انقباضات زایمان چگونه است؟ – بخش اول

0 192

مادران در دوران بارداری انقباضات مختلفی را تجربه می کنند، انواع انقباض رحم در این دوران در همه زنان یکسان نیست.

به سفت و سخت شدن عضلات رحم، انقباض رحم می گویند که اغلب از ناحیه کمر شروع شده و به سمت جلو گسترش می یابد. شناخت انواع مختلف انقباضات در دوران بارداری باعث آمادگی بیشتر مادر و تشخیص دقیق تر زایمان می شود.

برخی از انقباض ها نشان دهنده زایمان و برخی دیگر به معنای آماده شدن رحم برای زایمان است. در این مطلب با انواع انقباضات، اسپاسم های (گرفتگی عضلات) دوران بارداری و زمان مراجعه به پزشک آشنا خواهید شد.

انقباضات زایمان چگونه است؟

انقباضات اولیه زایمان می تواند مانند ناراحتی های گوارشی، گرفتگی های قاعدگی شدید یا فشار پایین شکمی باشد.

انواع مختلف انقباضات در دوران بارداری

در دوران بارداری دو نوع انقباض وجود دارد، از جمله:

انقباضات زایمان

– انقباضات براکستون هیکس

انقباض براکستون هیکس که به عنوان انقباضات پیش سازنده یا کاذب در نظر گرفته می شود، معمولا به طور تصادفی در هر زمان بعد از اواسط بارداری (سه ماهه دوم یا سوم) اتفاق می افتد. این انقباض به آماده سازی بدن برای زایمان کمک می کند، ولی به معنای شروع زایمان نیست و باعث اتساع یا افتادگی دهانه رحم در هنگام زایمان نمی شود. انقباض براکستون همچنین با تغییر موقعیت برطرف می شود، زیاد طول نمی کشد، الگوی منظمی ندارد، شدت یا دفعات آن با گذشت زمان افزایش نمی یابد و معمولا هنگام تغییر فعالیت (یا موقعیت) متوقف می شود. این انقباض در دوران بارداری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

– انقباضات زایمان

این انقباض در هفته های آخر بارداری شروع می شود و به احتمال زیاد با علائم شایع زایمان همراه است و منجر به درد واقعی زایمان می شود.

انقباضات واقعی زایمان در مقابل انقباضات براکستون هیکس

با اطلاع از چند نکته می توان انقباضات واقعی زایمان را از انقباضات براکستون هیکس (کاذب) تشخیص داد، ویژگی انقباضات واقعی زایمان عبارت است از:

– به جای تسکین، با فعالیت تشدید می شود و با تغییر موقعیت متوقف نمی شود.

– به تدریج مکرر، شدید و به طور کلی (اما نه همیشه) منظم تر می شود. هر انقباض معمولا 30 تا 70 ثانیه طول می کشد و لزوما دردناک تر یا طولانی تر از انقباض قبل نخواهد بود، اما با پیشرفت زایمان شدت آن بیشتر می شود.

– ممکن است با ترشحات واژن قهوه ای، صورتی یا رگه های خون همراه باشد.

– ممکن است با ناراحتی معده، گرفتگی یا اسهال همراه باشد.

– ممکن است هم زمان با آن کیسه آب پاره شود. با این حال این مسئله تنها در 15 درصد از زایمان ها اتفاق می افتد. کیسه آب به احتمال زیاد در حین زایمان خود به خود یا توسط پزشک پاره می شود.

محل بروز انقباضات زایمان در بدن

انقباض زایمان ممکن است تنها در قسمت تحتانی شکم یا کمر احساس شود و درد از پاها، به ویژه بالای ران شروع شود. با این حال به خاطر داشته باشید که درد زایمان در نقاط مختلف بدن احساس می شود و بروز درد در ناحیه خاص نشانه قطعی زایمان نیست، زیرا ممکن است انقباضات کاذب باشد. علائم بهتر برای تشخیص زایمان شامل دفعات، شدت و ریتم منظم انقباضات است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات