تشخیص وضعیت بریچ جنین

0 3,601

تشخیص وضعیت بریچ جنین

در هفته های آخر بارداری با نزدیک شدن به موعد زایمان، پزشک یا ماما با لمس شکم مادر، وضعیت بریچ را تعیین می کند. اگر جنین در وضعیت بریچ باشد، سر سفت و گرد او به سمت بالا و باسن نرم و گرد او نیز در قسمت پایین رحم مادر قرار می گیرد. در صورتی که پزشک به وضعیت بریچ جنین مشکوک باشد، سونوگرافی می تواند آن را تایید کند.

چرخش جنین بریچ

پزشک برای چرخاندن جنین از بیرون، می تواند روش چرخش خارجی سفالیک (ECV) را امتحان کند. در طول این روش با دستکاری شکم مادر، جنین وادار به حرکت می شود. در این صورت ممکن است سر جنین رو به پایین قرار گیرد و حالت او از بریچ و نشسته تغییر کند. ECV معمولا در بیمارستان انجام می شود تا در شرایط اورژانسی مشکلی ایجاد نشود.

چرخش خارجی سفالیک معمولا در حدود هفته 37 بارداری قبل از شروع زایمان انجام می شود، اگرچه گاهی پزشک قبل از پاره شدن کیسه آب، در زمان زایمان این روش را امتحان می کند. ECV (در صورت موفقیت) به زنان باردار کمک می کند تا زایمان طبیعی داشته باشند. چنان چه چرخش خارجی سفالیک موفقیت آمیز نباشد، مادر باید سزارین شود.

روش چرخاندن جنین بریچ

در طول روش چرخش خارجی سفالیک، پزشک دستان خود را روی شکم مادر قرار داده و با فشار محکم اما ملایم، سر جنین را به سمت پایین می چرخاند. به مادر داروی آرام بخش و شل کننده رحم داده می شود (نگران نباشید، این دارو اثری روی جنین نخواهد گذاشت). ECV اغلب ناخوشایند است، اما دردناک نیست و میزان موفقیت آن 50 درصد است.

با این حال گاهی جنین پس از چرخش موفقیت آمیز دوباره به وضعیت بریچ بر می گردد. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک می تواند مجدد موقعیت جنین را تغییر دهد. این مسئله با نزدیک شدن به موعد زایمان سخت تر می شود، زیرا فضای جابجایی جنین کمتر خواهد شد.

تشخیص وضعیت بریچ جنین

تشخیص وضعیت بریچ جنینشما ممکن است درباره روش های جایگزین دیگر چرخاندن جنین شنیده باشید، از جمله تکنیک های کایروپرکتیک (chiropractic)، تکنیک های آرامش بخشی مانند هیپنوتیزم حرفه ای و روش موکسی باسشن (moxibustion) یا حرارت درمانی که متخصص طب سوزنی برای فعال سازی یک نقطه خاص، گیاه برنجاسف (mugwort ) را در نزدیکی کوچک ترین انگشتان پا می سوزاند. بنا به گفته برخی افراد، روش موکسی باسشن فعالیت جنین را افزایش می دهد و باعث می شود جنین بیشتر به سمت سر رو به پایین حرکت کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است این تکنیک ها برای شما اثربخش نباشد و تنها پزشکان اندکی توصیه به انجام آن می کنند.

جنینی که تا هفته 37 بارداری در وضعیت بریچ است، را می توان با استفاده از چند روش خانگی به حالت سر رو به پایین هدایت کرد. متاسفانه اثربخشی این روش ها اثبات نشده است (فقط ECV دارای پشتوانه علمی است)، اما آن ها آسیبی نیز نمی رسانند. البته باید قبل از انجام هرگونه تکنیک با پزشک مشورت کرد.

برخی تمرینات خانگی که به اصلاح وضعیت جنین بریچ کمک می کند، عبارت است از:

روی زانوهای خود تکان بخورید: روی زمین به حالت چهار دست و پا قرار بگیرید، باسن خود را از سرتان بالاتر برده و روی زانوهای خود به آرامی به سمت جلو و عقب حرکت کنید.

تیلت (انحراف) لگن انجام دهید: در طی این روش لگن در ارتفاعی بالاتر از سر قرار می گیرد (وضعیت میز اتو). تمرین تیلت لگنی را چند بار در روز به مدت 5 دقیقه امتحان کنید.

لگن خود را تثبیت کنید: روی یک توپ ورزشی بنشینید. این کار می تواند به باز شدن ناحیه لگن کمک کند و با ایجاد فضای کافی حرکت جنین را راحت تر کند.

موسیقی پخش کنید: آهنگی را روشن کنید یا از همسر خود بخواهید تا نزدیک شکم تان صحبت کند، منتظر بمانید تا جنین (امیدوارم) صدا را دنبال کند.

سبزیجات منجمد را امتحان کنید: یک کیسه نخود فرنگی یخ زده را در بالای شکم خود قرار دهید. از نظر برخی کارشناسان و مادران، احساس سرما جنین را به سمت دیگری هدایت می کند.

تشخیص وضعیت بریچ جنین

زایمان طبیعی با جنین بریچ چگونه انجام می شود؟

در صورتی که کیسه آب مادر پاره نشده باشد (برای نمونه، شما برای انجام سزارین برنامه ریزی شده یا القاء زایمان به بیمارستان بیاید)، پزشک ممکن است قبل از زایمان روش چرخش خارجی سفالیک را امتحان کند. اما اگر موعد زایمان فرا رسیده باشد (کیسه آب شما پاره شده یا انقباضات شروع شده باشد)، برای انجام ECV دیر است.

اگرچه پژوهش ها نشان می دهد که حدود 85 درصد از جنین های با وضعیت بریچ به روش سزارین به دنیا می آیند، ولی برخی از پزشکان ممکن است زایمان طبیعی را انتخاب کنند، به ویژه در شرایط زیر:

– جنین کامل باشد و جثه او بزرگ نباشد، در وضعیت بریچ فرانک باشد و هیچ گونه علائم ناراحتی نشان ندهد.

– لگن مادر به اندازه کافی جا داشته باشد تا جنین بتواند راحت از آن عبور کند (اگر مادر سابقه زایمان طبیعی داشته باشد، احتمال آن بیشتر است)

– مادر در دوران بارداری عارضه ای را تجربه نکرده باشد (از جمله دیابت بارداری یا پره اکلامپسی)

– مادر دوقلو باردار باشد و سر جنین اول به سمت پایین و جنین دیگر در وضعیت بریچ باشد (سر جنین اول ممکن است دهانه رحم را به اندازه ای باز کند، تا جنین بریچ بتواند از آن عبور کند)

– پزشک یا ماما تجربه انجام زایمان طبیعی بریچ را داشته باشد.

احتمال دارد جنین به طور طبیعی تا قبل از زمان زایمان بچرخد و سر او به سمت پایین قرار بگیرد، ولی در صورتی که جنین در وضعیت بریچ باقی بماند، ممکن است لازم باشد در روش های زایمان منعطف پذیر بود. حتی اگر پزشک اجازه زایمان طبیعی را بدهد، در هر صورت انتخاب با مادر است. این تصمیم به زمان زایمان موکول می شود.

در شرایطی که دهانه رحم او به آرامی متسع شود، جنین به طور پیوسته در کانال زایمان پایین نرود یا مشکلات دیگری بوجود بیاید، مادر به احتمال زیاد از زایمان طبیعی منع و سزارین می شود. گزینه های زایمان را با پزشک خود در میان بگذارید تا برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

به یاد داشته باشید که گرچه داشتن جنین با وضعیت بریج می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد، اما با تولد دلبندتان، این احساسات از بین می روند.

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات