مزایای زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد

0 1,349

مزایای زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یا واژینال یک فرآیند فیزیولوژیکی و مناسب ترین نوع زایمان است، ولی در برخی موارد مادران قادر به انتخاب آن نیستند، در این مطلب 9 مزیت شگفت آور و هیجان انگیز زایمان طبیعی آورده شده است.

مادران چه نوزاد خود را به صورت طبیعی و چه از طریق جراحی سزارین به دنیا بیاورند، شجاع و الهام بخش هستند.

امروزه حدودا یک سوم نوزادان در ایالات متحده با جراحی سزارین متولد می شوند، که این میزان بیش از دو برابر نرخ توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. سازمان های پزشکی بزرگ سخت تلاش می کنند تا حد امکان نرخ زایمان سزارین را کاهش دهند.

در برخی شرایط مانند روند زایمان کند یا دشوار، اختلال در ضربان قلب جنین، مشکلات جفت و بند ناف یا سایر موارد دیگر برای حفظ سلامت و ایمنی مادر و نوزاد انجام سزارین ضروری است.

کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) پس از هفته 37 در صورت کم خطر بودن بارداری و سفالیک بودن جنین (وضعیت سر به پایین) به زنان توصیه می کند زایمان طبیعی انجام دهند.

حتی زنانی که سابقه سزارین داشته اند یا جنین شان دوقلو است، در صورت مساعد بودن شرایط و اجازه متخصص زنان تشویق به انجام زایمان طبیعی می شوند.

9 مزایای زایمان طبیعی

در ادامه مطلب 9 مزیت زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد آورده شده است:

1. نوزاد باکتری های مفید دریافت می کند.

2. مایعات از ریه های نوزاد خارج می شود.

3. مدت بستری مادر در بیمارستان کوتاه تر و زمان بهبودی سریع تر است.

4. خطرات جراحی بزرگ کاهش می یابد.

5. شیردهی به موقع انجام می شود.

6. خطرات و عوارض بارداری های آینده کمتر می شود.

7. خطر ابتلا به آسم و چاقی در نوزاد کاهش می یابد.

8- مشکلات باروری بعدی کمتر می شود.

9. در هزینه ها صرفه جویی می شود.

مزایای زایمان طبیعی

مزایای زایمان طبیعی1. نوزاد باکتری های مفید دریافت می کند

هنگامی که نوزاد در حال عبور از کانال زایمانی است، باکتری هایی را که به سلامت روده کمک می کنند و سیستم ایمنی بدن او را تقویت می کنند می بلعد.

بر اساس پژوهش های انجام شده، نوزادانی که از طریق زایمان سزارین متولد می شوند نمی توانند برخی از این باکتری ها را از مادر دریافت کنند و در آینده بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات سلامتی مانند آلرژی، آسم، زکام و چاقی هستند.

2. مایعات با فشار از ریه های نوزاد خارج می شود

ریه های جنین در رحم مادر پر از مایع است. تغییرات هورمونی بدن مادر و جنین حین زایمان طبیعی، باعث پاک سازی ریه از مایعات می شود و با عبور جنین از کانال زایمان بقیه مایع آمنیوتیک تخلیه می شود.

هنگامی که مایعات در ریه ها باقی بماند یا خیلی آهسته خارج شود، بیماری معروف به تاکی پنه گذرای نوزادی (TTN) و مشکلات تنفسی رخ می دهد و ممکن است نوزاد به اکسیژن نیاز پیدا کند. نوزادانی که از طریق زایمان سزارین متولد می شوند بیشتر در معرض خطر TTN هستند.

3. کوتاه تر بودن مدت بستری مادر در بیمارستان و بهبودی سریع تر

به طور معمول مادران 24 تا 48 ساعت پس از زایمان طبیعی بدون عارضه و 2 تا 4 روز پس از سزارین در بیمارستان می مانند. با وجود این که تا شش هفته پس از زایمان طبیعی باید از انجام هرگونه فعالیت شدید پرهیز شود تا بدن بهبود یابد، مادر می تواند کارهای منظم روزانه خود را پس از چند روز استراحت انجام دهد.

از آن جا که زایمان سزارین یک جراحی بزرگ شکمی به حساب می آید، بهبودی طولانی تر و دشوارتر است. مادر باید تا جایی که می شود استراحت کند و از بلند کردن بار سنگین یا رانندگی در شش هفته اول خودداری کند. 6 تا 10 هفته طول می کشد تا جای زخم به طور کامل بهبود یابد.

4. کاهش خطرات جراحی

همه جراحی های بزرگ خطراتی را به همراه دارند، از جمله واکنش بدن به بیهوشی، عفونت، خون ریزی و لخته شدن خون. در زایمان سزارین احتمال عوارضی مانند التهاب رحم، آسیب جراحی در قسمت روده یا مثانه و آمبولی مایع آمنیوتیک وجود دارد (وضعیت اورژانسی نادر که در آن مایع آمنیوتیک وارد جریان خون مادر شده و به دنبال آن واکنش جدی در بدن رخ می دهد).

5. شروع زودهنگام شیردهی

طبق بررسی های سازمان بهداشت جهانی در پژوهش های اخیر، شیردهی به موقع (در اولین ساعت پس از تولد) احتمال شیردهی نوزاد را از یک ماه به چهار ماه افزایش می دهد. به دلیل مزایای بسیار آغوز (اولین شیر) و شیردهی به طور کلی، WHO توصیه می کند که شیردهی در اسرع وقت پس از تولد آغاز شود.

بر اساس 53 پژوهش بین المللی در سال 2012 ، نرخ شیردهی زودهنگام پس از سزارین نسبت به زایمان طبیعی کمتر است.

مزایای زایمان طبیعیمزایای زایمان طبیعی

6. مشکلات کمتر در بارداری های بعدی

بر اساس یک تحلیل از 80 مقاله منتشر شده در مجله PLOS Medicine در سال 2018، سزارین موجب بروز مشکلاتی همچون سقط جنین، مرده زایی، مشکلات جفت (جفت سرراهی، چسبندگی و دکولمان جفت) و پارگی رحم (پارگی در دیواره رحم) در بارداری های بعدی می شود.

7. کاهش خطر آسم و چاقی در نوزاد

طبق پژوهش های انجام شده، زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی، خطر آسم نوزاد را 21 درصد و چاقی را 59 درصد افزایش می دهد.

8. کاهش بروز مشکلات باروری

بر اساس مطالعه ای در مجله PLOS Medicine ، زنانی که زایمان سزارین داشته اند (43 درصد) نسبت به زنانی که زایمان طبیعی دارند (32 درصد) بیشتر در معرض ناباروری در بارداری های بعدی هستند.

9. صرفه جویی در هزینه ها

هزینه زایمان طبیعی از سزارین کمتر است و این یک جنبه مثبت به حساب می آید. زایمان طبیعی نه تنها فواید زیادی دارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است.

جمع بندی

در هنگام برنامه ریزی در مورد زایمان، بهتر است زمان بهبودی پس از آن را نیز در نظر داشته باشید. با مطالعه در مورد روش های زایمانی، تغییرات بدنی و نکات مربوط به بهبودی پس از زایمان، سطح آگاهی خود را بالا ببرید. همچنین قبل از تصمیم گیری درباره نوع زایمان با پزشک زنان خود مشورت کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات