر شود.

بیش از 40 نوع مختلف ویروس HPV می تواند باعث ایجاد زگیل دستگاه تناسلی شوند. (بعضی از انواع ویروس باعث ایجاد زگیل شایع در دست و پا می شوند، اما معمولاً فقط روی ناحیه تناسلی اثر می گذارند.)

زگیل های تناسلی بسیار مسری هستند. پژوهشگران تخمین می زنند احتمال ابتلا به این ویروس بعد از تماس جنسی با فرد آلوده حدود 65 در صد است.

محل شایع ایجاد ضایعه در زنان در ناحیه ولو (فرج)، واژن (مهبل)، سرویکس (گردن رحم)، مقعد و کشاله ران است. (همچنین زگیل از طریق رابطه جنسی دهانی با همسر آلوده، به دهان و گلو منتقل می شود، اما به ندرت این اتفاق می افتد.)

زگیل معمولا به صورت برآمدگی های پوستی توپر نرم و مرطوب به ابعاد حدود ۲ تا چند میلی متر، با سطح صاف یا ناهموار و به رنگ پوست ( کمی تیره تر یا روشن تر) است. گاهی تک بوده و گاهی به هم پیوسته و به شکل توده های گل کلمی شکل دیده می شود و معمولا فاقد درد و خارش می باشد، در صورتی که زگیل در ناحیه تحریک پذیر باشد ممکن است ایجاد خارش کند.

به طور معمول زگیل باید درمان شود ولی در 20 درصد از زنان در مدت سه ماه خود به خود از بین می رود، اگرچه در بعضی موارد ممکن است تعداد زگیل ها چند برابر شده و بیماری عود کند.

اچ پی وی دستگاه تناسلی می تواند باعث تغییراتی در سلول های دهانه رحم شود که در تست پاپ اسمیر قابل تشخیص است. اغلب این تغییرات سلولی خفیف هستند و به خودی خود از بین می روند.

گونه های پرخطر ویروس اچ پی وی باعث تغییرات سلولی جدی می شود که در صورت عدم درمان لازم، این تغییرات سلولی سال ها بعد به سرطان تبدیل می شود. این گونه های پرخطر عامل سرطان دهانه رحم است. ( گونه هایی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند مشابه نیستند.) به همین دلیل بسیار مهم است که همه خانم ها به طور مداوم تست پاپ اسمیر دهند و افرادی که نتیجه آزمایش شان غیرطبیعی است باید هرگونه آزمایش و درمان لازم را دنبال کنند.

ویروس HPV
ویروس HPV

خبر خوب این است که در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن حتی گونه های پرخطر ویروس را تحت کنترل نگه می دارد یا آن را کامل از بین می برد. بیشتر خانم ها پس از تشخیص ابتلا به ویروس طی یک یا دو سال به طور خودبه خود بهبود می یابند.

فقط درصد کمی از زنان مبتلا به اچ پی وی دچار تغییرات سلولی می شوند که باید درمان شوند و با انجام تست غربالگری و معالجه مناسب، به ندرت ویروس منجر به سرطان دهانه رحم یا انواع دیگر سرطان دستگاه تناسلی می شود.

آیا ویروس پاپیلوما HPV به جنین منتقل می شود؟

یکی از نگرانی های مادران باردار مبتلا به اچ پی وی، میزان وجود احتمال انتقال این ویروس به جنین شان است. نکته ای که باید به این دسته مادران گفت این است که، این ویروس در اغلب موارد به جنین در حال رشد آسیبی وارد نمی کند. این ویروس ممکن است در دوران بارداری به دلیل ترشحات اضافی واژن که محیط ویروس را مرطوب می کند، تغییرات هورمونی یا تغییراتی در سیستم ایمنی بدن سریع تر رشد کند. در بیشتر موارد، زگیل هیچ مشکلی برای مادر یا جنین ایجاد نمی کند.

این امکان وجود دارد که ویروس از مادر به جنین منتقل شود، اما اغلب اوقات این اتفاق نمی افتد. حتی اگر نوزاد اچ پی وی گرفته باشد، به احتمال زیاد به تنهایی می تواند آن را بدون هیچ علائم و مشکلی بر طرف کند.

اگر فرزند شما به نوعی اچ پی وی که باعث ایجاد زگیل تناسلی است مبتلا شود، او ممکن است در زمان نوزادی یا کودکی زگیل هایی را در تارهای صوتی گلو و سایر مناطق داشته باشد. این وضعیت که پاپیلوماتوز عود کننده نامیده می شود، بسیار کمیاب ولی جدی است.

آزمایش و تشخیص ویروس پاپیلوما HPV در بارداری

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات