آغوز (ترشحات سینه) در دوران بارداری

0 2,048

شما احتمالا از تغییرات زیادی که در بدنتان در دوران بارداری رخ می دهد آگاه هستید. مواردی مانند افزایش وزن، تکرر ادرار، خستگی، درد و ناراحتی.

در این دوران تغییرات دیگری نیز ایجاد می شود که شما حتی متوجه آن نمی شوید. از جمله افزایش حجم خون، افتادگی رحم و نرم شدن دهانه رحم، افاسمان و برخی چیز های دیگر. با نزدیک شدن به زمان زایمان، تولید آغوز در سینه ها برای شیردهی و تعذیه نوزاد پس از زایمان نیز رخ می دهد.

آغوز چیست؟

کلستروم یا آغوز که به دلیل داشتن آنتی بادی و مواد مغذی شگفت انگیز به آن مایع طلایی می گویند، پیش ساز شیری است که به زودی دلبندتان از آن تغذیه می کند.

این مایع زرد رنگ و چسبناک، تا حدود روز سوم یا چهارم پس از زایمان که شیر مادر تولید می شود، اولین غذای فوق العاده نوزاد خواهد بود.

تا آن زمان نوزاد در هر وعده غذایی برای تغذیه خود به چند قاشق چایخوری آغوز غنی از آنتی بادی نیاز دارد. ممکن است در روزهای اول بعد از زایمان پر بودن سینه را حس نکنید یا فکر کنید شیرتان کم است. در صورتی که نوزاد معده کوچکی دارد و سینه های شما بیشتر از نیاز او، شیر تولید می کند.

زمان ترشح شیر از سینه ها در دوران بارداری

بدن مادر در سه ماهه اول بارداری شروع به تولید آغوز می کند، اما مادران معمولا تا اواخر بارداری هیچ گونه ترشحاتی در سینه های خود مشاهده نمی کنند.

آغوز در بارداری

آغوز در بارداریدلیل ترشح شیر از سینه ها در دوران بارداری

سینه های مادران معمولا در سه ماهه سوم بارداری نشت می کند، زیرا در این دوران سطح پرولاکتین که هورمون مسئول تولید شیر پس از زایمان است، افزایش می یابد.

به طور طبیعی هورمون ها در دوران بارداری دست خوش تغییر می شوند و نقش مهمی در حفظ روند زایمان دارند. دلیل این که شیر مادر به ویژه در اوایل بارداری در مقادیر زیاد تولید نمی شود، بالا بودن سطح هورمون استروژن و پروژسترون است که تولید شیر را کنترل می کنند.

در دوران بارداری بدن پرولاکتین بیشتری آزاد می کند. در مواقعی که سطح این هورمون کمی از سطح استروژن و پروژسترون بیشتر شود، سینه های مادر آغوز ترشح می کند. این امر کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

همچنین طبیعی است در حین فعالیت هایی (مانند پیاده روی سریع یا ایروبیک) که در آن نوک سینه ها با لباس برخورد پیدا می کند، کمی آغوز از پستان نشت کند. نوک سینه های تحریک شده نیز (در طول معاشقه و رابطه جنسی) می توانند باعث نشت پستان شوند.

برای کنترل ترشح آغوز و شیر در دوران بارداری چه باید کرد؟

در دوران بارداری احتمالا چند قطره آغوز از سینه ها نشت می کند. در مواردی که مقدار ترشح زیاد است، می توان برای جلوگیری از خیس شدن لباس، از پدهای شیردهی داخل سوتین استفاده کرد.

آغوز در بارداری

زمان تماس با پزشک

در صورت مشاهده ترشحات نوک سینه زیاد (بیش از چند قطره) یا خون آلود، حتما با پزشک زنان تماس بگیرید.

ترشح شیر از پستان ها در دوران بارداری کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. بروز تغییرات در سینه ها، شما را آماده ورود به دنیای مادرها می کند!

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات