ضربان قلب جنین – روند تکاملی گردش خون جنین – بخش دوم

0 288

ضربان قلب جنین – روند تکاملی گردش خون جنین – بخش اول

چه موقع می توان ضربان قلب جنین را با استتوسکوپ شنید؟

تغییرات جالبی در هفته 12 بارداری برای سیستم گردش خون جنین به وجود می آید، در این زمان مغز استخوان جنین شروع به تولید سلول های خونی می کند. در هفته 17 بارداری، مغز جنین شروع به تنظیم ضربان قلب می کند تا او را برای زندگی در دنیای خارج از رحم آماده کند. (تا این مرحله، قلب به طور خودکار می تپد)

در طی سه هفته بعد، تقریبا در هفته 20 بارداری می توان صدای ضربان قلب جنین را با استفاده از استتوسکوپ (گوشی معاینه) شنید.

پزشک ممکن است در صورت نیاز به شنیدن و بررسی بهتر ضربان قلب جنین، از هفته 18 تا 24 بارداری برای مادر اکوکاردیوگرافی که سونوگرافی ویژه ای برای ارزیابی قلب جنین است، توصیه کند. (این کار در صورت داشتن سابقه خانوادگی نقایص قلبی یا ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری یا بیماری خود ایمنی لازم است).

در این زمان قلب جنین در هر دقیقه حدود 140 ضربان دارد. حدود هفته 25 بارداری، مویرگ ها (کوچک ترین رگ های خونی) شکل می گیرند و پر از خون می شوند. مویرگ ها خون حاوی اکسیژن را از طریق رگ های قلب به بافت های بدن جنین منتقل می کنند و سپس خون دی اکسید شده را به ریه ها بر می گردانند، این رگ های خونی کوچک یکی از اجزاء اصلی سیستم گردش خون جنین هستند.

قلب جنین

قلب نوزاد در هنگام تولد

سیستم گردش خون جنین به آرامی و به طور مداوم رشد می کند، به طوری که تا هفته 40 بارداری آماده برای زندگی در خارج از رحم می شود.

با وجود این که سیستم گردش خون جنین در طول بارداری به سرعت تکامل پیدا می کند، ولی عملکرد آن در رحم مادر متفاوت با عملکرد نوزاد متولد شده است.

ریه های جنین پیش از تولد به درستی کار نمی کنند، زیرا جنین در رحم نفس نمی کشد. تا زمانی که فرزند شما به دنیا بیاید و اولین نفس های مستقل را بکشد، سیستم گردش خون در حال رشد او برای تأمین خون حاوی اکسیژن و غنی از مواد مغذی به بند ناف وابسته است. سرخرگ ها و رگ های نافی مواد مورد نیاز جنین را به او منتقل می کنند، سپس خون و مواد زاید بدون اکسیژن را برای دفع به بدن شما می فرستند.

تفاوت دیگر این که قلب جنین دارای سه مانع (شانت) یا میانبر است که خون را از ریه ها و کبد دور می کند (از آن جایی که در رحم مورد نیاز نیستند).

درست مانند شما، جنین دارای یک شریان ریوی (مسئول حمل خون از قلب به ریه ها) و آئورت (مسئول حمل خون از قلب به بدن) است که توسط رگ خونی دیگری (مجرای شریانی) به یکدیگر متصل می شوند. این رگ ها همچنین در رحم خون را از ریه ها دور می کند.

سرانجام کوچولوی شما تنها یک شکاف برای رحم دارد که بین اتاق های فوقانی قلب باز می شود (یک سوراخ بیضی باز)، که دوباره این شانت ها خون را از ریه ها دور می کنند.

به محض تولد نوزاد، تمام این تفاوت های جنینی از بین می روند. وقتی بند ناف بریده می شود، ریه های نوزاد پر از هوا می شود، سیستم گردش خون جنین غیرفعال می شود، شنت ها شروع به بسته شدن می کنند. کل سیستم قلبی برای نوزاد مناسب هستند.

چگونه قلب جنین را سالم نگه داریم

هنگامی که جنین در رحم است، تغییر و تکامل زیادی پیدا می کند. موارد خاصی مانند ناهنجاری های ژنتیکی می توانند بر رشد قلب جنین شما تأثیر بگذارند که از کنترل شما خارج هستند. برای اطمینان از سلامت قلب جنین خود می توانید اقداماتی را انجام دهید:

– به نظر می رسد مصرف اسیدفولیک قبل و در طی بارداری به جلوگیری از بیماری های مادرزادی قلبی جنین کمک می کند.

– اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید. محققان تخمین می زنند که سیگار کشیدن زنان در سه ماهه اول بارداری ممکن است تا 2 درصد علت نقص قلبی را به خود اختصاص دهد.

– اگر دیابت نوع 2 یا دیابت بارداری دارید، قند خون خود را در دوران بارداری کنترل کنید، زیرا دیابت با افزایش خطر نقص قلبی در جنین همراه است.

– داروی آکوتان (برای آکنه) مصرف نکنید، که می تواند منجر به نقص قلب جنین شود.

– از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.

حتی اگر همه اقدامات احتیاطی و توصیه های پزشک خود را انجام دهید، ممکن است فرزند شما هنوز با نقص مادرزادی قلبی متولد شود. این امر تقصیر تو نیست. فاکتورهای زیادی وجود دارد که از کنترل شما خارج است و می تواند منجر به ایجاد نقایص قلبی شود، به تازگی پزشکان شروع به یادگیری برخی از آن ها کرده اند.

خبر خوب این که با تشخیص به موقع و درمان های لازم می توانید احتمال زندگی طولانی مدت و سالم فرزندتان را افزایش دهید.

ضربان قلب جنین – روند تکاملی گردش خون جنین – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات