مصرف روغن درخت چای در دوران بارداری

0 257

برخی فعالیت ها و غذاها در دوران بارداری ممنوع هستند، استفاده از محصولات پوستی و مراقبت از مو نیز در این دوران دلهره آور است.

شما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری دچار مشکلات پوستی شوید، روغن درخت چای می تواند مشکلات پوستی را از بین ببرد. متخصصان در مورد ایمنی استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری اختلاف نظر دارند.

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای (Melaleuca Alternifolia) روغنی اساسی است که از درخت چای به دست می آید. قرن ها این روغن در طب سنتی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد میکروبی برای انواع بیماری های پوستی از جمله آکنه، قارچ ناخن پا و زخم پای ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو از جمله کرم، لوسیون، شامپو، صابون و بالم لب نیز کاربرد دارد.

دو فایده مهم روغن درخت چای کمک به درمان آکنه و عفونت های پوستی است، اگرچه با وجود فواید بسیار این روغن پژوهش های زیادی در مورد اثربخشی آن بر روی انسان انجام نشده است.

آیا استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری بی خطر است؟

اگرچه روغن درخت چای به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد میکروبی کاربردهای بسیاری دارد، ولی با خطرات بالقوه همراه است. باور کلی در مورد داروهای گیاهی این است که آن ها بدون هیچ عارضه جانبی در مقایسه با درمان های معمول پزشکی ایمن هستند، در حالی که این طور نیست.

روغن های اساسی توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شوند. بنابراین هیچ راهی برای اثبات ایمنی آن ها در بارداری وجود ندارد.

خوردن روغن درخت چای در دوران بارداری ممنوع است، زیرا برای جنین خطرناک است. همچنین طبق توصیه کارشناسان در مورد استفاده موضعی از روغن درخت چای در این دوران به ویژه در سه ماهه اول باید احتیاط استفاده کرد. داده های کافی برای حمایت از ایمنی روغن درخت چای در بارداری وجود ندارد.

هر بارداری متفاوت است. در مورد استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

روغن درخت چای در بارداری

فواید روغن درخت چای در دوران بارداری

روغن درخت چای برای زنان باردار فواید بسیاری دارد و به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد می تواند با برخی باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها مبارزه کند.

روغن درخت چای افزون بر خاصیت ضد میکروبی، خاصیت ضد التهابی نیز دارد و به صورت کاملا طبیعی زخم ها را بهبود می بخشد.

این روغن گیاهی به عنوان ضد قارچ قوی لکه های پوستی را از بین می برد و قارچ ناخن را درمان می کند. در دوران بارداری عفونت های قارچی بسیار شایع هستند، این روغن گیاهی می تواند به عنوان ضد قارچ عمل کند.

مزایای دیگر استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری:

روغن درخت چای یکی از اثربخش ترین راه ها برای درمان آکنه در نظر گرفته شده است. نوسانات هورمونی که در حین بارداری تجربه می کنید ممکن است باعث بروز آکنه شود. از آن جا که روغن درخت چای حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است، می تواند یک درمان موثر برای آکنه باشد.

بواسیر

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن درخت چای می تواند تورم و خارش ناشی از بواسیر را کاهش دهد، البته این موضوع به اثبات نرسیده است. همیشه قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنید.

عفونت های مخمر واژن

روغن درخت چای رشد مخمرها و قارچ ها را کاهش می دهد. این ویژگی می تواند برای افراد باردار مفید باشد، زیرا عفونت های مخمر در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه دوم بسیار شایع هستند.

شوره سر

نوسانات هورمونی به ویژه در سه ماهه سوم بارداری می تواند باعث افزایش تولید سبوم در پوست و شوره سر شود. از آن جا که روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده قوی است می تواند برای از بین بردن شوره سر مفید باشد.

روغن درخت چای در بارداری

عوارض روغن درخت چای در دوران بارداری

روغن درخت چای به طور کلی در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. اما ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شود.

به طور معمول عوارض جانبی روغن درخت چای روی پوست نسبتا خفیف است و می تواند شامل بثورات پوستی، خارش، خشکی، سوزش و قرمزی شود.

برخی شواهد حاکی از آن است که استفاده از روغن درخت چای می تواند منجر به انقباضات رحمی و آسیب جنین شود. اطلاعات کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

خلاصه مطلب

تا زمانی که پژوهش های بیشتری بر روی ایمنی درخت چای در بارداری انجام نشود، نمی توان در مورد آن نظر قطعی داد.
همیشه بهتر است قبل از استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک مشورت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات