زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش سوم

0 418

عوارض جانبی بی حسی اپیدورال

در حالی که اپیدورال به طور کلی بسیار موثر است، ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. این عوارض شامل موارد زیر می شود:

– احساس درد در یک طرف بدن

بعضی از زنان ممکن است تنها یک طرف بدنشان بی حس شود (در مقابل تسکین درد کامل). همچنین در مواردی که مادر زایمان عقب (وقتی جنین در موقعیت خلفی قرار داشته باشد، در حالی که سر او به کمر مادر فشار می آورد) داشته باشد، ممکن است اپیدورال کنترل کامل درد را انجام ندهد.

– گزینه های زایمان کمی محدود تر می شود

با اپیدورال نمی توان در آب زایمان کرد، برخی از زایشگاه ها نیز زایمان اپیدورال انجام نمی دهند. بنابراین اگر درخواست اپیدورال داشته باشید، باید به بیمارستان منتقل شوید.

– ادرار دردناک می شود

دریافت اپیدورال و سوند ممکن است موجب کاهش حساسیت مثانه و هوشیاری شما نسبت به علائم آن شود، این امر در طول 24 ساعت اول پس از زایمان، ادرار کردن را کمی سخت می کند.

زایمان اپیدورال

زایمان اپیدورالاپیدورال چگونه بر جنین تأثیر می گذارد؟

اپیدورال ها اغلب ترکیبی از داروهای بیهوشی و مسکن های اپیوئیدی (افیونی) هستند، که مواد افیونی موجود در آن می تواند منجر به تغییر موقت ضربان قلب، مشکل تنفسی، خواب آلودگی یا کاهش تنوس عضلانی جنین شود و همچنین در آغوش گرفتن و شیر خوردن نوزاد را در بدو تولد دشوارتر کند .

خوشبختانه این مسائل احتمالی کوتاه مدت و موقت است، به همین دلیل معمولا در طول زایمان اپیدورال مانیتور پیوسته جنین لازم است.

اگرچه مانیتور حرکات شما را تا حدی محدود می کند، اما به پزشک اجازه می دهد تا ضربان قلب جنین را تحت نظر داشته باشد و شما نیز می توانید متوجه دفعات و شدت انقباضات خود شوید.

بی حسی اپیدورال و چند قلویی

اگر دوقلو یا چندقلو باردار هستید، ممکن است بیمارستان به شدت زایمان اپیدورال را به شما توصیه یا حتی آن را برای شما اجباری کند. در صورت عدم امکان زایمان طبیعی و تصمیم به انجام سزارین یا عدم علاقه به دریافت اپیدورال و بارداری چندقلویی زودتر از موعد زایمان با پزشک و بیمارستان خود صحبت کنید، زیرا رویه آن ها ممکن است متفاوت باشد.

خال کوبی کمر و بی حسی اپیدورال

خال کوبی کمر نباید مانع انجام اپیدورال در حین زایمان شود. تا زمانی که جوهر خال کوبی کاملا خشک شده و زخم بهبود یافته باشد، وارد کردن سوزن از طریق کمر خطری ایجاد نمی کند. پژوهش ها در زمینه خال کوبی و بی حسی اپیدورال محدود است و عوارض اندکی در مورد آن گزارش شده است.

اگر در دوران بارداری خال کوبی کرده اید و پوست کمرتان هنوز قرمز و ملتهب است (بهبود پوست خالکوبی حداقل 2 هفته طول می کشد)، یا طرح آن تمام سطح کمرتان را پوشانده است نمی توانید از بی حسی اپیدورال استفاده کنید. زیرا تزریق سوزن اپیدورال از طریق پوست می تواند احتمال عفونت را افزایش دهد و متخصص بیهوشی این خطر را نمی پذیرد.

اگر هنوز از واکنش متخصص بیهوشی نسبت به خال کوبی کمرتان مطمئن نیستید، در این مورد قبل از زایمان با پزشک یا بیمارستان خود مشورت کنید.

اپیدورال و اسکولیوز

اگرچه اسکولیوز ممکن است قرار دادن سوزن را کمی دشوارتر کند، به ویژه اگر میله اصلاح کننده ای در پایین ستون فقرات شما قرار گرفته باشد. ولی این وضعیت معمولا منجر به اختلال در زایمان اپیدورال نمی شود.

اگر تصمیم به دریافت اپیدورال دارید، زودتر از موعد زایمان در مورد اسکولیوز خود به پزشک اطلاع دهید. با این حال، یک متخصص بیهوشی باتجربه نباید مشکلی برای قرار دادن سوزن اپیدورال داشته باشد.

تصمیم گیری درباره بی حسی اپیدورال

با وجود این که اپیدورال بسیار ایمن و موثر است، در نهایت انتخاب با مادر است. درد زایمان برای هر زنی متفاوت است و این تصمیم به آستانه تحمل درد و عوامل دیگر (همچون بارداری پرخطر یا چندقلوزایی) بستگی دارد. بهتر است قبل از تصمیم گیری درباره زایمان اپیدورال با مشورت پزشک جوانب مثبت و منفی این روش را بسنجید و سایر گزینه های مدیریت درد را بررسی کنید.

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش اول

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش دوم

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات