آزمایش و تشخیص ویروس پاپیلوما HPV در بارداری

0 567

زگیل تناسلی

آیا زنان باردار به تست HPV برای اطمینان از عدم ابتلا به ویروس نیاز دارند یا خیر؟

بیشتر مادران باردار در صورت بروز زگیل یا داشتن پاپ اسمیر غیرطبیعی متوجه می شوند که به ویروس اچ پی وی مبتلا هستند و در شرایط عادی مادران باردار آزمایش اچ پی وی انجام نمی دهند.

با انجام یک آزمایش ساده می توان شایع ترین گونه های پرخطر اچ پی وی را تشخیص داد، برخی از پزشکان این کار را به همراه تست پاپ اسمیر برای زنان 30 ساله و بالاتر انجام می دهند.

زنان بهتر است تست پاپ اسمیر را به صورت سالیانه انجام دهند، مشاهده ی هرگونه ناهنجاری در تست، پزشک را به انجام آزمایش های مرتبط به اچ پی وی وا می دارد.( در صورت مشاهده پاپ اسمیر غیرطبیعی، پزشک از آزمایشگاه می خواهد آزمایش اچ پی وی را روی همان نمونه انجام دهد).

زگیل تناسلی

زگیل تناسلیچگونه زگیل تناسلی در دوران بارداری کنترل شود؟

هیچ دارویی برای خلاص شدن از این ویروس وجود ندارد. پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که در دوران بارداری زگیل را معالجه نکند، زیرا زگیل ها اغلب به خودی خود بهتر می شوند یا حتی بعد از زایمان به طور کلی ناپدید می شوند.

با این حال، روش های مختلفی برای درمان ایمن زگیل در دوران بارداری وجود دارد. رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند. زگیل و ضایعات پیش سرطانی را می‌توان از طریق درمان انجمادی، لیزر یا جراحی از بین برد.

از داروهای مورد استفاده می توان به ترکیبات پودوفیلین یا اینترفرون آلفا اشاره کرد، که پزشک این داروها را به طور معمول در دوران بارداری تجویز نمی کند. هرگز نباید زگیل های تناسلی را با داروهای داروخانه ای که برای زگیل های معمولی استفاده می شود، درمان کرد.

تست پاپ اسمیر رایج‌ترین تست برای کمک به ردیابی سرطان گردن رحم است. با انجام پاپ اسمیر می‌توان سلول‌های پیش سرطانی را پیدا نمود و آن ها را پیش از تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی از بدن خارج کرد. اگر پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، پزشک ممکن است دهانه رحم و مهبل را با میکروسکوپ مخصوص به روشی به نام کولپوسکوپی معاینه کند. (روش کولپوسکوپی از پاپ اسمیر سخت تر نیست، ولی انجام آن طولانی تر است.) در صورتی که پزشک تغییرات مشکوک را در سلول ها مشاهده کند، نمونه برداری از بافت را انجام می دهد، این روش می تواند باعث درد و خونریزی موقتی شود.

اگر شواهدی از سرطان تهاجمی در تست وجود نداشته باشد، پزشک به احتمال زیاد درمان بیشتر سلول های غیر طبیعی را به بعد از زایمان موکول می کند. (بسته به وضعیت مادر، ممکن است کولپوسکوپی در دوران بارداری تکرار شود.)

پزشک حدود شش تا هشت هفته پس از زایمان بیمار، با انجام یک تست کولپوسکوپی دیگر درمان را ادامه خواهد داد تا ببینید آیا این مشکل همچنان ادامه دارد یا خیر. در بسیاری از موارد، تغییرات غیر طبیعی بعد از زایمان به خودی خود از بین می روند و پیگیری های درمانی بیشتر لازم نیست.

زگیل تناسلیزگیل تناسلی

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

استفاده از کاندوم لاتکس به طور صحیح و مداوم ، خطر ابتلا به ویروس HPV و گونه های دیگر ویروس را به شدت کاهش می دهد. یک مطالعه جدید نشان داد زنانی که همسرشان در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کنند، 70 درصد کمتر از کسانی که از کاندوم استفاده نمی کنند به اچ پی وی مبتلا می شوند.

استفاده ازکاندوم نمی‌تواند در طول آمیزش جنسی به ‌طور کامل از شخص در برابر اچ پی وی محافظت نماید. زیرا مناطقی که تحت پوشش کاندوم نیستند می توانند در معرض ویروس قرار گیرند. همچنین کاندوم می تواند لغزنده یا پاره باشد.

راه‌هایی برای کم کردن خطر آلوده شدن به اچ پی وی وجود دارد، مانند واکسینه شدن با واکسن پاپیلوما ویروس انسانی.

بعد از زایمان، می توانید علیه برخی از انواع HPV واکسینه شوید. دو واکسن موجود در بازار به نام‌های گارداسیل و سرواریکس در پیشگیری از آلوده شدن به اچ پی وی مفید هستند. واکسن ها به جلوگیری از آلوده شدن به دو گونه پرخطر اچ پی وی که عامل ایجاد 70 درصد سرطان گردن رحم و ضایعات پیش سرطانی در گردن رحم می باشند کمک می‌کنند. گارداسیل همچنین از آلوده شدن به دوگونه کم خطر اچ پی وی هم جلوگیری می‌کند، این دو گونه اچ پی وی عامل ایجاد ۹۰٪ از موارد زگیل‌های جنسی می‌باشند. واکسن گارداسیل برای پیشگیری از سرطان‌های گردن رحم، مهبل، و فرج در دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله است. همچنین برای پیشگیری از سرطان مقعد در زنان و مردان و زگیل‌های تناسلی در پسران و مردانی که در همان دامنه سنی قرار دارند تأیید شده ‌است. حتی اگر واکسینه شوید، استفاده از کاندوم به شما در محافظت از گونه های اچ پی وی که تحت پوشش واکسن نیستند، کمک می کند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در دوران بارداری

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات