7 راه برای تسکین درد آندومتریوز

1 1,412

تسکین درد آندومتریوز

بیماری آندومتریوز می تواند باعث احساس درد و انقباضات زمان قاعدگی و همچنین دردهای لگنی و کمردرد مزمن شود. نکات زیر را برای تسکین درد آندومتریوز امتحان کنید.

اگرچه علائم آندومتریوز می تواند بسیار متفاوت باشد، اما درد یک ویژگی بارز آن است. اندومتریوز منجر به ایجاد یک سری از دردهای مزمن می شود که شکست آن دشوار است، مانند گرفتگی شدید در دوران قاعدگی، عضلات سفت کف لگن، درد در هنگام مقاربت جنسی و مشکلات روده و مثانه.

اگرچه درمان آندومتریوز نوعی آزمون و خطا به حساب می آید، اما روش های زیادی برای تسکین درد آن وجود دارد. لنا ناتان، دکتر و استادیار زنان و زایمان می گوید هدف درمان این بیماری تسکین درد بیماران است. در این جا چند راه کار موثر برای کمک به تسکین درد آندوتریوز آورده شده است.

1. به طور مداوم از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده کنید

پیشگیری از بارداری روش اصلی درمان آندومتریوز است، اگر فرد تصمیم بر بارداری دارد، این روش مناسب او نیست. پزشک معمولاً از قرص های ضدبارداری برای عادت ماهانه نشدن بیمار کمک می گیرد. دکتر ناتان می گوید: هدف این است که تا حد امکان یک دوره قاعدگی به حداقل برسد یا از بروز آن جلوگیری شود، زیرا دوره های ماهانه منجر به درد و زخم لگن می شوند.

ناتان می گوید: هیچ قرص خاصی برای درمان آندومتریوز وجود ندارد که اثرگذارتر از قرص های دیگر باشد، تاثیر داروها در هر فرد متفاوت است. بسیاری از ترکیبات مختلف وجود دارد که مجبوریم آن ها را امتحان کنیم و ببینیم کدام یک بهترین عملکرد را از نظر جلوگیری از بروز خون ریزی، تغییرات خلقی و مواردی از این قبیل دارند. درباره حذف دوره های ماهانه خود عصبانی نباشید. بیمارانی هستند که در طی دو یا سه سال هیچ دوره ماهانه ای نداشته اند و خطری برای شان پیش نیامده است.

تسکین درد آندومتریوز

تسکین درد آندومتریوزروش های دیگر پیشگیری از بارداری نیز می تواند در آندومتریوز مؤثر باشد. از نظر ناتان IUD منجر به نازک شدن پوشش داخل رحمی و کاهش خون ریزی در طول چرخه قاعدگی می شود، آی یو دی همچنین در کنترل درد نیز موثر است. برخی از پزشکان برای قطع دوره های قاعدگی دارویی به نام لوپرولید را توصیه می کنند، این دارو بدن را در وضعیت یائسگی مصنوعی قرار می دهد، اما می تواند عوارض جانبی جدی از جمله کاهش تراکم استخوان را به دنبال داشته باشد.

2. مصرف مسکن بدون نسخه ترجیحا قبل از شروع دوره ماهانه

دکتر بابارالوی، پزشک متخصص زنان می گوید مصرف مسکن های بدون نسخه، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) از قبیل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین می تواند به تسکین درد و گرفتگی آن کمک کند و در صورت مصرف آن ها تا 48 ساعت قبل از شروع قاعدگی، در کاهش درد موثر هستند. گرفتگی عضلات بسیاری از خانم هایی که دوره قاعدگی دردناکی را تجربه می کنند، چه اندومتریوز داشته باشند یا نداشته باشند، ناشی از تولید بیش از حد مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین در رحم است. دکتر لوی می گوید: داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) با مهار تولید این ماده شیمیایی به درمان درد کمک می کند، تاثیر دارویی NSAIDs در صورت شروع بدن به ترشح پروستاگلاندین بی فایده است و کمک زیادی به کاهش درد نمی کند.

3. فیزیکال تراپی برای تقویت کف لگن

اگر در نظر شما فیزیکال تراپی جایی است که فقط ورزشکاران با آسیب دیدگی زانو و شانه را درمان می کند، در ابتدا ممکن است برای تان عجیب باشد که فیزیکال تراپی یا ورزش درمانی کف لگن می تواند در کاهش علائم آندومتریوز بسیار مؤثر باشد. سارا تیل، پزشک متخصص زنان و زایمان می گوید اختلال در عملکرد لگن، هنگامی رخ می دهد که عضلات کف لگن به خوبی هماهنگ نمی شوند و این خود می تواند عامل بیشتر دردهای زنان با سابقه آندومتریوز مانند درد در ناحیه کمر و باسن، درد هنگام ادرار، دفع مدفوع آزاردهنده، رابطه جنسی دردناک و حتی درد هنگام قرار دادن تامپون باشد.

4. درمان چینی را امتحان کنید

جانت لی، یک متخصص طب سوزنی می گوید که آندومتریوز یک چهارم از بیماران زن او که بسیاری از آن ها درگیر مشکلات ناباروری هستند را تحت تاثیر قرار داده است. او اعتقاد دارد که طب سوزنی باعث تحریک پپتیدهای مخدر اندوژن و آزاد شدن مسکن های طبیعی درد در بدن می شود، بنابراین این روش در کنترل درد بسیار مفید است. لی همچنین برای تسکین درد از گیاهان مختلف چینی دارای خواص ایستایی خون، اثرات ضد التهابی و حتی اثرات آرام بخش استفاده می کند، زیرا استرس می تواند درد لگن حاصل از آندومتریوز را بیشتر کند.

در حالی که مطالعات در مورد طب سوزنی و درد اندومتریوز محدود است، بررسی پژوهش های انجام شده در مهر سال 1396 که در مجله پلاس وان منتشر شد نشان داد که طب سوزنی در افزایش آستانه درد، احتمالاً با فعال کردن مکانیسم تسکین دهنده درد در مغز موثر است.
فقط باید قبل از انجام هر درمان مکمل مانند طب سوزنی، حتماً با پزشک مشورت کرد.

تسکین درد آندومتریوز

تسکین درد آندومتریوز5. تمرین یوگا کنید

یوگا شامل مجموعه ای از تمرینات کششی ملایم، تنفسی و حضور ذهن است، که انجام ترکیبی تمرینات آن به شل شدن عضلات کف لگن، بافت گرفته همبند ران و کاهش استرس کمک کند. همین طور داشتن آرامش ذهنی و جسمی می تواند در تسکین علائم اندومتریوز مانند گرفتگی و دردهای لگنی موثر باشد.

اگر قبلاً یوگا انجام نداده اید، سعی کنید رویکردهای ملایم مانند هاتا یوگا، یین یوگا یا یوگا ترمیمی را امتحان کنید. در حقیقت، مطالعه ای که در دی سال 1396 در مجله پزشکی جایگزین و مکمل منتشر شد، نشان داد که زنان مبتلا به اندومتریوز که دو بار در هفته هاتا یوگا را تمرین می کردند در طی دو ماه درد روزانه کمتری را تجربه کردند و احساس بهتری از بهبودی نسبت با زنان مبتلا به آندومتریوز که تمرین یوگا انجام نمی دادند داشتند.

6. رژیم خود را در نظر بگیرید

در حالی که تحقیقات علمی کمی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و علائم اندومتریوز وجود دارد، بسیاری از حامیان مواد غذایی خاص بر این باورند که برخی از ترکیبات خوراکی بر علائم آندومتریوز تأثیر می گذارند. برای نمونه، با توجه به این که اندومتریوز یک بیماری التهابی است و بیشتر درد پیچیده آن با التهاب اطراف بافت آندومتر مرتبط است، یک رژیم ضد التهابی می تواند برای کاهش علائم آن مفید باشد. رژیم غذایی شامل خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و همچنین ماهی یا منابع سالم دیگر اسیدهای چرب امگا 3 است. همچنین، پیروی از یک رژیم غذایی حذفی موقت به شما در تشخیص تاثیر لبنیات، گلوتن یا قندها بر علائم تان کمک می کند.

اما قبل از این که لبنیات را از رژیم تان حذف کنید، در نظر داشته باشید که یافته های پژوهش از تحقیقات سلامت پرستاران که نزدیک به 30 سال بیش از بررسی 116000 زن به دست آمد، پی به این نکته برد که زنانی که لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم، ویتامین D و منیزیم بیشتری مصرف می کنند، کمتر به آندومتریوز مبتلا می شوند.

7. به پزشک مراجعه کنید

در زمان درد آندومتریوز، شما تنها به یک دکتر زنان و زایمان احتیاج ندارید. لوی می گوید: درمان آندومتریوز یک برنامه چند تخصصی است. اگر شانس بیاورید و در نزدیکی یک مرکز پزشکی زندگی کنید، مجموعه ای از پزشکان در آن جا مستقر خواهند بود. اما اگر در منطقه روستایی زندگی می کنید، به پزشکان مایل و قادر به کار با جامعه پزشکی کنترل درد های مزمن احتیاج پیدا می کنید. متخصص مغز و اعصاب با افراد مبتلا به میگرن همکاری می کند، متخصص روماتیسم با فیبرومیالژیا سر و کار دارد، متخصص اورولوژی یا متخصص دستگاه گوارش درد ناحیه مثانه یا روده را درمان می کند. شما همچنین به کمک همسر و کسی که بتواند دردهای احتمالی تان را مدیریت کند نیاز دارید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات