اولین قاعدگی پس از زایمان

0 74

بارداری تغییرات بسیاری در بدن ایجاد می کند که یکی از مهم ترین آن 9 ماه پریود نشدن است. احتمالا کنجکاو هستید که بدانید پس از زایمان چه تغییراتی در چرخه قاعدگی رخ می دهد.

پریود شدن پس از زایمان اغلب به شیردهی یا عدم شیردهی بستگی دارد. در این زمان چرخه های قاعدگی دستخوش تغییر می شوند.

زمان شروع دوباره چرخه قاعدگی

در صورت عدم شیردهی، قاعدگی معمولا 6 تا 8 هفته پس از زایمان آغاز می شود. اما اگر شیر می دهید، زمان بازگشت پریود می تواند متفاوت باشد. مادرانی که تنها شیر خود را به نوزادشان می دهند، ممکن است در تمام مدت شیردهی پریود نشوند. تغذیه انحصاری با شیر مادر به این معنی است که نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه شود. در صورتی که شیر خشک به نوزاد می دهید، احتمالا پس از گذشت چند ماه از زایمان، پریود می شوید.

اگر پس از زایمان قاعدگی بسیار زود بازگردد و مادر زایمان طبیعی داشته باشد، برای اولین پریود نباید از تامپون استفاده کرد. زیرا بدن در حال بهبود است و تامپون به طور بالقوه می تواند باعث تروما شود و احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد. در معاینه 6 هفته ای پس از زایمان، از پزشک در مورد استفاده از تامپون سوال کنید.

اولین قاعدگی پس از زایمان

چرا مادرانی که شیر می دهند، دیرتر عادت ماهانه می شوند؟

به طور معمول، زنانی که شیر می دهند به دلیل وجود هورمون پرولاکتین در بدن خیلی زود پریود نمی شوند. پرولاکتین، هورمون مورد نیاز برای تولید شیر مادر است که می تواند هورمون های تولید مثل را سرکوب کند. در نتیجه تخمک گذاری (یا آزادسازی تخمک برای لقاح) و قاعدگی اتفاق نمی افتد.

آیا عادت ماهانه می تواند بر شیر مادر اثر بگذارد؟

با شروع دوباره قاعدگی، ممکن است متوجه تغییراتی در میزان شیر یا واکنش نوزاد نسبت به شیر خود شوید. تغییرات هورمونی که باعث بازگشت قاعدگی می شود، می تواند بر شیر مادر اثر بگذارد.

برای نمونه، شما متوجه کاهش میزان شیر خود یا تغییر در تعداد دفعات تغذیه نوزاد می شوید. تغییرات هورمونی همچنین می تواند بر ترکیب شیر مادر و طعم آن اثر بگذارد. با این حال این تغییرات معمولا بسیار جزئی هستند و نباید توانایی شیردهی را تحت تاثیر قرار دهند.

پیشگیری از بارداری پس از زایمان

برخی مادران از شیردهی به عنوان یک روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. طبق گفته انجمن متخصصان سلامت باروری، سالانه کمتر از 1 زن از هر 100 زن که نوزاد خود را شیر می دهند، باردار می‌شوند. اگرچه شیردهی قدرت باروری را کاهش می‌دهد، اما به طور مطلق از بارداری جلوگیری نمی کند.

اولین قاعدگی پس از زایمان

کلید پیشگیری از بارداری شیردهی انحصاری است. این گونه که به جز شیر مادر، هیچ نوع مایعات یا غذایی به نوزاد داده نشود. مصرف مکمل یا ویتامین مانعی ندارد. با این روش شیر مادر از بارداری محافظت می کند.

اگر شیرده هستید و قاعدگی تان بازگشته است، شما دیگر در برابر بارداری ایمن نیستید. همچنین مهم است توجه داشته باشید که پیش بینی زمان بازگشت قدرت باروری دشوار است. تخمک گذاری قبل از شروع قاعدگی انجام می شود، پس ممکن است قبل از پریود شدن دوباره باردار شوید.

روش های ایمن و موثر پیشگیری از بارداری برای زنان شیرده در دسترس است. روش های غیر هورمونی مانند دستگاه داخل رحمی مسی (IUD)، کاندوم و دیافراگم بسیار بی ضرر هستند.

همچنین برخی از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری وجود دارد که در دوران شیردهی ایمن در نظر گرفته می شوند. پزشک می تواند آخرین اطلاعات مربوط به انواع روش های خاص کنترل بارداری را به شما ارائه دهد. به طور کلی، قرص های ترکیبی با دوز پایین که حاوی پروژسترون و استروژن هستند پس از زایمان، بی خطر هستند. تنها قرص ایمن در دوران شیردهی، قرص پروژستین است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات