بایدها و نبایدهای روزه داری برای زنان باردار

0 214

روزه داری برای زنان باردار

متخصصان حوزه سلامت معتقدند که زنان باردار باید توجه بسیاری به برنامه غذایی خود داشته باشند. به گفته آن ها، گوش دادن به زبان بدن و خوردن مواد غذایی سالم به هنگام گرسنگی، در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

با این حال، موارد بسیاری مانند داشتن حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری، از بین رفتن یا افزایش اشتها، شرایط اجتماعی و احکام مذهبی، مانع پیروی زنان باردار از چنین رویکرد تغذیه ای می شوند.

جالب است بدانید که افزون بر مسلمانان که هر سال ماه رمضان را روزه می گیرند، پیروان ادیان دیگر هم در روزهایی از سال روزه داری می کنند، برای مثال، پیروان مسیحیت در ایام “لنت” به مدت 40 روز، روزه می گیرند و پیروان یهودیت در روز “یوم کیپر” به روزه داری مشغول می شوند.

هرچند، عقاید مختلفی در مورد روزه گرفتن زنان باردار وجود دارد؛ اما آن ها باید در مورد توانایی خود برای روزه داری، با پزشک صحبت کرده و نظر مراجع تقلید را جویا شوند.

روزه داری برای زنان باردار

روزه داری برای زنان باردارنیازهای تغذیه ای معمول در دوران بارداری

زنان باردار در زمان هایی که روزه نیستند، باید سعی کنند تا مواد غذایی زیر را به صورت روزانه مصرف کنند:

• سه ماده غذایی سرشار از کلسیم (ماست، شیر/ پنیر، سبزیجات دارای برگ سبز، بادام)

• منابغ غذایی سرشار از انرژی در تمام وعده های اصلی و میان وعده ها (محصولات گندم کامل 100%، سبزیجات نشاسته ای، میوه ها، شیر/ماست، لوبیا/عدس، جو)

• 5 تا 9 وعده سبزی و میوه (در رنگ های مختلف)

• پروتئین بدون چربی در تمام وعده ها و میان وعده ها همراه با چربی های سالم (ماهی دو بار در هفته، تخم مرغ، لوبیا/عدس، مرغ، توفو، گوشت قرمز بدون چربی، آجیل، آووکادو، روغن های گیاهی)

خطرات احتمالی روزه گرفتن در بارداری

تحقیقات مختلفی که درباره روزه داری زنان باردار انجام گرفته است، نتایج متفاوتی را نشان می دهند. نتایج برخی از این تحقیقات حاکی از عدم تاثیر روزه داری بر مادر و جنین است، در حالی که برخی دیگر از تحقیقات، نشان می دهند مادرانی که در طول دوران بارداری خود روزه می گیرند، ممکن است دچار زایمان زودرس شده یا نوزادانی با وزن و قد کمتری نسبت به بقیه نوزادان به دنیا بیاورند. تنها یافته ای که بیشتر محققین بر آن توافق نظر دارند، این است که تنفس جنین در طول روزه داری مادر، کاهش می یابد که این حالت موقتی بوده و با تغذیه مادر در هنگام افطار برطرف می شود.

روزه داری برای زنان باردار

روزه داری برای زنان باردارهرچند، خطر کمبود آب بدن در زنان بارداری که در هوای گرم و به مدت طولانی تری (بیشتر از 12 ساعت در روز) روزه می گیرند، بیشتر است؛ اما نتیجه یک مطالعه نشان داده است در زنانی که وعده سحری و افطار را به طور مرتب میل می کنند، هیچ تغییری در میزان مایع آمنیوتیک ایجاد نمی شود.

آمادگی برای روزه گرفتن در دوران بارداری

در صورتی که زن بارداری تصمیم به روزه گرفتن داشته باشد، باید چند روز قبل از روزه گرفتن، آب کافی دریافت کرده و مصرف غذاهای حاوی آب فراوان مانند میوه ها و سبزیجات را افزایش دهد. خوردن مقداری میوه خشک شده (مانند 2 تا 4 عدد خرما) می تواند به روند آبرسانی دوباره به بدن کمک کند.

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

روزه گرفتن برای زنان بارداری که مشکلات زیر را داشته باشند، توصیه نمی شود:

• کم خونی

• فشار خون غیرطبیعی (پایین یا بالا)

دیابت بارداری یا دیابت قبل از بارداری

• عفونت فعال مانند گاستروآنتریت یا عفونت ادراری

• ضعف یا خستگی

روزه داری برای زنان باردارروزه داری برای زنان باردار

• افزایش ناکافی وزن

• حالت تهوع/استفراغ بارداری یا استفراغ شدید بارداری (hyperemesis gravidarum)

• بارداری دوقلو در سه ماهه دوم و سوم

• سابقه زایمان زودرس یا انقباض های زودرس کنونی

• سابقه محدودیت رشد

• سابقه اختلالات تغذیه ای

به یاد داشته باشید که شما می توانید در مورد روزه گرفتن خود با پزشک یا مشاوران دینی مشورت کنید؛ اما در نهایت این خود شما هستید که باید به زبان بدن خود گوش فرا داده و تصمیم گیری کنید.

مترجم: منیره غفرانی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات