خونریزی مقعدی در دوران بارداری

0 303

علت بروز خونریزی مقعدی در دوران بارداری

خونریزی مقعدی در دوران بارداری معمولا در اثر بواسیر یا هموروئید رخ می دهد. بواسیر به صورت رگ های خونی متورم واقع در ناحیه مقعد ظاهر می شود، این عارضه در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه آخر و هفته های بعد از زایمان بسیار شایع است.

شما ممکن است در شرایط زیر با خونریزی رگ های متورم در اطراف مقعد، مقداری خون در مدفوع یا دستمال توالت مشاهده کنید:

– اعمال فشار حین دفع مدفوع

– مدفوع سفت و خشک

– پاک کردن محکم خود با دستمال

شقاق مقعد (انال فیشر) یکی دیگر از دلایل خونریزی مقعدی است. در این وضعیت با دفع مدفوع خشک به دلیل یبوست، ناراحتی و درد شدید از شکاف های اطراف مقعد احساس می شود.

روش های پیشگیری از خونریزی بواسیر و شکاف مقعدی در دوران بارداری

یبوست می تواند منجر به بواسیر و شکاف مقعدی شود (یا آن را تشدید کند)، بنابراین اجابت مزاج منظم به پیشگیری از این عارضه کمک می کند. برای جلوگیری و تسکین یبوست این اقدامات را انجام دهید:

خونریزی مقعدی در بارداری

خونریزی مقعدی در بارداری– روزانه غذاهای حاوی فیبر بالا مانند نان و غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید. همچنین می توانید چند قاشق غذاخوری سبوس گندم فرآوری نشده (موجود در فروشگاه های مواد غذایی سالم) به غلات صبحانه خود اضافه کنید.

– مقدار زیادی آب بنوشید و هر روز یک لیوان آب میوه (به ویژه آب آلو) میل کنید.

– به طور منظم ورزش کنید. پیاده روی، شنا و یوگا می تواند باعث تسکین یبوست شود.

– به بدن خود گوش دهید و دستشویی رفتن خود را عقب نندازید.

– در مورد مصرف مکمل فیبر بدون نسخه و ویتامین های دوران بارداری با محتوای کم آهن (که می تواند یبوست باشد) با پزشک خود صحبت کنید.

درمان بواسیر و خون ریزی از مقعد در دوران بارداری

برخی از خانم ها استفاده از کیسه یخ یا کمپرس سرد آغشته به عصاره نارون کوهی را تسکینی برای این درد می دانند، در حالی که برخی دیگر کیسه آب گرم را قبول دارند. روش های متناوب گرم و سرد را امتحان کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین بعد از دوش آب گرم از کمپرس سرد استفاده کنید.

از دستمال های توالت نرم، بدون رایحه و سفید استفاده کنید، زیرا این دستمال ها تحریک پذیری کمتری نسبت به انواع دیگر دارند. یا به جای آن از دستمال مرطوب استفاده کنید.

درمان های بسیاری برای تسکین بواسیر در بازار موجود است، از پزشک خود بخواهید یک بی حسی موضعی یا شیاف دارویی برای شما تجویز کند. طول درمان بیشتر این داروها کوتاه مدت (یک هفته یا کمتر) است، زیرا استفاده طولانی می تواند باعث التهاب بیشتر شود.

خونریزی مقعدی در بارداری

خونریزی مقعدی در بارداریموارد مراجعه به پزشک برای خونریزی بواسیر و شکاف مقعدی

در صورت مشاهده خون روی دستمال توالت یا لباس زیر، باید به پزشک اطلاع دهید. تشخیص این که منشاء این خون مقعد یا واژن است، می تواند دشوار باشد. پزشک با معاینه فیزیکی این موضوع را بررسی می کند.

خونریزی از مقعد معمولا نشانه یک مشکل جدی در دوران باروری نیست و خونریزی از بواسیر و شکاف مقعدی نیز اغلب به خودی خود برطرف می شود، به ویژه اگر اقدامات پیشگیری یا درمان های یبوست انجام شود.

اگر با وجود انجام اقدامات لازم هنوز خونریزی شما رفع نشده یا درد شدیدی احساس می کنید، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات