پاره گی کیسه آب

0 1,494

پارگی کیسه آب

پیش از شروع انقباضات بارداری یکی از مسایلی که ممکن است رخ دهد، پاره گی کیسه آب است، به همین خاطر بهتر است که اگر در دوران بارداری هستید، علائم مربوط به پاره گی کیسه آب را بدانید.

کیسه آب چیست؟

هنگامی که باردار هستید، یک کیسه مایع آمنیوتیک در شکم شما وجود دارد که جنین در آن زندگی می کند و این کیسه برای ایمنی جنین بسیار مهم است. به دلیل اینکه در آن پر از مایع است، نامش به کیسه آب شهرت پیدا کرده است. جنین داخل این کیسه رشد می کند و در دمای مناسب آن زندگی می کند.

زمانی که بدن مادر برای زایمان آماده می شود، کیسه آب پاره می شود و آب از طریق واژن بیرون می زند و تخلیه می شود. این مساله می تواند پیش از زایمان رخ دهد یا اینکه در حین زایمان اتفاق بیفتد. این زمانی است که احساس انقباض می کنید و گردنه ی رحم نازک می شود و انبساط پیدا می کند تا نوزاد بتواند از آن عبور کند. اگر پیش از شروع انقباضات کیسه آب شما پاره شود به آن پارگی زودرس غشاء یا پارگی زودرس کیسه آب PROM گفته می شود.

پارگی کیسه آب

پارگی کیسه آباین مساله برای افراد مختلف متفاوت است. بعضی از خانمها فقط قطره قطره بیرون روی آب را مشاهده می کنند که سبب می شود لباس زیر آنها خیس شود. برخی دیگر ریزش آب سریع تری را می بینند که سبب می شود شلوار آنها خیس و احساس چسبندگی پیدا کنند.

چه کاری انجام دهیم؟

اگر شما پیش از شروع انقباضات احساس کردید که دچار پارگی کیسه آب شدید و رطوبتی را احساس کردید؛ باید نزد پزشک بروید تا برای شما آزمایش بنویسد. مایع آمنیوتیک شفاف یا کم رنگ است و بوی بدی ندارد. شاید بوی آن کمی شبیه ادرار باشد. اگر فکر می کنید که کیسه آب شما پاره شده است می توانید از یک تامپون استفاده کنید و سپس سریع به یک مرکز درمانی بروید. اگر به این مساله شک دارید باز هم بهتر است نزد پزشک بروید تا او بررسی های لازم را انجام دهد.

بیشتر زنان تا 12 ساعت بعد از پارگی کیسه آب، زایمان می کنند. بررسی ها نشان می دهد، نوزادانی که مادران آنها بلافاصله پس از پارگی کیسه آب زایمان می کنند، کمتر به عفونت مبتلا می شوند و نیازشان به مراقبت های پس از زایمان کمتر است.

اگر کیسه آب شما زود پاره شود چه می شود؟

حدود 3 درصد از خانم ها پیش از هفته 37 بارداری دچار پاره گی کیسه آب می شوند. این پاره گی زودرس غشاء نامیده می شود؛ این مساله ممکن است در شرایط زیر اتفاق بیفتد:

کمبود وزن مادر

استعمال دخانیات

سابقه ی پاره گی زودرس غشاء

خونریزی واژن در هر زمان از بارداری

مشکلات مربوط به سرویکس و گردنه ی رحم در بارداری

پارگی کیسه آب

پارگی کیسه آباگر حداقل 34 هفته از بارداری شما گذشته باشد، ممکن است پزشک برای کاهش احتمال عفونت بخواهد نوزاد را به دنیا بیاورد.

اگر در هفته 23 تا 24 بارداری باشید، بهتر است زایمان را به تاخیر بیندازید تا جنین شما زمان بیشتری را برای رشد داشته باشد. برای پیشگیری از عفونت پزشک با تجویز آنتی بیوتیک می تواند کمک کند تا جنین به رشد خود ادامه دهد. در برخی از موارد ممکن است نیاز باشد مادر تا زمان تولد نوزاد در بیمارستان بستری شود.

اگر کیسه آب پیش از هفته 23 پاره شود، پزشک درباره ی خطرات و فواید ادامه ی بارداری با شما صحبت می کند. نوزادان متولد شده پس از این پاره گی زودرس، کمتر زنده می مانند و اغلب ناتوانی ذهنی یا جسمی دارند.

اگر کیسه آب برای زایمان پاره نشود

اگر شما آمادگی زایمان را پیدا کردید، پزشک ممکن است به طور دستی کیسه آب شما را پاره کند. آنها یک قلاب پلاستیکی استریل را وارد واژن می کنند و کیسه آمینوتیک را پاره می کنند. پژوهش ها نشان می دهد که این کار برای بیشتر زنان به زایمان سرعت نمی بخشد.

این کار فقط باید در شرایطی انجام شود که سر نوزاد در لگن مادر و به اندازه ی کافی پایین باشد. در غیر اینصورت شرایط به صورت طبیعی ادامه پیدا می کند تا زمان زایمان فرا برسد.

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات