نحوه انجام ماساژ پرینه در دوران بارداری – بخش دوم

0 621

نحوه انجام ماساژ پرینه در دوران بارداری – بخش اول

روغن هایی که برای ماساژ پرینه استفاده می شود

ممکن است از انواع روغن ها برای ماساژ پرینه استفاده شود. هدف اصلی استفاده از روغن، نرم کردن پوست برای جلوگیری از اصطحکاک در هنگام ماساژ است. انتخاب نوع روغن خاص به ترجیح شخصی، دسترسی و بودجه شما بستگی دارد.

انواع روغن های مناسب برای ماساژ پرینه عبارت است از:

– روغن های طبیعی، مانند آفتابگردان آلی، دانه انگور، نارگیل، بادام یا زیتون

– کرم های روان کننده شخصی، مانند ژل لوبرکانت K-Y گزینه مناسبی است، زیرا بدون بو و بر پایه آب است.

– هرگونه ژل روان کننده (واژینال) بی ضرری که باعت راحتی شما شود.

در زمان انتخاب روغن مناسب برای ماساژ، به خاطر داشته باشید که باید از روغن های مصنوعی یا روان کننده هایی مانند روغن بچه، روغن معدنی یا وازلین اجتناب کنید.

مراحل انجام ماساژ پرینه

مرحله 1 : دستان خود را بشویید

هر جلسه ماساژ را با شستن دست ها شروع کنید. از یک صابون ملایم استفاده کنید که باعث ایجاد حساسیت پوست اطراف پرینه نگردد. پیش از انجام ماساژ بهتر است ناخن های خود را کوتاه کنید تا پوست ظریف این قسمت خراشیده نشود.

نحوه انجام ماساژ پرینه

مرحله 2 : موقعیت راحتی پیدا کنید

در فضایی خصوصی و راحت مستقر شوید. ممکن است بخواهید ماساژ را در حالت خوابیده در رختخواب یا روی مبل، در حالی که پاهایتان باز و زانوهای تان خم است، انجام دهید. اگر می خواهید به حالت نشسته باشید، از بالش یا بالش مخصوص بارداری برای حمایت از بالاتنه خود استفاده کنید.

سایر موقعیت ها برای ماساژ پرینه شامل ماساژ داخل حمام، در حالت ایستاده با قرار دادن یک پا روی صندلی یا احتمالا نشسته روی توالت است. این انتخاب به خود شما بستگی دارد، فقط مطمئن شوید که محل انتخابی برای ماساژ تمیز و خصوصی است و از خطر افتادن در امان هستید.

مرحله 3 : ماساژ را شروع کنید

روغن طبیعی یا روان کننده را روی دست های تمیز خود بمالید. ابتدا یک یا هر دو انگشت شست خود را در حدود 2.5 تا 3.8 سانتی متر (یک بند انگشت) وارد واژن کنید. برای اطمینان از موقعیت خود، در جلسات اول ماساژ از آینه استفاده کنید.

سپس انگشت شست خود را در امتداد دیواره پشتی واژن، به سمت مقعد ماساژ دهید. با وجود این که فشار زیادی وارد نمی کنید، ولی فشار باید به قدری باشد که کشش و سوزش کمی احساس کنید.

نحوه انجام ماساژ پرینه

مرحله 4 : کشش

انگشتان خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه در حالت کشیده نگه دارید.

سپس با حرکت آرام و U شکل، انگشتان شست خود را به سمت بیرون و داخل ماساژ دهید. به خاطر داشته باشید که تمرکز شما باید بیشتر روی بافت های داخل واژن باشد، ولی این احساس را در خارج از واژن نیز داشته باشید.

مرحله 5 : آرام باشید

سعی کنید در حین ماساژ تا حد امکان آرامش ذهنی و فیزیکی داشته باشید. شما ممکن است با گذشت زمان و کشیدگی بافت ها، احساسات راحتی بیشتری پیدا کنید. در هر صورت به زمان توجه داشته باشید، زمان ماساژ نباید بیش از 5 دقیقه در هر نوبت طول بکشد.

نکاتی برای انجام ماساژ پرینه توسط همسر

اگر ترجیح می دهید خودتان ماساژ را انجام ندهید یا پیدا کردن موقعیت واژن برایتان دشوار است، می توانید از همسرتان بخواهید به شما کمک کند. نکات لازم را برای همسرتان توضیح داده و از او بخواهید به جای انگشت شست، از انگشت اشاره خود استفاده کند.

در صورتی که در حین ماساژ احساس ناراحتی، سوزش یا فشار داشتید، حتما به همسر خود اطلاع دهید.

نکته: در صورتی که با انجام ماساژ پرینه درد شدید یا ناراحتی در اثر کشیدگی بافت احساس کردید، با ماما یا پزشک صحبت کنید. همچنین اگر به تبخال، عفونت قارچی یا سایر عفونت های واژن مبتلا هستید، باید قبل از اقدام به ماساژ با پزشک مشورت کنید.

نحوه انجام ماساژ پرینه

خلاصه مطلب

ماساژ منظم پرینه، چه توسط خودتان انجام شود یا همسرتان، روش خوبی برای آمادگی های قبل از زایمان است. با این وجود باید بدانید که هیچ تضمینی برای پیشگیری از پارگی و اپیزیوتومی (برش ناحیه پرینه) یا بخیه وجود ندارد، زیرا این مسئله به سن، آناتومی بدن مادر، سایز سر و بدن نوزاد و عوامل دیگر بستگی دارد. تکنیک ماساژ پرینه همچنین کمک می کند تا شما با برخی از احساسات زمان تولد فرزندتان آشنا شوید.

نحوه انجام ماساژ پرینه در دوران بارداری – بخش اول

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات