زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش دوم

2 261

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش اول

آیا تزریق اپیدورال درد دارد؟

برخی از زنان در این مرحله هیچ دردی احساس نمی کنند، در حالی که برخی دیگر فشار، سوزش یا درد لحظه ای احساس می کنند. البته درد تزریق سوزن در مقایسه با درد ناشی از انقباضات احتمالا ناچیز است.

اپیدورال ستون فقرات ترکیبی یا “اپیدورال متحرک”

در صورتی که ترجیح می دهید حس پاهای خود را حفظ کنید، زودتر از پزشک در مورد اپیدورال ستون فقرات ترکیبی، که معمولا به عنوان “اپیدورال متحرک یا سیار” شناخته می شود، سوال کنید. این روش همان تسکین درد را مانند اپیدورال سنتی فراهم می کند، اما برای رسیدن به این هدف از مقدار کمتری دارو استفاده می شود.

متخصص بیهوشی با تزریق یک داروی ضد درد مستقیم به مایع نخاعی شروع می کند تا به تسکین درد کمک کند. اما از آن جا که این دارو فقط در مایع نخاعی منتقل می شود، شما همچنان می توانید عضلات پاهای خود را احساس و استفاده کنید. در صورت نیاز به مسکن بیشتر، داروی بیشتری در فضای اپیدورال قرار می گیرد (از طریق کاتتر داروی نخاعی تزریق می شود).

فریب عنوان این نوع اپیدورال را نخورید، احتمالا با تزریق بی حسی پاهای شما احساس ضعف خواهد کرد، بنابراین بعید است بتوانید از جای خود بلند شوید و دور بزنید. همچنین به خاطر داشته باشید که همه متخصصان بیهوشی یا بیمارستان ها این نوع اپیدورال را ارائه نمی دهند، بنابراین قبل از موعد زایمان در مورد آن از پزشک خود سوال کنید.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورالچه زمانی می توان اپیدورال دریافت کرد؟

پزشک هر زمان که مادر به بی حسی اپیدورال نیاز داشته باشد، آن را برای او انجام می دهد ( این کار توسط یک متخصص بیهوشی انجام می شود)، حتی اگر دهانه رحم کمی باز شده باشد. از آن جا که مادر باید در حین تزریق اپیدورال با وجود انقباضات آرام بنشیند یا دراز بکشد، با پیشرفت زایمان این کار دشوارتر می شود، بنابراین بهتر است اپیدورال را اوایل روند زایمان درخواست کنید.

آیا با وجود اپیدورال درد زایمان را متوجه خواهید شد؟

طبیعی است که حتی بعد از انجام اپیدورال نیز هنوز احساس درد کنید، پس نگران نشوید. حقیقت این است که شما باید با اپیدورال بخش زیادی از دردتان تسکین یابد، اما 100 درصد بدون درد نخواهید بود. بیشتر زنان پس از اپیدورال کاملا احساس راحتی می کنند، اما در هنگام انقباضات فشار را حس می کنند و باید زور بزنند.

نکته مهم این که اگرچه مادر با کمک اپیدورال در طول زایمان بی حس می شود، اما بیشتر زنان می دانند که با بی حسی نیز می توانند به طور موثر فشار وارد کنند.

تزریق اپیدورال

آیا اپیدورال سرعت زایمان را کاهش می دهد؟

هیچ مدرک معتبری مبنی بر کند شدن روند زایمان با استفاده از اپیدورال وجود ندارد. اما دریافت اپیدورال ممکن است طول مرحله دوم زایمان، که نوزاد باید با فشار به دنیا بیاید را یک ساعت یا بیشتر افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که اپیدورال ممکن است دو ساعت زمان زایمان را طولانی تر کند. خوشبختانه طبق پژوهش های انجام شده استفاده از اپیدورال در مراحل ابتدایی زایمان خطر سزارین را افزایش نمی دهد.

اگر روند زایمان با فشار دادن بدون درد پیشرفت نکرد، اپیدورال را می توان طوری تنظیم کرد که بتوان دوباره انقباضات را با شدت بیشتری احساس کرد. به همین ترتیب پزشک می تواند پس از زایمان در صورت نیاز به ترمیم هرگونه پارگی یا جراحت، دوز دارو را افزایش دهد. اگر در هر مرحله روند زایمان کند شود، پزشک ممکن است پیتوسین تجویز کند تا انقباضات سریع تر انجام شود.

بی حسی اپیدورال چقدر طول می کشد؟

تا زمان از بین رفتن کامل اثر داروها که معمولا 8 ساعت زمان می برد، ممکن است احساس بی حسی در پاها داشته باشید.

تزریق اپیدورال

آیا اپیدورال برای مادر خطر دارد؟

با شروع داروی اپیدورال، برخی از زنان دچار افت فشار خون می شوند، بنابراین در طول زایمان فشار خون مادر به طور مرتب بررسی می شود. مایعات داخل وریدی (IV) و خوابیدن به پهلو کمک می کند تا از هرگونه افت ناگهانی فشار خون جلوگیری شود.

عوارض نادر اپیدورال شامل درد خفیف کمر، سردرد، تب یا کوفتگی می شود. مواد افیونی موجود در اپیدورال نیز ممکن است باعث احساس خارش (که می توان با داروی دیگری آن را درمان کرد)، تهوع و استفراغ شود.

در موارد بسیار نادر، اپیدورال می تواند به نخاع و عصب آسیب برساند و منجر به مشکلات تنفسی شود. یا سوزن و داروها به جای عصب به ورید برخورد کند و باعث بی حسی، گزگز یا تپش قلب شود.

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش اول

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش سوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات