7 نکته برای درمان افتادگی پوست پس از بارداری

0 108

در دوران بارداری تغییرات بسیاری در پوست ایجاد می شود. بیشتر این تغییرات پس از زایمان به مرور زمان از بین می روند، اما گاهی پوست شل باقی می ماند.

پوست از کلاژن و بافت الاستین تشکیل شده است. مادران در بارداری افزایش وزن پیدا می کنند و پوست آن ها کشیده می شود تا فضای لازم را در اختیار جنین در حال رشد قرار دهد. این مسئله باعث می شود پس از زایمان ، پوست اطراف شکم شل شده و دچار افتادگی شود. وقتی پوست کشیده می شود، بازگشت آن به شکل اولیه مشکل است.

شل شدن پوست می تواند از نظر روحی برای زنان کلافه کننده باشد، آن ها دوست دارند بدن شان به وضعیت قبل از بارداری برگردد. اما به یاد داشته باشید که این مسئله ممکن است زمان بر باشد، با تغییر در سبک زندگی و رعایت چند نکته می توان به بهبود پوست کمک کرد.

در ادامه چند نکته برای درمان افتادگی و سفت شدن پوست آورده شده است:

1. تمرین های هوازی منظم انجام دهید

ورزش های هوازی باعث چربی سوزی و تقویت عضلات می شوند. پیاده روی سریع، شنا، دویدن یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

قبل از شروع برنامه جدید، در رابطه با انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. هرگونه فعالیت پس از زایمان باید آهسته و پیوسته باشد، بنابراین با تمرینات ساده شروع کرده و به تدریج آن را با شدت متوسط ادامه دهید.

ورزش منظم می تواند به کاهش یا جلوگیری از پوست اضافی پس از زایمان کمک کند.

افتادگی پوست بعد از بارداری

2. پروتئین و چربی های سالم مصرف کنید

مصرف پروتئین و چربی های سالم می تواند به ساخت عضلات بدن کمک کند. پروتئین همچنین نقش اساسی در تولید کلاژن (پروتئین ضروری برای سلامت و سفتی پوست) دارد. نیازهای فردی شما به پروتئین، به میزان فعالیت بدنی و همچنین قد و وزن تان بستگی دارد. مادران در دوران شیردهی به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

3. تمرینات قدرتی منظم انجام دهید

تمرینات قدرتی را شروع کنید تا عضلات تان سفت شود. تقویت تونوس ماهیچه ای همچنین می تواند اثر مثبتی بر پوست شل داشته باشد. دراز و نشست (situps) و شنا (pushup) ورزش های خسته کننده ای هستند، اما کلاس های پیلاتس، یوگا و رقص میله (barre) شامل حرکاتی مانند پلانک است که باعث می شود عضلات هسته ای، لگن و باسن سفت و محکم شود. این تمرینات همچنین موجب سفت شدن و تونوس ماهیچه ای شکم می شود و به شما کمک می کند تا به اندامی ایده آل و متناسب برسید.

در صورتی که برای انجام تمرینات قدرتی کلاس می روید یا مربی دارید، حتما اعلام کنید که به تازگی زایمان کرده اید. شاید لازم باشد از انجام برخی حرکات خاص اجتناب کنید.

4. آب بنوشید

مصرف مایعات به مقدار فراوان به هیدراته ماندن بدن و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. نوشیدن بیشتر آب باعث افزایش کارآیی بدن می شود، چربی را آسان تر می سوزاند و از احتباس آب در شکم جلوگیری می کند.

5. با روغن ماساژ دهید

برخی از روغن های گیاهی می توانند آسیب پوستی را خنثی کرده و ترمیم سلولی را تحریک کنند. دلیل این امر می تواند محتوای آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی این روغن ها باشد. برای نمونه، روغن بادام می تواند باعث بهبود ترک های پوستی شود.

روغن های اسانسی با روغن های حامل (پایه) ترکیب می شوند، دارای فواید فراوان برای سلامت پوست هستند و به درمان افتادگی پوست کمک می کنند. روغن های حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل را روی شکم خود بمالید تا به سفت شدن پوست این ناحیه کمک کنید، شما می توانید چند قطره روغن اسانسی مانند کندر یا بهارنارنج (نرولی) را به آن اضافه کنید.

افتادگی پوست بعد از بارداری

افتادگی پوست بعد از بارداری6. از محصولات سفت کننده پوست استفاده کنید

چندین محصول سفت کننده پوست در بازار وجود دارد که برای افزایش الاستین و کلاژن پوست طراحی شده اند و باعث حفظ خاصیت الاستیسیته یا کشسانی پوست می شوند. ترکیبات موجود در کرم های سفت کننده از جمله کلاژن، ویتامین C و رتینوئیدها، همچنین به استحکام و ترمیم پوست کمک می کنند.

7. از روش اسپا استفاده کنید

اسپا را می توان برای موقعیت های خاص استفاده کرد، زیرا اثرگذاری این روش موقتی است. اسپا با پیچاندن بدن در میان نمک دریا، پودر کلپ (علف های دریایی) یا خاک رس خواص درمانی و طبی برای پوست دارد. زیرا این مواد باعث سم زدایی، نرمی و سفت شدن پوست می شوند.

8. جراحی الکتیو (انتخابی)

جراحی زیبایی یکی از روش های درمان افتادگی پوست است که می تواند شل شدگی پوست را برطرف کند. در طی این روش پزشکان شکم را برش می دهند تا پوست اضافی را بردارند. پوست باقی مانده بخیه می خورد، همچنین ممکن است برای ناف شکاف جدیدی ایجاد شود.

انجمن بین المللی جراحان پلاستیک (ASPS) در صورت نیاز به جراحی شکم، مراجعه به یک جراح پلاستیک دارای مجوز را توصیه می کند.

خلاصه مطلب

بارداری تغییرات بسیاری را بر بدن وارد می کند. با رشد شکم، پوست کشیده می شود، بنابراین طبیعی است که پس از زایمان پوست اطراف شکم خانم ها شل شود.

اگر از شل شدن پوست شکم خود خجالت می کشید، برخی از راه حل های خانگی وجود دارد که با انجام آن می توانید به سفت شدن دوباره آن کمک کنید. روش جراحی یکی از موثرترین روش ها برای انواع شدت افتادگی های پوستی است که با از بین بردن پوست اضافی باعث حفظ تناسب اندام می شود.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات