مزایا و خطرات دویدن در دوران بارداری

0 873

مزایای دویدن در دوران بارداری

دویدن در دوران بارداری دارای مزایای قابل توجهی برای سلامت جسم و روان مادران است.

جسیکا مازوکو، مربی بدنسازی می گوید: “ورزش می تواند کمر درد را کاهش دهد، روحیه را بهبود بخشد، رگ های خونی و قلب را تقویت کند، به شما در خواب بهتر کمک کند و یبوست را تسکین دهد.” طبق پژوهش های انجام شده در مورد اثر ورزش در دوران بارداری، انجام تمرینات ورزشی با تسهیل روند زایمان و افزایش سطح IQ جنین همراه است.

افزون بر این، انجام هر نوع تمرین ورزشی می تواند از افزایش بیش از حد وزن در طول نه ماه بارداری جلوگیری کند. ورزش دو اثرات مثبتی بر روی سطح قند خون در دوران بارداری دارد. بنا به گفته دموستن دویدن می تواند از بروز دیابت بارداری جلوگیری کرده و (در صورت ابتلا به دیابت بارداری) به کنترل قند خون کمک کند.

بنابراین مزایای روحی و روانی دویدن در دوران بارداری را نادیده نگیرید. مقابله با مسئله ای مانند به چالش کشیدن خود و آهسته دویدن در بارداری می تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس شود. این قوت قلب دیدگاه ذهنی شما را در زمینه زایمان و حس مادری تقویت می کند.

مزایا و خطرات دویدن در بارداری

خطرات دویدن در دوران بارداری

اگرچه شروع (یا ادامه) دویدن برای بیشتر مادران باردار ایمن است، ولی این نوع ورزش مناسب همه افراد نیست.

از نظر دامستون در دوران بارداری شرایط خاصی وجود دارد که بهتر است از دویدن یا انجام هر نوع فعالیت ورزشی متوسط و شدید پرهیز شود. مواردی مانند بیماری های قلبی یا ریوی، پره اکلامپسی، بارداری چندقلویی، یا جفت سرراهی نمونه هایی هستند که در صورت ابتلا به آن باید قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک مشورت شود.

تمرینات سبک تر مانند شنا، پیاده روی، یا یوگا می تواند گزینه های بهتری برای وضعیت های خاص باشد.

موارد منع ورزش دو در دوران بارداری

علائم خاص، زنگ خطری برای عدم انجام ورزش دو است. اگر موارد زیر را در حین دویدن یا پس از آن تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

– خونریزی واژینال

– درد شکم همراه با حالت تهوع (یا بدون آن)

– انقباضات شکمی

– ترشح مایع آمنیوتیک

– سرگیجه و سردرد

– درد قفسه سینه

– ضعف عضلانی و سرگیجه

– درد یا تورم ساق پا

مزایا و خطرات دویدن در بارداری

اقدامات احتیاطی برای دویدن در دوران بارداری

با فرض این که آهسته دویدن در دوران بارداری مشکلی برای شما ایجاد نمی کند، باید موارد خاصی را در هنگام انجام این فعالیت ورزشی رعایت کنید. در روزهای گرم حتما هیدراته باشید، به هرگونه علائم ناراحتی جسمی هنگام دویدن توجه کنید و سرعت خود را از حد مجاز بیشتر نکنید.

بنا به گفته دموستن ورزش شدید برای مادران باردار هیچ فایده ای ندارد. حتی بهترین ورزشکاران به طور طبیعی در دوران بارداری تمرینات خود را کمی کاهش می دهند.

هورمون های بارداری در سراسر بدن جریان دارند و می توانند موجب شل شدن مفاصل و رباط ها شوند و شما را مستعد آسیب کنند. برای به حداقل رساندن خطرات دویدن در دوران بارداری، باید مسافت و سرعت معمول خود را کاهش دهید، بدنتان را با تمرینات کششی گرم کرده و فعالیت خود را با یک پیاده روی تند آغاز کنید.

پیشگیری از هرگونه آسیب در دوران بارداری، موجب ترس شما از افزودن تمرینات قدرتی به برنامه ورزشی روتین خود (زیر نظر یک مربی) نشود. وزنه برداری باعث ایجاد عضله و افزایش مقاومت بدن در تردمیل یا مسیر دومیدانی می شود.

در آخر استفاده از تجهیزات مناسب ورزشی در دوران بارداری می تواند موجب موفقیت بیشتر شما شود. موزوکو به زنان باردار ورزشکار خرید کفش های دوی با کیفیت بالا و گن محافظ شکم و کمر را توصیه می کند.

مزایا و خطرات دویدن در بارداری

خلاصه مطلب

بارداری دوران حساس و گاهی مملو از “نبایدها” است. خوشبختانه ورزش دو برای بیشتر زنان باردار مجاز و بی ضرر است. حتما قبل از شروع فعالیت های ورزشی و دویدن با پزشک خود مشورت کنید، سپس از مزایای بسیار آن بهره مند شوید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات