انقباضات زایمان چگونه است؟ – بخش دوم

0 209

انقباضات زایمان چگونه است؟ – بخش اول

متوسط زمان انقباضات زایمان چقدر است؟

زمان شروع انقباضات بسته به مرحله زایمان، می تواند از نظر طول، شدت و فاصله زمانی متفاوت باشد.

انقباضات اولیه زایمان: به طور معمول این انقباض حدود 30 تا 45 ثانیه طول می کشد و فاصله بین آن 5 تا 20 دقیقه است، با پایان این مرحله به تدریج انقابضات کوتاه تر می شود.

انقباضات زایمان فعال: در فاز فعال زایمان انقباضات شدیدتر، مکرر و طولانی تر می شود و حدود 40 تا 60 ثانیه طول می کشد. در این مرحله می توان از قانون 5-1-1 پیروی کرد. اگر انقباضات حدود 5 دقیقه با هم فاصله داشته باشند و هر انقباض در طول مدت 1 ساعت حدود 1 دقیقه طول بکشد، نشان دهنده علائم واقعی زایمان است. در این شرایط باید با پزشک تماس گرفت و به بیمارستان مراجعه کرد.

مرحله انتقالی زایمان: شدت و فرکانس انقباضات در این مرحله ناگهان افزایش می یابد، هر انقباض حدود 60 تا 90 ثانیه طول می کشد و فاصله بین آن حدود 2 تا 3 دقیقه است.

انقباضات فشار آوردن و زایمان: انقباضات مرحله دوم (درد فشار) زایمان به مدت 60 تا 90 ثانیه طول می کشد، اما فاصله بین آن حدود 2 تا 5 دقیقه است. احتمالا درد این مرحله از فاز اول کمتر خواهد بود.

دلایل انقباضات زایمان

زمان تماس با پزشک

در هفته های آخر بارداری، احتمالا پزشک در مورد زمان تماس و مراجعات توضیحاتی به مادر ارائه می دهد (یک قانون کلی: فاصله بین هر انقباض 5 تا 7 دقیقه).

اگر از شروع درد واقعی زایمان مطمئن نیستید، اما انقباضات تان ریتم منظمی دارد، با پزشک تماس بگیرید. مهم نیست که نیمه شب باشد یا هر زمان دیگر. در صورت تشخیص اشتباه هم خجالت نکشید، این مسئله برای همه زنان باردار پیش می آید. افزون بر این همیشه بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرد.

پزشک با چند سوال نه تنها کسب اطلاع می کند، بلکه لحن صدای شما را می شنود. او با توجه به نحوه پاسخگویی شما احتمالا قادر به تشخیص درد واقعی خواهد بود، بنابراین در مورد علائم و شدت درد خود روراست باشید.

دلایل انقباضات زایمان

انقباضات زایمان زودرس

این انقباضات منظم و واقعی زایمان هستند که قبل از هفته 37 بارداری رخ می دهند. در صورت تجربه انقباض زایمان زودرس و افزایش شدت آن باید خیلی سریع با پزشک تماس گرفت یا به بیمارستان مراجعه کرد، زیرا می تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

زمان مراجعه به بیمارستان

در موارد زیر حتما باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کرد:

– انقباضات به طور فزاینده قوی قبل از هفته 37 بارداری، که می تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

– کیسه آب (با یا بدون علائم زایمان) پاره شود

– کیسه آب پاره شود و ترشحات واژن رنگ قهوه ای مایل به سبز داشته باشد

– احساس لغزش بند ناف به داخل دهانه رحم یا واژن که می تواند ناشی از افتادگی بند ناف باشد.

دلایل انقباضات زایمان

هیچ کس به طور دقیق علت انقباضات واقعی زایمان را نمی داند، انقباض ممکن است ناشی از جنین یا جفت باشد. با شروع انقباض واکنش زنجیره ای در مادر آغاز می شود، که راه را برای هورمون های محرک زایمان مانند پروستاگلاندین و اکسی توسین هموار می کند.

آیا انقباض بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری طبیعی است؟

رحم به طور طبیعی بعد از ارگاسم منقبض می شود. جای نگرانی وجود ندارد، زیرا در واقع ارگاسم همان انقباض رحم است. بسیاری از مادران بعد از رابطه جنسی انقباضاتی را تجربه می کنند که می تواند قوی باشد و تا نیم ساعت طول بکشد.

تنها در بارداری های پرخطر باید از ارگاسم اجتناب کرد (اغلب به دلیل خطر زایمان زودرس یا سقط جنین)، رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است و هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد این نوع انقباضات وجود ندارد.

چگونه می توان باعث شروع انقباضات زایمان شد؟

با گذشت 40 هفته از بارداری ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توان به شروع انقباضات و روند زایمان کمک کرد. چند تکنیک ساده از جمله طب سوزنی و پیاده روی می تواند موجب زایمان طبیعی شود.

در مواردی که هیچ یک از این روش ها موثر نباشد، می توان با تزریق (آمپول فشار) باعث تسریع روند زایمان شد، البته این کار باید تنها با مشورت پزشک انجام شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات