هموروئید پس از زایمان

0 45

هموروئید یا بواسیر رگ هایی متورم در ناحیه مقعد (راست روده) است که در اثر اعمال فشار بیش از اندازه ایجاد می شود. وقتی این عروق خونی به طور غیر طبیعی متورم می شوند، احساس می کنید که توده ای نرم از مقعدتان بیرون می زند.

اندازه هموروئید اغلب از یک کشمش تا یک انگور متغیر است. این توده های نرم و متورم می توانند تنها در حد یک خارش باشند یا درد شدیدی ایجاد کنند و حتی گاهی (در هنگام مدفوع کردن) باعث خونریزی مقعدی شوند.

بواسیر در دوران بارداری و پس از زایمان بسیار شایع است. در بیشتر موارد این عارضه بارداری پس از زایمان خود به خود برطرف می شود، به ویژه اگر با مراقبت و رعایت چند اقدام ساده از عود کردن آن جلوگیری شود (برخی از آن در زیر ذکر شده است).

اما گاهی این عارضه پس از زایمان ادامه یافته و عود می کند، حدود 25 درصد از زنان باردار مبتلا به بواسیر تا شش ماه پس از زایمان درگیر آن هستند. البته ممکن است با گذشت زمان اندازه توده های هموروئید کوچک و علائم آن پدیدار یا ناپدید شود.

هموروئید پس از زایمان

دلایل بروز بواسیر

بارداری به دلایل متعدد مادران را مستعد ابتلا به بواسیر (و همچنین واریس سیاهرگ های پا و گاهی حتی ناحیه تناسلی) می کند.

رحم در حال رشد به رگ های لگن و بزرگ سیاهرگ زیرین فشار وارد می کند، این سیاهرگ یک رگ بزرگ در سمت راست بدن است که خون را از اندام های تحتانی دریافت می کند. فشار اعمال شده موجب کند شدن بازگشت خون از نیمه تنه پایین بدن می شود، در نتیجه فشار بر رگ های پایین رحم افزایش یافته و این امر باعث بزرگ شدن آن ها می شود.

افزون بر این افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری، جداره های رگ ها را شل می کند و باعث تورم راحت تر آن ها می شود.

پروژسترون همچنین با کاهش سرعت دستگاه گوارش باعث یبوست می شود. یبوست منجر به بواسیر می شود یا آن را تشدید می کند، زیرا هنگام حرکت روده سخت، تنش و فشار بیشتری به ناحیه مقعد وارد می شود.

همچنین در هنگام زور زدن در زایمان نیز احتمال ابتلا به بواسیر وجود دارد.

روش های تسکین بواسیر

در ادامه چند راهکار ساده برای تسکین بواسیر ارائه شده است:

– از نشستن یا ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید تا فشار روی وریدهای مقعدی کاهش یابد. برای نمونه در هنگام شیردهی، مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز بکشید.

– برای تسکین موقت درد می توانید حتی در دوران شیردهی نیز از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. با این وجود مسکن را بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید و در صورت شیردهی از آسپرین (یا محصولات حاوی آسپرین) استفاده نکنید. اگر دردتان ادامه پیدا کرد، با پزشک تماس بگیرید.

هموروئید پس از زایمان

– چند بار در روز یک کیسه یخ (با پوششی نرم) روی ناحیه دردناک بگذارید. یخ می تواند تورم و ناراحتی را کاهش دهد. برخی از خانم ها همچنین از کمپرس سرد حاوی نارون کوهی برای تسکین خود استفاده می کنند.

– وان یا لگن پلاستیکی کوچکی را با آب گرم پر کنید، سپس مقعد خود را به راحتی در آن غوطه ور کنید. لگن مخصوص این کار را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. سعی کنید چند بار در روز به مدت 10 دقیقه یا بیشتر در آب گرم بنشینید.

– درمان های سرد و گرم را جایگزین کنید. به صورت یکی در میان از کیسه یخ و سپس کمپرس گرم استفاده کنید.

– بعد از هر اجابت مزاج، به آرامی پشت خود را تمیز کنید. سعی کنید از دستمال مرطوب آغشته به نارون کوهی استفاده کنید که مخصوص افراد مبتلا به بواسیر است.

– از دستمال توالت نرم و غیرمعطر استفاده کنید که نسبت به انواع دیگر تحریک کنندگی کمتری داشته باشد.

– از پزشک خود بخواهید که یک بی حس کننده موضعی یا شیاف مسکن برای تان تجویز کند. بسیاری از محصولات تسکین دهنده بواسیر در بازار وجود دارد، اما قبل از استفاده از آن ها حتما با پزشک مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که بیشتر این محصولات فقط باید برای مدت کوتاهی مانند یک هفته یا کمتر استفاده شوند. استفاده مداوم می تواند باعث تشدید التهاب شود.

نکته: اگر در ناحیه مقعد خود بخیه دارید، حتما در مورد مراقبت های بعد زایمان با پزشک صحبت کنید. در موارد اپیزیوتومی یا پارگی که تا مقعد ادامه پیدا کرده، لازم است تنها باید با تجویز پزشک درمان های بواسیر انجام شود. در این وضعیت هرگز نباید شیاف وارد مقعد شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات