فیبرومیالژی در دوران بارداری

0 329

فیبرومیالژی در بارداری

افراد مبتلا به فیبرومیالژی درگیر مسائلی همچون درد و خستگی می شوند، این چالش برای زنان باردار دشوارتر است. اما خبر خوب این که این بیماری بر روی جنین تاثیری نمی گذارد.

در این مطلب مواردی برای مدیریت علائم زنان باردار مبتلا به فیبرومیالژی ارائه شده است.

فیبرومیالژی چیست؟

فیبرومیالژی (FM) یک نوع بیماری مزمن است که با علائمی همچون احساس سوزش و درد عضلانی و بافت های غیراستخوانی بدن و همچنین خستگی، مشکلات خواب و حافظه همراه است. طبق پژوهش های انجام شده 3 تا 6 درصد از افراد جامعه دچار این اختلال هستند و حدود 75 تا 90 درصد از آن ها را زنان تشکیل داده است.

این وضعیت اغلب در زنان باردار قابل تشخیص نیست، احتمالا به دلیل این که خستگی، ضعف و تنش روانی ناشی از آن مشابه علائم طبیعی بارداری است.

فیبرومیالژی در بارداری

فیبرومیالژی در بارداریتاثیرات فیبرومیالژی بر بارداری

برخی پژوهش های اخیر (و بسیاری از شواهد) نشان می دهد که بارداری می تواند برای یک زن مبتلا به فیبرومیالژی دشوار باشد، احتمالا به این دلیل که استرس جسمی و روانی اضافی ناشی از بچه دار شدن باعث بازگشت بیماری و تشدید علائم آن می شود.

در صورتی که پزشک علائم فیبرومیالژی را به عنوان بخشی طبیعی از روند بارداری اشتباه تشخیص دهد، مادر مراقبت های درمانی لازم را دریافت نخواهد کرد. بنابراین کسب آگاهی در مورد فیبرومیالژی و بارداری بسیار مهم است.

برخی از زنان باردار مبتلا به فیبرومیالژی احساس خستگی بیش از حد معمول دارند، به خصوص در سه ماهه اول بارداری که این موارد بسیار شایع است. این زنان در مقایسه با سایر مادران (به ویژه در سه ماهه سوم بارداری) ممکن است درد و تنش های جسمی بیشتری در قسمت هایی از بدن خود تجربه کنند. البته برخی افراد خوش شانس مبتلا به این عارضه در طول بارداری احساس بهتری دارند، بنابراین امیدوار باشید.

آتلیه بارداری در تهرانپارس

درمان فیبرومیالژی در دوران بارداری

از پزشک درباره بهترین روش های کاهش علائم خود بپرسید. او ممکن است برخی از راه کارهای زیر را به شما پیشنهاد دهد:

– سعی در کاهش میزان استرس در زندگی تا حد امکان

– داشتن یک رژیم غذایی متعادل

– دوش آب گرم (آب داغ نباشد)

– ورزش سبک (اما هرگز در این کار زیاده روی نکنید)، انجام حرکات کششی و تمرینات هوازی (یا یوگا، ورزش در آب و غیره) که قبل از بارداری به بهبود شما کمک کرده است.

اگر از خستگی بیش از حد، درد یا ضعف رنج می برید، بهتر است در طول روز چند مرتبه استراحت کنید و به توصیه پزشک خود عمل کنید.

از اعضای خانواده و دوستان خود تقاضای حمایت کنید و از این کار خجالت نکشید. برای نمونه در صورت نیاز برای پخت غذا و مراجعه به پزشک از آن ها کمک بخواهید.

فیبرومیالژی در بارداری

فیبرومیالژی در بارداریمصرف داروهای مجاز برای فیبرومیالژی در دوران بارداری

از آن جایی که اغلب علائم فیبرومیالژی با داروهای ضد افسردگی و سرکوب کننده درد قابل درمان است، بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که پزشک داروهای بی خطر و مجاز در دوران بارداری برای شما تجویز می کند.

همچنین به دلیل کمبود اطلاعات کافی در زمینه تأثیرات داروها بر جنین، توصیه به توقف هرگونه درمان طبیعی می شود.

درمان های غیر دارویی مانند ماساژ درمانی، ورزش، یوگا، طب سوزنی و مدیتیشن نیز تا زمانی که پزشک اجازه دهد ایمن هستند. اگر قبل از بارداری از این روش های درمانی استفاده نکرده اید، اکنون زمان مناسبی برای آمتحان آن ها است.

مراقبت های پس از زایمان برای زنان مبتلا به فیبرومیالژی

اگرچه بسیاری از زنان پس از زایمان علائمی همچون درد، خستگی، نوسانات خلقی و سایر موارد شایع دیگر را تجربه می کنند، اما این علائم می تواند برای مادران مبتلا به فیبرومیالژی هفته ها و ماه ها طول بکشد و دشوارتر باشد.

این مادران پس از زایمان برای کمک به نگهداری از نوزاد خود یا سایر کارهای خانه مانند آشپزی و تمیز کاری نیاز به کمک و حامی دارند.

بارداری به خودی خود دوران سختی است و برای مادران مبتلا به فیبرومیالژی حتی ممکن است چالش برانگیزتر باشد. مادر مبتلا به این بیماری نیاز به مراقبت های اضافی دارد. لازم است این افراد آگاهی لازم در مورد وضعیت و چگونگی کنترل علائم خود داشته باشند. کودک زیبایی که برای داشتن آن سختی های زیادی را به جان خریده اند، می تواند همه چالش ها را برای آن ها ارزشمند سازد.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات