تفریح ها و فعالیت های ورزشی خطرناک در دوران بارداری

0 4,099

ورزش های ممنوع در بارداری

دوران بارداری، دورانی است که باید با رعایت احتیاط آن را سپری کرد و انجام برخی از فعالیت ها در این دوران خطرناک است. در این مطلب فهرستی از تفریح ها و فعالیت های ورزشی خطرناک را بیان می کنیم که باید از انجام آن ها در دوران بارداری اجتناب کنید:

سوارکاری

سوارکاری، فعالیت ورزشی مناسبی برای دوران بارداری نیست. کارشناسان توصیه می کنند تا از انجام هر گونه فعالیتی که خطر افتادن از ارتفاع یا خطر آسیب های شکمی را دارد، اجتناب گردد.

در سه ماهه اول بارداری، جنین در حلقه ی لگن خاصره قرار دارد، حلقه ی لگن خاصره ساختار استخوانی است که در صورت زمین خوردن تا حدودی از شما محافظت می کند. بنابراین اگر در اوایل بارداری باشید و بسیار آهسته سوارکاری کنید در حدی که اسب فقط راه برود، خطر کم تری جنین را تهدید خواهد کرد.

با بزرگ تر شدن جنین، خطر آسیب های جدی برای شما و برای جنین افزایش می یابد. پس از گذراندن سه ماهه اول بارداری، جنین به سمت بالای شکم حرکت می کند و بنابراین در صورتی که از روی اسب پرت شوید یا اسب شما را لگد بزند، احتمال خیلی کمی وجود دارد که جنین در برابر آسیب محافظت شود.

ورزش های ممنوع در بارداری

علاوه بر این، ضربه هایی که در هنگام اسب سواری وارد بدن می شود، خطر جدا شدن جفت را افزایش می دهند.

اسکی

اسکی برای زنان باردار و به ویژه زنانی که اواخر دوران بارداری خود را می گذرانند، خطرناک است. زمین خوردن یا برخورد به یک مانع، می تواند برای شما و جنینی که در شکم دارید، خطرناک باشد.

هر چه به اواخر بارداری نزدیک تر باشید، احساس تعادل شما کاهش می یابد و توزیع وزن شما نیز در نقاط مختلف بدنتان متفاوت خواهد بود. بنابراین، انجام کارهایی که نیاز به تعادل زیادی دارند، مانند ورزش اسکی، در سه ماهه سوم بارداری سخت تر خواهند بود.

ورزش های ممنوع در بارداری
ورزش های ممنوع در بارداری

اگرچه جنین در داخل رحم به خوبی محافظت می شود و معمولا فقط تصادفات رانندگی یا ضربه های هولناک، به جنین آسیب می رسانند، ولی اگر در حال اسکی بازی، به زمین بخورید یا مفصل ران یا شکمتان به یک درخت برخورد کند، می تواند باعث شکستگی لگن خاصره یا آسیب رسیدن به رحم شما شده و سلامتی شما و جنین را به مخاطره بیاندازد.

البته اگر شما یک اسکی باز حرفه ای باشید، خطر چنین اتفاقی کم است. با این حال، با پیشرفت بارداری احتمال چنین رخدادهایی در افراد حرفه ای نیز بیشتر خواهد شد.

اسکی روی یخ یا اسکیت

باید از انجام اسکی روی یخ، اسکیت، اسب سواری، ژیمناستیک، اسکی روی چمن، فوتبال و ورزش های مشابه در دوران بارداری اجتناب شود، چرا که خطر به زمین خوردن شما در این ورزش ها زیاد است.

انجام این فعالیت ها، می تواند باعث انقباضات یا جدا شدن جفت از رحم شود، که هر دوی این موارد برای شما و جنین خطرناک هستند و ممکن است منجر به زایمان زودرس شوند. حتی در صورتی که شما در این رشته های ورزشی یک ورزشکار حرفه ای هستید، باید از انجام آن ها در دوران بارداری اجتناب کنید.

دراز نشست و کرانچ شکم

انجام حرکات دراز نشست و کرانچ شکم بستگی به این دارد که چه مدت از زمان بارداری شما می گذرد. انجام این حرکات ورزشی در سه ماهه اول بارداری خوب است، اما بهتر است با وارد شدن به سه ماهه دوم بارداری از انجام آن ها اجتناب کنید (البته با پیشرفت بارداری، انجام این حرکات نیز سخت خواهد بود.)

ورزش های ممنوع در بارداری

علاوه بر این، دراز کشیدن به پشت در نیمه ی دوم بارداری، باعث افت فشار خون و احساس سرگیجگی می شود. این حالت به خصوص در مورد زنانی که به خودی خود فشار خون پایینی دارند (حدود 10 درصد از زنان باردار)، نگران کننده تر خواهد بود.

ورزش های ممنوع در بارداری

برای به کار گرفتن عضلات شکمی، تمرین گربه-گاو یوگا می تواند تمرین بهتری باشد. برای انجام این تمرین، دست ها و زانوهای خود را روی زمین بگذارید. پشت خود را به سمت بالا ببرید و سر را رو به پایین بیاورید و سپس سر را بالا برده و بدن خود را شل کنید.

رساندن ضربان قلب به بیش از 140 ضربه در دقیقه

برای بی خطر نگه داشتن و موثر بودن تمرینات دوران بارداری، باید به زبان بدن خود گوش کنید. هنگامی که باردار هستید، ضربان قلب شما به طور متفاوتی به تمرینات ورزشی پاسخ می دهد، بنابراین بهتر است به جای اندازه گیری ضربان قلب، از مقیاس RPE یا میزان ادراک سختی استفاده کنید.

ورزش های ممنوع در بارداری
ورزش های ممنوع در بارداری

در واقع شدت تمرینات ورزشی باید به اندازه ای باشد که نفس کم نیاورید و بتوانید بدون بند آمدن نفستان صحبت کنید. هر زمان که احساس کردید نفستان بند می آید، باید از شدت تمرینات ورزشی بکاهید یا مدتی را استراحت کنید. مهم ترین مزیت استفاده از این روش برای سنجش میزان شدت تمرین ورزشی این است که زنان باردار در هر سطحی از آمادگی جسمانی می توانند برای حفظ تندرستی خود، به تمرینات ورزشی ادامه دهند.

اگر قصد ادامه ی تمرینات ورزشی را پس ار بارداری دارید یا یک برنامه تناسب اندام جدیدی را پس از بارداری شروع کرده اید، نکات زیر را همواره به یاد داشته باشید:

• شدت تمرینات ورزشی باید تا حدی باشد که بتوانید بدون کم آوردن نفس صحبت کنید.

• در صورتی که احساس کم آوردن نفس کردید، یا احساس خستگی یا سرگیجگی به شما دست داد، باید از شدت تمرینات ورزشی بکاهید یا مدتی را به خودتان استراحت بدهید.

• روال تمرینات ورزشی خود را با شروع بارداری تغییر دهید. به یاد داشته باشید که جنین در حال رشدی که در شکم دارید به وزن شما خواهد افزود و مثل این است که یک کوله پشتی را در پشت خود حمل می کنید که با گذشت هر هفته سنگین تر می شود. اگر کار مشابهی را در هفته های دهم و سی ام بارداری انجام دهید، در هفته ی سی ام سختی بیشتری را نسبت به هفته دهم احساس خواهید کرد، چرا که باید وزن بیشتری را با خود حمل کنید.

• در انجام تمرینات ورزشی باید به صدای بدن خود گوش کنید و در صورتی که احساس ناراحتی، درد یا خستگی شدیدی کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

ورزش های ممنوع در بارداری

ماشین سواری در شهر بازی

از آنجایی که هنگام ماشین سواری در شهر بازی، ممکن است ضربه های محکمی یه شما وارد شود، انجام این تفریح در دوران بارداری مجاز نیست. هنگامی که در حال ماشین سواری هستید و با ماشین های دیگر برخورد می کنید، ممکن است همانند یک تصادف واقعی، ضربه ی محکمی از طرف فرمان یا سایر اجزای ماشین به شکم شما وارد شود. چنین ضربه هایی می توانند منجر به خونریزی یا جدا شدن جفت از رحم شوند و این برای شما و جنین خطرناک است.

قرار گرفتن در معرض صدای بلند

در صورتی که هر از چند گاهی در معرض موسیقی با صدای بلند قرار بگیرید، به احتمال زیاد برای شنوایی جنین خطرناک نیست، اما با این حال توصیه نمی شود.

در هفته ی بیست و سوم بارداری جنین قادر است تا صدای دنیای بیرون را همانگونه که شما می شنوید، بشنود، هر چند که سطح شنوایی او متفاوت است.

ورزش های ممنوع در بارداری
ورزش های ممنوع در بارداری

جنین صداها را ملایم تر و گنگ تر می شنود، چرا که شنوایی جنین توسط ماهیچه های اطراف شکم، جفت و مایع آمنیوتیک، به خوبی محافظت می شود. اما جنین ها متفاوت هستند و شنوایی هر کدام با سطح صداهای مختلفی دچار آسیب می شود، بنابراین بهتر است احتیاط کنید.

علاوه براین، صدای بلند موسیقی منجر به تولید هورمون استرس می شود که برای جنین نیز خوب نیست.

 

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات