روش های کاهش درد زایمان – بخش دوم

0 239

روش های کاهش درد زایمان – بخش اول

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

تعریف: در روش TENS الکترودها روی پوست قرار می گیرند و پالس های الکتریکی با ولتاژ پایین را ایجاد می کنند. اعتقاد بر این است که پالس ها مسیرهای عصبی به رحم و دهانه رحم را تحریک کرده و درد را تسکین می دهند. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست به طور گسترده ای در اسکاندیناوی، انگلستان و سایر نقاط اروپا و همچنین در کانادا مورد استفاده قرار می گیرد. اما این روش در ایالت متحده رایج نیست (اگرچه در بیمارستان های زیادی در دسترس است). الکترودها نه بر روی رحم بلکه در دو طرف ستون فقرات تقریبا در قسمت میانی پشت قرار می گیرند. به مادر سوئیچ دستی داده می شود، تا الکترودها را تنظیم کند. شدت را می توان با شماره های روی دستگاه TENS کنترل کرد. گفته می شود که پالس ها مانند وزوز جزئی احساس می شوند.

نحوه اثرگذاری: دانشمندان هنوز از اثربخشی تحریک الکتریکی عصب در کاهش درد زایمان مطمئن نیستند. اما پژوهش های اخیر نشان می دهد که استفاده از TENS در نقاط طب فشاری به احتمال زیاد باعث کاهش درد شدید زایمان و افزایش رضایت مادر از تجربه زایمان می شود. به نظر نمی رسد که استفاده از این روش در قسمت پایین کمر نتیجه بخش باشد.

فیزیوتراپی یا ماساژ

تعریف: انجام تکنیک های ماساژ توسط یکی از نزدیکان یا متخصص باعث کاهش ناراحتی و درد می شود. اغلب برای کاهش درد انقباضات زایمان نیز از ماساژ استفاده می شود.

نحوه اثرگذاری: ماساژ می تواند تسکین دهنده باشد و به کاهش درد کمک کند (فقط مراقب محلی که ماساژ انجام می شود باشید، رحم و جنین داخل شکم نباید ماساژ داده شوند). در وضعیتی که قسمت پشت سر جنین به قسمت خارجی مادر فشار می آورد (جفت خلفی)، می توان ترفندهای فیزیوتراپی را برای تسکین درد پشت امتحان کرد. از جمله بطری آب گرم پیچیده شده در حوله، کمپرس گرم، بسته های یخ، فشار شدید روی نقاط درد (از همسرتان بخواهید کف دست یا انگشتان دست خود یا حتی با یک توپ تنیس به پشت شما فشار دهد).

هیدروتراپی

تعریف: هیدروتراپی نامی شگفت انگیز برای ماساژهایی است که از قدرت آب استفاده می کنند. این روش برای زایمان می تواند به معنای نشستن در وان آب گرم، جکوزی یا حتی زیر دوش گرم و اعمال کمپرس گرم روی کمر باشد.

نحوه اثرگذاری: هیدروتراپی به نظر درد را کاهش می دهد و زنان را در حین زایمان آرام می کند. به همین دلیل امروزه بسیاری از بیمارستان ها به وان جکوزی مجهز هستند. (اگر در یک زایشگاه زایمان کنید به احتمال زیاد دارای وان برای زایمان در آب است. اگر در خانه زایمان می کنید، می توانید از وان حمام خود استفاده کنید). یک اخطار: فشار آب را از واژن خود دور نگه دارید (نباید آب وارد واژن شود) و مطمئن شوید که دمای آب داغ نباشد (دمای بدن باید در محدوده ایمن بماند)

هیپنوتیزم

تعریف: امروزه مادران زیادی به دنبال کمک گرفتن از متخصص هیپنوتراپی دارای مجوز پزشکی هستند (حتما به متخصص معتبر مراجعه کنید)، تا به آن ها آموزش دهد با هیپنوتیزم بتوانند فرآیند زایمان را پشت سر بگذارند. گاهی می توان در طول زایمان یک هیپنوتراپیست همراه خود داشت. یکی از مزایای هیپنوتیزم این است که در حینی که کاملا آرامش دارید، بیدار و از هر لحظه تولد نوزاد خود آگاه هستید. این روش همچنین هیچ اثر فیزیکی شناخته شده ای روی نوزاد یا مادر ندارد. تکنیک هیپنوتیزم را نمی توان با اولین انقباض شروع کرد، بلکه باید کمی تمرین کرد تا بتوان به آرامش کامل رسید، حتی در صورتی که یک درمانگر معتبر در کنارتان باشد.

نحوه اثرگذاری: هیپنوتیزم معمولا درد را پنهان نمی کند (مگر این که خیلی تلقین پذیر باشید)، اعصاب را بی حس نمی کند و انقباضات را نیز متوقف نمی کند. کاری که این روش انجام می دهد این است که به فرد آرامش عمیق می دهد (برخی از زنان این حس را شبیه تبدیل شدن به یک عروسک پارچه ای بی رمق توصیف می کنند). در این روش مادر از هرگونه ناراحتی کاملا دور می شود و ذهن او از احساسات جدا می شود. (مانند زمانی که جذب یک کتاب خوب می شوید و صدای تلفن را نمی شنوید). این تکنیک برای همه مناسب نیست. برخی از افراد در برابر تلقین های هیپنوتیزم بسیار مقاوم هستند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات