آندومتریوز چیست؟

1 573

آندومتریوز ، عارضه ای است که موجب درد یا گرفتگی های شکمی می شود که گاهی اوقات، به خصوص در زمان دوره عادت ماهانه می تواند شدید باشد.

این موضوع می تواند حتی زمانی که شما قصد بارداری دارید، مشکلاتی را در باروری ایجاد کند.

آندومتریوز چگونه رخ می دهد؟

آندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافتی که باید داخل رحم شکل بگیرد، خارج از رحم رشد کند. با وجود اینکه این بافت خارج از رحم است اما شما دوران عادت ماهانه را خواهید داشت و در پایان دوره، این بافت از هم تجزیه و موجب خونریزی می شود.

با این حال، خونریزی حاصل از این بافت، جایی برای خروج ندارد. ممکن است مناطق اطراف آن، دچار التهاب یا تورم شوند و ضایعات زخم ایجاد شود. شایع ترین محل برای آندومتریوز، تخمدان است.

دلیل ایجاد آندومتریوز

پزشکان هنوز نتوانسته اند متوجه شوند که علت دقیق این مشکل چیست اما برخی از کارشناسان معتقدند که خون پریود با سلول های آندومتر از طریق لوله های فالوپ عبور می کند و به حفره لگن می رسد سپس به ارگانهای دیگر می رود. این حالت به عنوان برگشت خون نیز معروف است.

ژنتیک نیز می تواند در آندومتریوز نقش داشته باشد. اگر مادر یا خواهرتان سابقه ی آندومتریوز داشته باشند، احتمال بروز آن در شما بیشتر است.

پژوهش ها نشان می دهد که اگر سابقه ی ارثی وجود داشته باشد، احتمال وجود بیماری در نسل بعدی نیز وجود دارد.

آندومتریوزبرخی از زنان مبتلا به آندومتریوز دارای اختلالات سیستم ایمنی نیز هستند؛ اما پزشکان هنوز مطمئن نیستند که این می تواند دلیل آندومتریوز باشد.

علائم آندومتریوز

آندومتریوز چندین علائم دارد. این نشانه ها شامل موارد زیر است:

گرفتگی شکم یا درد کمر در دوران قاعدگی

دردهای شدید در دوران عادت ماهانه

درد در روده ها یا درد در زمان دفع ادرار، به خصوص در دوران ماهانه

خونریزی غیر طبیعی یا شدید در دوران پریود

رابطه جنسی دردناک

مشکلات در بارداری

تشخیص آندومتریوز

اگر علائم این بیماری را دارید یا اینکه برای باردار شدن دچار مشکل هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. چندین آزمایش یا روش برای تشخیص این بیماری وجود دارد:

  • معاینه لگن
  • سونوگرافی
  • ام.آر.ای
  • لاپاراسکوپی
  • بیوپسی

آندومتریوزدرمان آندومتریوز

هیچ درمان قطعی ای برای آندومتریوز وجود ندارد. درمان ها معمولاً شامل جراحی یا دارو برای مدیریت علائم و نشانه های بیماری است.

  • داروهای ضد درد: اگر علائم بیماری شما با داروهای بدون نسخه قابل کنترل باشد، پزشک احتمالاً پیشنهاد داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می دهد. اگر این داروها درد شما را تسکین نداد، حتما مجدد با پزشک صحبت کنید.
  • هورمون ها: درمان های هورمونی برای به حداقل رساندن مقدار استروژن در بدن شما انجام می شود. این به شما کمک می کند تا خونریزی کمتری داشته باشید که در نتیجه سبب کاهش التهاب، زخم و کیست می شود.
  • جراحی: برای برخی از موارد، جراحی برای برداشتن آندومتریوز انجام می شود. در برخی از موارد، جراحی علائم را بهبود می بخشد و شانس بارداری را افزایش می دهد. هرچند، گاهی اوقات درد باز می گردد. پزشک می تواند با جراحی لاپاراسکوپی نیز، اقدام به برداشتن بافت های آندومتر کند.
0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات