رژیم غذایی برای کاهش وزن سالم بعد از زایمان – بخش اول

0 289

رژیم غذایی بعد از زایمان

رژیم را خیلی زود شروع نکنید

وقتی تازه مادر شده اید، پس از پشت سر گذاشتن دوران بارداری و زایمان، برای بهبودی کامل به گذشت زمان نیاز دارید، پس تا شش هفته پس از زایمان برای لاغر شدن و کالری شماری تلاش نکنید. متخصصان توصیه می کنند اگر در دوران شیردهی هستید، حداقل 2 ماه صبر کنید و بعد وزن خود را کاهش دهید.

شما با شروع زود هنگام رژیم غذایی پس از زایمان، بهبودی تان را به تاخیر می اندازید و بیشتر احساس خستگی و ضعف می کنید، شما باید تمام انرژی خود را صرف زندگی و بچه داری کنید. علاوه بر این، اگر در حال شیردهی هستید، رژیم غذایی میزان شیر شما را تحت تأثیر قرار می دهد. صبور باشید و به بدن خود فرصت دهید تا با شیردهی وزن تان بطور طبیعی کاهش یابد.

در مورد کاهش وزن بعد از زایمان واقع گرا باشید

به خاطر داشته باشید که شاید نتوانید به وزن یا فرم قبل از بارداری خود برگردید. برای بسیاری از خانم ها، بارداری باعث ایجاد تغییرات دائمی مانند شکم نرم تر، باسن کمی پهن تر و دور کمر بیشتر می شود.

ورزش را شروع کنید

هیچ قرص جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد: یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش منظم، بهترین روش برای کم کردن وزن و ثابت نگه داشتن آن است. ورزش برای کاهش وزن مهم است و باعث می شود چربی را به جای عضله آب کنید.

پس از آمادگی برای کاهش وزن، شروع به خوردن غذای کمتر و فعالیت بیشتر کنید، سعی کنید تا جایی که می توانید راه بروید، حتی اگر فرزندتان را بغل کرده باشید یا همراه خود در کالسکه اش گزاشته باشید، به پیاه روی و خرید بروید.

رژیم غذایی بعد از زایمان

رژیم غذایی بعد از زایمانبه تدریج وزن کم کنید

رژیم سخت و محدود نگیرید. زنان برای سالم بودن روزانه به حداقل 1200 کالری در روز نیاز دارند.

بیش تر زنان برای حفظ توان جسمی و جلوگیری از نوسانات خلقی به 1500 تا 2200 کالری و برای شیردهی به حداقل 1800 کالری در روز نیاز دارند (بیشتر مادران شیرده به بیش از 2000 تا 2700 کالری نیاز دارند) تا بتوانند خود و نوزادشان را تقویت کنند.

اگر در حال شیردهی هستید، مصرف کالری روزانه را کم کم کاهش دهید. کاهش سریع وزن باعث کم شدن خاصیت شیر مادر می شود.

کاهش سریع وزن همچنین می تواند سموم ذخیره شده در چربی بدن را در جریان خون و شیر مادر آزاد کند. (سمومی که در جریان خون آزاد می شود، شامل آلاینده های محیطی مانند عنصرهای سنگین سرب و جیوه ، آلاینده های پایدار اساسی مانند پی سی بی ها، دیوکسین ها و حلال ها هستند.)

کاهش وزن در حدود 680 گرم در هفته بی ضرر است و اگر شیر می دهید ضرری برای شیر شما ندارد. برای رسیدن به این هدف، روزانه 500 کالری از رژیم غذایی خود (بدون پایین آمدن از حداقل ایمنی) را با کاهش مصرف مواد غذایی یا افزایش سطح فعالیت کم کنید.

رژیم غذایی بعد از زایمان

غذا را آهسته و با آرامش کامل بخورید – عجله نکنید!

با داشتن نوزاد در خانه، برای غذا خوردن و داشتن برنامه غذایی فرصت کم پیدا می شود. اما حذف وعده های غذایی باعث کاهش سطح انرژی می شود و کمکی به کاهش وزن نمی کند. بسیاری از مادران می دانند باید به جای خوردن سه وعده ی مفصل، غذای خود را به شش وعده در طول روز تقسیم کنند. در هر وعده کم غذا بخورید تا یک دفعه احساس سنگینی نکنید. خوردن شش وعده غذایی کم به جای سه وعده سنگین به خاطر این است که بین وعده ها نیز گرسنه نمانید و متناسب با اشتها و برنامه جلو بروید. (یک وعده غذایی سبک شامل نیمی از ساندویچ، مقداری هویج، میوه یا یک لیوان شیر می باشد.)

حذف وعده های غذایی نه تنها کمکی به کاهش وزن نمی کند بلکه منجر به افزایش وزن می شود، برای کم کردن وزن از حذف وعده های غذایی بپرهیزید. حذف وعده غذایی اشتها را در سایر وعده ها زیاد می کند و همچنین باعث می شود احساس خستگی و بدخلقی کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات