8 نشانه ی خطرناک افسردگی پس از زایمان

0 657

تصور که شغل جدید و مهمی به شما پیشنهاد شده است؛ در روز اول می فهمید که ساعت کاری شما انقدر زیاد است که زمان مناسبی برای خواب نخواهید داشت. خیلی زود بسیار خسته می شوید و از همان ابتدا احساس ناامیدی پیدا می کنید.

برای برخی از خانمها، این حالت شبیه همان زمانی است که نوزادشان تازه متولد شده است. در حدود 10 درصد از مادران دچار افسردگی پس از زایمان می شوند.

اگر شما یکی از این افراد هستید، شاید ندانید که افسرده هستید. شاید فکر کنید این حالتی است که برای همه ی مادران پیش می آید. احساس خستگی با یک نوزاد تازه متولد شده طبیعی است اما غمگین یا ناامید بودن طبیعی نیست.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایماناگر شما برخی از نشانه های افسردگی را در خود می بینید، باید با یک پزشک یا مشاور صحبت کنید تا راه حلی را به شما ارائه دهد. درمان زودهنگام می تواند به شما کمک کند تا احساس خوب خود را به راحتی و سریع تر به دست بیاورید.

این 8 نشانه ی مهم شامل:

1. گرفتگی خلق شما بهتر نمی شود:

اینکه شما به بی حوصلگی مبتلا شوید طبیعی است اما نهایت نباید بیشتر از 2 هفته طول بکشد. پس از آن، شما باید احساس بهتری را پیدا کنید. اما اگر این حالت غم و ناامیدی در شما باقی ماند و احساس کردید که در حال بیشتر شدن یا ماندگاری است؛ باید نزد پزشک مراجعه کنید.

2. غمگین یا احساس گناه کردن:

احساس غم هر از گاهی طبیعی است اما اگر مکرر اتفاق بیفتد، همراه آن گریه باشد، اغلب خوشحال نیستید یا می خواهید به خودتان آسیب بزنید؛ اینها همه نشانه ای جدی از افسردگی پس از زایمان است.

افسردگی پس از زایمان3. از چیزهایی را که دوست داشتید، احساس لذت بردن نمی کنید:

آیا شما زمانی که یک کمدی خنده دار می بینید، می خندید؟ آیا شما دوست دارید تا با همسرتان مهربان برخورد کنید و او را دوست دارید؟ به چه غذاهایی علاقه مند هستید؟ آیا از خوردن آنها لذت می برید؟ آیا همه چیز می خورید؟ اگر پاسخ این سوالات خیر است، باید با پزشک درباره ی تغییرات خلق و خو و عادت هایتان صحبت کنید.

4. شما مشکلاتی را در تصمیم گیری دارید:

شاید شما نتوانید به مسایل مهم و درست، فکر کنید و خیلی خسته باشید. اگر شما نمی توانید تصمیم گیری کنید که از رختخواب بیرون بیاید یا نه، دوش بگیرید یا نه، پوشک نوزادتان را عوض کنید یا نه، یا اینکه همراه نوزاد بیرون بروید و قدم بزنید؛ اینها می تواند نشانه هایی از افسردگی پس از زایمان باشد.

افسردگی بارداری

5. نگران هستید که نمی توانید مادر خوبی باشید:

چه کسی نگران این موضوع نیست؟ این یک مساله ی معمول بین بیشتر مادرانی است که به خصوص نوزاد بیمار یا نارس دارند، یا نوزادشان پس از تولد نیاز به مراقبت های ویژه داشته است. اما اگر این مسایل را نداشتید ولی به شدت از این فکر رنج می برید، این طبیعی نیست.

6. خواب شما بهم ریخته است:

البته این مساله برای همه رخ می دهد. شما صاحب یک نوزاد هستید و طبیعی است که نتوانید مثل گذشته هر زمان که بخواهید بخوابید اما اگر شما نمی توانید استراحت کنید حتی وقتی که نوزادتان خواب است یا مدام خواب تان می آید. این مساله باید بررسی شود.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان7. یک استرس بزرگ در زندگی شما دامن گیرتان شده است.

شاید شما با همسرتان مشاجره کنید یا اینکه خانواده تان برای کمک به شما نیایند. ممکن است به تازگی یکی از عزیزان تان فوت کرده باشد. همه ی اینها می تواند استرس شما را بدتر کند و حالت غم و اندوه را بیشتر کند.

8. شما فکر می کنید که می خواهید به خودتان آسیب بزنید:

افکاری مانند خودکشی یا صدمه زدن به خود یا نوزاد می تواند علائم پیشرفته افسردگی پس از زایمان و حتی روان پریشی بعد از زایمان باشد. اگر به هر نوعی دچار این افکار هستید در معرض بحران قرار دارید و خیلی سریع باید نزد روانپزشک مراجعه کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات