توکسوپلاسموز در دوران بارداری – بخش سوم

0 269

چگونه می توانم از وجود توكسوپلاسموز در بدن خود آگاه شوم؟

بدون آزمایش، شما احتمالاً نخواهید فهمید که به این بیماری آلوده شده اید. اکثریت قریب به اتفاق افرادی که دارای سیستم ایمنی سالم هستند؛ به هیچ وجه علائمی ندارند. ولی اگر مبتلا به این انگل باشید، ممکن است دچار تورم غدد لنفاوی (که دردی نخواهید داشت) و سایر علائم خفیف مانند درد عضلانی ، خستگی ، سردرد ، تب و احتمالاً گلودرد یا خارش پوست شوید.

به ندرت علائم جدی تری در افراد سالم دیده می شود. گاهی اوقات توكسوپلاسموز دلیل برخی ناهنجاری های جنینی در پیش از تولد است.

آیا برای ایمنی یا عفونت توکسوپلاسموز باید غربالگری شوم؟

کالج زنان و زایمان آمریکایی (ACOG) غربالگری زنان باردار را توصیه نمی کند ، به استثنای کسانی که به HIV یا هرگونه عفونت دیگری مبتلا هستند.

در مورد جوانب مثبت و منفی آزمایش با پزشک یا مامای خود صحبت کنید و در کنار هم می توانید تصمیمی بگیرید که مناسب شما باشد. اگر غده های متورم یا دلایل دیگری دارید که مشکوک به عفونت شده اید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به نظر می رسد ممکن است شما آلوده باشید ، خون شما برای اندازه گیری میزان دو آنتی بادی آزمایش می شود. بسته به نتایج ، ممکن است لازم باشد شما دو تا سه هفته دیگر دوباره آزمایش شوید و خون شما به آزمایشگاه مرجع توکسوپلاسموز ارسال شود. این کار هم برای تأیید نتایج اولیه و هم برای تعیین حدود زمانی که آلوده شده اید انجام می شود.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموزاگر به توکسوپلاسموز مبتلا شوم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر نتایج آزمایش نشان می دهد که در حین بارداری به توکسوپلاسموز مبتلا شده اید ، پزشک ممکن است درمان شما را با یک آنتی بیوتیک شروع کند که خطر انتقال عفونت کودک شما را کاهش دهد و از آن جا که همه عفونت های مادر به نوزاد منتقل نمی شوند، شاید نیاز باشد آزمایش آمنیوسنتز داشته باشید تا مشخص شود که آیا کودک شما نیز به این عفونت مبتلا شده است یا خیر. (آزمایشگاه برای بررسی وجود انگل یک آزمایش DNA خاص بر روی مایعات آمنیوتیک شما انجام خواهد داد.) همچنین در طول دوران بارداری شما یک سری سونوگرافی انجام خواهید داد تا از ناهنجاری های احتمالی کودک در حال رشد خود مطلع شوید.

چه اتفاقی می افتد اگر کودک من به توکسوپلاسموز مبتلا شود و چگونه تحت درمان قرار می گیرد؟

عواقب آن برای کودک شما می تواند خفیف یا شدید باشد و عفونت ممکن است منجر به سقط جنین ، مرده به دنیا آمدن آن یا مرگ پس از تولد شود.

اگر مایع آمنیوتیک شما نشان می دهد که کودک شما آلوده شده است یا سونوگرافی مشکلی را نشان می دهد ، احتمالاً برای مراقبت به یک متخصص ارجاع می شوید و همچنین باید در مورد خطرات آن برای کودک خود با یک مشاور ژنتیک صحبت کنید. بسته به سن حاملگی نوزاد ، گزینه پایان دادن به بارداری به شما داده می شود.

توکسوپلاسموزاگر بارداری را ادامه دهید ، به شما آنتی بیوتیک های دیگری داده می شود که بعضی اوقات در سه ماهه دوم شروع به کار کنند تا سعی در کاهش ریسک مشکلات کودک خود داشته باشید.

توکسوپلاسموز مادرزادی می تواند بر مغز کودک شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند تأخیر در رشد ذهنی یا حرکتی، فلج مغزی و صرع کودک شما شود. این بیماری می تواند روی سایر اندام ها نیز تأثیر بگذارد ، به ویژه در چشم ها ، که منجر به اختلال در بینایی و گاهی نابینایی می شود.

آیا کودک من به محض تولد علائم توکسوپلاسموز را نشان می دهد؟

بعضی از نوزادان در بدو تولد علائم توكسوپلاسموز را نشان می دهند كه می تواند شامل بزرگ شدن كبد و یرقان ، طحال بزرگ شده ، تعداد پلاكت كم ، خارش یا قرمزی پوست ، عفونت قلبی یا ریوی و گره های لنفاوی بزرگ باشد. با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق نوزادان مبتلا به توکسوپلاسموز مادرزادی ، به ویژه آن هایی که در اواخر بارداری آلوده می شوند ، از بدو تولد طبیعی به نظر می رسند اما ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد دچار مشکلات جدی شوند.

اگر کودک شما از بدو تولد از نظر توکسوپلاسموز مثبت باشد ، حتی اگر هیچ علایمی نداشته باشد ، حدود یک سال با آنتی بیوتیک درمان می شود. آزمایشات ویژه شنوایی و چشم انجام خواهد شد ، همچنین سونوگرافی یا اسکن CAT از سر و سایر آزمایشات در صورت لزوم انجام می شود. مطالعات نشان می دهد؛ اگرچه درمان پس از تولد ممکن است تمام آسیب هایی را که قبل از تولد رخ داده را جبران نکند ، اما خطر ابتلا به مشکلات جدید نوزاد را در دوران کودکی و بعد از آن بسیار کاهش می دهد.

ترجمه: واحد تولید محتوا سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات