خشکی لب و پوست در دوران بارداری

0 1,758

خیلی خشک بودن پوست بدن در بارداری می تواند نگران کننده باشد، اما خشکی اغلب یک عارضه طبیعی در این دوران است.

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد. علائمی مانند تهوع صبحگاهی، هوس شدید و رشد شکم قابل پیش بینی است. حتی می توان انتظار نوسانات خلقی، تورم پاها و تغییر سینه را نیز داشت. اما خشکی پوست و لب از جمله عوارض جانبی کمتر شایع در بارداری است. ترک خوردگی و خشکی لب یا خارش پوست می تواند از سه ماهه اول بارداری شروع شود و برای برخی از زنان ها در طول بارداری ادامه می یابد.

دلایل مختلفی برای خشکی پوست وجود دارد، خوشبختانه این مشکل اغلب به راحتی برطرف می شود. این مطلب به توضیح خشکی لب و پوست در بارداری پرداخته است.

علت خشکی لب و پوست در بارداری

به طور کلی خشکی پوست در دوران بارداری عمدتا ناشی از کم آبی بدن است. عدم نوشیدن آب کافی یا افزایش حجم خون می تواند باعث خشک شدن پوست و لب مادران باردار شود. در ادامه برخی علل موثر در خشکی پوست و لب در بارداری ذکر شده است:

عدم نوشیدن آب کافی

بدن در دوران بارداری به مایعات بیشتری احتیاج دارد، مقدار آب مورد نیاز بدن با رشد جنین افزایش می یابد. اگر مصرف مایعات خود را افزایش ندهید، ممکن است علائم کم آبی مانند خشکی لب و پوست را تجربه کنید.

افزایش استفراغ و اسهال در دوران بارداری، همچنین می تواند منجر به دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن) شود.

افزایش حجم خون

حجم خون بالا در بارداری نیز می تواند باعث خشکی پوست شود. افزایش حجم خون موجب کشیدگی پوست و در نهایت ترک خوردگی و خشکی پوست می شود.

خشکی لب و پوست در بارداری

احتباس آب

احتباس آب نیز می تواند باعث خشکی پوست شود. در دوران بارداری افزایش سطح هورمون وازوپرسین باعث می شود بدن آب را حفظ کند، این امر منجر به تورم و نفخ می شود. تورم بیش از حد نیز به نوبه خود باعث کشیدگی پوست و در نهایت خشکی و ترک خوردگی آن می شود. ( این وضعیت در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و “ادم” نامیده می شود)

تغییر در شکل و اندازه بدن

تغییرات زیادی در دوران بارداری در بدن رخ می دهد. با بزرگ و کشیده شدن پوست شکم برای حمایت از جنین در حال رشد، پوست خاصیت ارتجاعی و رطوبت خود را از دست می دهد.

زمان مراجعه به پزشک

اگرچه خشکی پوست معمولا طبیعی است، اما گاهی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. در صورت خشکی بیش از حد پوست یا آزاردهنده بودن آن، پزشک می تواند علت خشکی را مشخص کند. برخی احتمالات شامل دیابت بارداری یا کم خونی فقر آهن است.

روش های هیدراته ماندن در دوران بارداری

نوشیدن مقدار زیادی آب به کاهش خشکی پوست کمک می کند. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا توصیه به نوشیدن روزانه 12 فنجان آب در دوران بارداری می کند.

برای هیدراته ماندن در دوران بارداری غذاهای حاوی آب زیاد مانند خیار، اسفناج یا هندوانه مصرف کنید. خوردن مقدار کمی آب، شیر یا آب میوه در طول روز نیز می تواند به پایین نگه داشتن مایعات کمک کرده و از بار اضافی مثانه جلوگیری کند.

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید، زیرا این مایعات در دوران بارداری می تواند خشکی پوست را تشدید کند.

درمان خشکی پوست و لب در دوران بارداری

درمان و جلوگیری از خشکی پوست به حفظ رطوبت پوست بستگی دارد، با انجام چند مرحله می توان به این امر کمک کرد و مانع از خشک شدن پوست شد. در ادامه نکاتی برای مدیریت خشکی پوست در دوران بارداری آورده شده است:

برای شستشو از آب ولرم به جای آب گرم یا سرد استفاده کنید. دمای زیاد آب باعث کاهش رطوبت و خشکی پوست می شود، بنابراین با آب معتدل (نه آب داغ) دوش بگیرید.

پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید. مالیدن بیش از حد می تواند باعث تحریک یا خشکی پوست شود.

خشکی لب و پوست در بارداری

همچنین از کرم های مرطوب کننده برای درمان موضعی پوست خود استفاده کنید. حداقل 2 مرتبه در روز پوست خود را با کرم مرطوب کنید (صبح و شب). به یاد داشته باشید که خشکی پوست ناشی از تبخیر رطوبت از پوست بدن است. کرم های مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند.

اگر آب و هوای محیط زندگی تان خشک است، مرطوب نگه داشتن محیط عمومی به شما کمک می کند. برای حفظ سطح مناسب رطوبت از یک دستگاه رطوب ساز (بخور) در اتاق یا در دفتر کار خود استفاده کنید.

خلاصه مطلب

اگرچه خشکی پوست آزاردهنده است، ولی در دوران بارداری امری طبیعی به حساب می آید. مهم است که در این دوران از پوست بیشتر مراقبت کرده و به علائم بدن خود توجه کنید تا بتوانید به موقع مشکلات را درمان کنید.

در صورتی که خشکی پوست ادامه پیدا کرد، بدتر شد یا آزاردهنده بود، حتما با پزشک مشورت کنید. شاید این عارضه پوستی نشان دهنده بیماری جدی باشد.

3 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات