روش های کاهش درد زایمان – بخش اول

0 259

تکنیک های تنفسی

تعریف: تکنیک های تنفسی کنترل شده اغلب شامل تنفس آرام، عمیق و تنفس سریع و کوتاه است که در مراحل مختلف زایمان استفاده می شود. این تکنیک ابتدا با روش های لاماز و برادلی متداول شد، که امروزه بسیاری از زنان با همسران شان آن را به کار می گیرند. بعضی از مادران برای یادگیری تکنیک های تنفسی به صورت حضوری در کلاس های زایمان شرکت می کنند، برخی دیگر در خانه با کمک کتاب یا کلاس های مجازی تمرین می کنند.

نحوه اثرگذاری: تنفس آرام و عمیق می تواند به کاهش استرس کمک کند و احساس آرامش را افزایش دهد. نشان داده شده که اجرای تکنیک با همسر می تواند در کاهش درک درد زایمان موثر باشد. اگرچه تکنیک های خاصی مانند لاماز و بردلی وجود دارد، ولی براساس پژوهش های انجام شده هیچ یک بهتر از روش تنفسی عمل نمی کند. با تمرین آگاهانه هر نوع تنفس عمیق می تواند مفید باشد، به ویژه هنگامی که با سایر تکنیک های کاهش درد همراه شود.

کاهش درد زایمان

طب سوزنی و طب فشاری

تعریف: دو روش درمانی که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد، طب سوزنی و طب فشاری است که شامل تحریک مسیرهای نامرئی یا خط میانی کمر در نقاط تجویز شده روی بدن است. طبق سنت قدیم، این مسیرها کانال هایی هستند که از طریق آن ها چی یا نیروی حیات در بدن جریان می یابد. متخصص طب سوزنی ده ها سوزن نازک را در نقاط تجویز شده قرار می دهد. طب فشاری (یا شیاتسو) بر اساس همان اصل طب سوزنی عمل می کند، با این تفاوت که پزشک به جای سوزن، از فشار انگشت شست یا انگشتان استفاده می کند یا برای تحریک نقاط کنار خط میانی کمر با مهره های کوچک فشار وارد می کند.

نحوه اثرگذاری: پژوهشگران دریافتند که نقاط طب سوزنی با اعصاب عمقی ارتباط دارند، به طوری که وقتی سوزن ها چرخیده می شوند (یا در روش الکتروپانکچر به وسیله برق تحریک می شوند)، باعث فعال شدن اعصاب می شوند و در نهایت منجر به ترشح اندورفین و تسکین درد می شوند. گفته می شود که طب فشاری در مرکز برجستگی کف پا می تواند به روند زایمان کمک کند. پژوهش های زیادی در مورد هر دو روش انجام شده و شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد این درمان ها می توانند درد زایمان را کمتر کرده و حتی احتمال نیاز به داروهای مسکن معمولی را نیز کاهش دهند.

کاهش درد زایمان

رفلکسولوژی

تعریف: این درمان مکمل شبیه به طب فشاری است، با این تفاوت که فشار بر روی پا و گاهی دست (و گوش ها) وارد می شود. رفلکسولوژیست های معتبر معتقدند که از طریق نقاط روی پا می توان به اندام های داخلی از جمله رحم دسترسی پیدا کرد.

نحوه اثرگذاری: به گفته برخی مدت زمان زایمان را می توان با کمک یک متخصص رفلکسولوژی به طور چشمگیر کوتاه کرد. رفلکسولوژیست ها می گویند برخی از نقاط فشار آن قدر قوی هستند که تا زمان زایمان باید از تحریک آن ها خودداری کرد، زیرا ممکن است باعث انقباضات شوند. با این حال شواهد معتبر زیادی وجود ندارد که نشان دهد رفلکسولوژی برای تسکین درد زایمان مفید است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات