تخمک سوخته

0 1,311

تخمک سوخته نوعی سقط زود هنگام جنین است و زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده هرگز به جنین تبدیل نشود یا رشد جنین اندکی پس از لانه گزینی متوقف شود. در این مطلب توضیحاتی در مورد علت، علائم و روش های درمانی تخمک سوخته آمده است.

از آن جا که تخمک سوخته فقط در مدت چند هفته از زمان تخمک گذاری و لقاح اتفاق می افتد، بسیاری از زنان متوجه بارداری خود نمی شوند.

در صورتی که در ابتدا جواب آزمایش بارداری تان مثبت و پس از چند روز منفی شد یا این که از طریق سونوگرافی متوجه سقط زود هنگام شدید، احتمال ابتلای شما به تخمک سوخته وجود دارد. این عارضه منجر به سقط جنین می شود، ناراحت و غمگین شدن شما در این وضعیت طبیعی است. آگاهی درباره علت ایجاد تخمک سوخته و تاثیر آن بر بارداری آینده به شما کمک می کند تا تنش های روحی را پشت سر بگذارید و به زندگی طبیعی خود بازگردید.

تخمک سوخته چیست؟

تخمک سوخته که به آن بارداری پوچ نیز گفته می شود، در اوایل بارداری اتفاق می افتد. در این وضعیت رشد جفت پس از لقاح تخمک و لانه گزینی در رحم شروع می شود اما جنین بدون رشد باقی می ماند. در بارداری طبیعی، اسپرم اندکی پس از تخمک گذاری، تخمک را بارور می کند، در عرض چند ساعت این تخمک بارور شده تقسیم شده و در نهایت جنین تشکیل می شود و در رحم لانه گزینی می کند. لانه گزینی موجب رشد جفت و افزایش سطح هورمون ها (از جمله HCG که در تست بارداری خانگی قابل تشخیص است) می شود، جنین رشد می کند و تقریباً در هفته 5 تا 6 بارداری به شکل یک نقظه در سونوگرافی دیده می شود.

تخمک سوخته از حدود هفته 7 بارداری با استفاده از سونوگرافی مشخص می شود. در تصویربرداری ساک حاملگی کوچک تر از حالت طبیعی و فاقد جنین نشان داده می شود.

تخمک سوخته

تخمک سوختهعوامل موثر بر تخمک سوخته

علت بیشتر سقط های زودهنگام، ناهنجاری های کروموزومی است. بر اساس پژوهش های انجام شده عامل بیش از دو سوم سقط های ناشی از تخمک سوخته ناهنجاری های کروموزومی تخمک بارور شده است. تعداد کم یا اضافی کروموزوم موجب اختلال در تقسیمات سلولی می شود، در نتیجه تخمک های بارور شده ترکیب ژنتیکی مناسبی برای ادامه رشد نخواهند داشت.

در نهایت تخمک سوخته پایان بیولوژیکی بارداری است که به درستی پیش نمی رود. به این معنا که زن یا مرد دخالتی در ایجاد آن نداشته و هیچ راهی برای پیشگیری از وقوع آن وجود ندارد.

علائم تخمک سوخته

علائم تخمک سوخته در ابتدا مشابه بارداری طبیعی است، به این دلیل که بدن مادر لانه گزینی جنین در رحم را احساس کرده و هورمون هایی از جمله HCG را تولید می کند که موجب بروز علائم اولیه بارداری می شود. آزمایش بارداری بسیاری از مادران با وجود تخمک سوخته مثبت می شود و آن ها علائمی مانند تهوع صبحگاهی، درد سینه و دل درد را تجربه می کنند.

وقتی تخمک بارور شده نتواند به یک جنین تبدیل شود، سطح HCG شروع به کاهش می کند و علائم بارداری از بین می رود. در این مرحله ممکن است علائم سقط جنین مانند خونریزی و دل درد بروز کند.

علائم تخمک سوخته می تواند شامل موارد زیر باشد:

خونریزی شدید: خونریزی خفیف و لکه بینی در اوایل بارداری طبیعی است. در صورت بروز خونریزی شدید مشابه قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرد.

گرفتگی شدید: برخی از گرفتگی ها در دوران بارداری نیز معمولاً طبیعی است، اما باید مراقب بروز هرگونه خونریزی یا تب به همراه گرفتگی شدید باشید. گرفتگی می تواند نشانه سایر عوارض بارداری از جمله حاملگی خارج رحمی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

سونوگرافی غیر طبیعی: ساک حاملگی کوچک تر از حد طبیعی و فاقد جنین دیده می شود.

سطح HCG پایین تر: طبق پژوهش های انجام شده آزمایش خون می تواند مقادیر کم هورمون بارداری HCG را مشخص کند، کاهش سطح هورمون در تخمک سوخته از حدود 6 تا 8 هفته بارداری شروع می شود.

تخمک سوخته تنها با سونوگرافی قابل تشخیص است، زیرا نشان می دهد تخمک بارور شده به جنین تبدیل نشده است. سونوگرافی همچنین به پزشک اجازه می دهد تا تأیید کند که علائم ناشی از حاملگی خارج رحمی، یا لانه گزینی تخمک بارور شده در خارج از رحم (معمولاً در لوله رحمی) نیست. حاملگی خارج رحمی علائمی مشابه با تخمک سوخته ایجاد می کند، با این تفاوت که به درمان سریع پزشکی نیاز دارد، زیرا می تواند خطر آفرین باشد و موجب بروز خونریزی داخلی شود.

اگر از روز اول آخرین قاعدگی خود مطمئن نیستید و پزشک نمی تواند جنین را در سونوگرافی تشخیص دهد، ممکن است لازم باشد یک هفته دیگر سونوگرافی را تکرار کنید.

تخمک سوختهتخمک سوخته چقدر شایع است؟

تخمک سوخته شایع ترین علت سقط جنین است. طبق آمار پژوهشگران تخمک سوخته می تواند عامل حدود 50 درصد از کل سقط جنین در سه ماهه اول حاملگی باشد. حدود 15 درصد از بارداری ها قبل از هفته 13 حاملگی به سقط جنین ختم می شود.

به خاطر داشته باشید که تخمک سوخته مانند انواع سقط جنین در اوایل بارداری اتفاق می افتد، بنابراین همیشه تشخیص داده نمی شود. این مسئله موجب دشواری در تخمین دقیق تعداد دفعات بروز این عارضه می شود.

درمان تخمک سوخته

روش های درمانی تخمک سوخته شامل موارد زیر است:

مدیریت انتظار: با گذشت زمان و تشخیص بارداری بدون رشد جنین، محتویات رحم با علائم و خونریزی مشابه عادت ماهانه دفع می شود. معمولاً در ابتدا توصیه می شود به مدت چند روز تا یک هفته منتظر ماند تا شاید بدن به طور طبیعی تخمک سوخته را پشت سر بگذارد.

دارو: پزشک ممکن است در صورتی که هورمون های تولید شده توسط جنین موجب حفظ بارداری شود، دارویی را برای پاک سازی رحم تجویز کند.

عمل جراحی: پزشک همچنین ممکن است توصیه به انجام یک روش جراحی مختصر به عنوان اتساع و کورتاژ (D&C) کند.

تخمک سوخته و احتمال تاثیر آن در آینده

سقط جنین هر چقدر هم که زود هنگام باشد، برای مادران ناراحت کننده است. خبر خوب این که تخمک سوخته تاثیری بر قدرت باروری نمی گذارد و فرد در آینده می تواند بارداری موفق و کودک سالمی داشته باشد.

بیشتر زنان تنها یک بار سقط جنین را تجربه می کنند و به ندرت پیش می آید (حدود 1 درصد) که فرد سقط های مکرر داشته باشد. روش های درمانی تخمک سوخته (دارو یا روش جراحی) همچنین در بارداری های بعدی تأثیر نمی گذارد.

پزشک متخصص در صورت تکرار تخمک سوخته، آزمایش هایی را تجویز می کند تا از عدم وجود مشکل اساسی مانند عدم تعادل هورمونی یا جهش ژنتیکی اطمینان حاصل شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات