خط لینا نیگرا در بارداری

0 3,133

خط لینا نیگرا (linea nigra) یک خط عمودی و تیره است که در شکم ظاهر می شود. لینا نیگرا که خط بارداری نیز نامیده می شود در بیشتر بارداری ها خود را نشان می دهد، اما در زنان با پوست یا موهای تیره بیشتر پدیدار می شود. خط زیر ناف در دوران بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون ایجاد می شود و باعث تیره شدن برخی مناطق پوست می شود. این خط معمولا ظرف چند هفته پس از زایمان محو می شود.

خط لینا نیگرا چیست؟

خط زیرناف یک خط عمودی و تیره روی شکم است که در دوران بارداری ظاهر می شود. لینا نیگرا به انگلیسی لاتین به معنی “خط سیاه” است و به طور معمول از ناف تا قسمت ناحیه شرمگاهی ادامه دارد. این خط در برخی از زنان از ناف به سمت بالا نیز گسترش می یابد. بیشتر زنان باردار یک مرتبه خط بارداری را تجربه می کنند و این خط در زنان با پوست روشن کمتر دیده می شود یا خفیف است. لینا نیگرا می تواند در نوزادان نیز پدیدار شود.

علل ایجاد خط لینا نیگرا

افزایش سطح هورمون های بارداری باعث ایجاد خط زیر ناف می شود. هورمون تحریک کننده استروژن و ملانوسیت، بر روی سلول های حاوی ملانین (عامل اصلی تعیین کننده رنگ پوست و تیره کننده سلول های پوستی) اثر گذاشته و آن ها را فعال می کند. دلیل مشخصی برای تیره شدن این سلول ها (ملانوسیت ها) در برخی از قسمت های بدن وجود ندارد.

خط زیر ناف تنها یکی از تغییرات پوستی در دوران بارداری است. لکه های تیره صورت در دوران بارداری ملاسما یا “ماسک بارداری” نامیده می شود. در طول بارداری مناطق رنگدانه ای پوست که به طور طبیعی تیره هستند، تیرگی بیشتری پیدا میکنند. آرئول (هاله اطراف سینه)، لابیا (بافت خارجی ناحیه تناسلی) و نواحی از بدن که چین خورده می شوند، مانند زیر بغل و کشاله ران بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

چه زمانی خط لینا نیگرا در دوران بارداری ظاهر می شود؟

اغلب در اواسط بارداری با افزایش سطح هورمون ها، خط زیر ناف ایجاد می شود. در واقع این خط همیشه روی شکم وجود دارد، اما قابل مشاهده نیست و به آن لینا آلبا می گویند. با تیره شدن این خط بی رنگ، لینا نیگرا ظاهر می شود.

خط لینا نیگرا در بارداری

خط لینا نیگرا در بارداریآیا می توان از ایجاد خط لینا نیگرا در بارداری پیشگیری کرد؟

خیر، از آن جا که خط زیر ناف به سطح هورمون ها مرتبط است، مسئله ای نیست که بتوان از آن اجتناب کرد. اما اقداماتی برای کاهش ملاسما (لکه های پوستی در بارداری) وجود دارد که با انجام آن می توان لینا نیگرا را به حداقل رساند:

– استفاده از کرم های ضد آفتاب

قرارگیری در معرض اشعه خورشید (UV) ، منجر به بروز لکه های پوستی و تشدید تغییرات رنگدانه می شود. هر روز از ضد آفتاب طیف گسترده (محافظ در برابر اشعه UVA و UVB) با فاکتور حفاظتی 30 (SPF 30) یا بالاتر استفاده کنید، حتی اگر هوا آفتابی نباشد. در طول روز چند بار ضدآفتاب را روی پوست خود اعمال کنید. این کار حتی برای افراد با پوست تیره نیز کارساز است، اگرچه افراد با پوست تیره ملانین (رنگدانه) بیشتری دارند و خیلی دچار آفتاب سوختگی نمی شوند، ولی در مقابل اشعه UV مانند افراد با پوست روشن آسیب پذیر هستند.

– عدم انجام وکس

استفاده از وکس برای از بین بردن مو می تواند باعث التهاب پوستی و تشدید ملاسما شود، به ویژه در مناطقی از بدن که تحت تاثیر تغییرات رنگدانه قرار دارد.

– استفاده از محصولات محافظت از پوست ضد حساسیت

هرگونه مواد آرایشی و پاک کننده صورت که باعث تحریک پوست می شوند، می توانند باعث تشدید ملاسما شوند.

چه زمانی خط لینا نیگرا از بین می رود؟

خط زیر ناف باید طی چند هفته تا چند ماه پس از زایمان کم رنگ شود، اگرچه در برخی موارد ممکن است کاملا رفع نشود.

اگر بعد از گذشت ماه ها از زایمان خط بارداری همچنان مشخص بود، برای درمان آن می توانید از کرم های روشن کننده پوست (در دوران بارداری توصیه نمی شود) استفاده کنید. برای استفاده از محصولات بدون نسخه، در صورت بارداری یا شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.
لینا نیگرا به احتمال زیاد پس از زایمان خود به خود ناپدید خواهد شد.

آیا در هر بارداری خط لینا نیگرا ایجاد می شود؟

اگر در اولین بارداری خود خط زیر ناف داشته باشید، احتمالا بروز آن در بارداری های بعدی شما زیاد است. لینا نیگرا ممکن است در اوایل یا اواخر بارداری ظاهر شود، رنگ آن کم رنگ یا تیره باشد یا اصلا ایجاد نشود. دلایل متفاوت بودن خط زیر ناف در بارداری های مختلف از نظر پزشکان نامشخص است. لینا نیگرا مانند سایر تغییرات بارداری می تواند غیر قابل پیش بینی باشد!

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات