درمان ناباروری مردان

0 762

درمان ناباروری مردان

درمان ناباروری بستگی به دلیل ناباروری شما دارد. بسیاری از مشکلات را می توان با دارو یا جراحی حل کرد. پس از آن شما می توانید توانایی باروری خود را به دست بیاورید. درمان های ناباروری به 3 دسته تقسیم می شوند:

درمان های غیر جراحی

درمان های جراحی

درمان های خاص برای علل ناشناخته ناباروری

درمان های غیر جراحی برای ناباروری مردان

بسیاری از مشکلات ناباروری مردان بدون جراحی درمان می شوند، این مشکلات شامل:

انزال

مشکل در انزال زمانی رخ می دهد که هیچ اسپرمی برای خروج وجود ندارد؛ این مشکل می تواند ناشی از آسیب نخاعی، سابقه ی جراحی، دیابت، مولتیپل اسکلروزیس، نقوص مادرزادی، مشکلات روحی روانی یا مسایل ناشناخته ی دیگر باشد.

داروها اغلب برای درمان این بیماری پیشنهاد می شوند. اگر آنها فایده ای نداشته باشند، 2 مرحله ی دیگر برای درمان وجود دارد. انزال الکتریکی با پروب رکتال (RPE) یا تحریک ارتعاشی آلت (PVS) .

انزال الکتریکی با پروب رکتال (RPE) معمولا با بیهوشی انجام می شود. این راه حل مفید است مگر برای مردانی که دچار آسیب نخاعی شده اند. از هر 100 نفری که این نوع درمان را انجام داده اند، 90 نفر آنها اسپرم شان بازیابی شده است اما حرکت و شکل اسپرم گاه ممکن است سبب کاهش شانس باروری شود.

درمان ناباروری مردان

تحریک ارتعاشی آلت برای کمک به مرد جهت رسیدن به اوج طبیعی لذت است که سبب انزال شود. در مواردی که RPE قابل انجام نیست، این روش بسیار موثر است.

روش های کمک کننده به باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) از موارد پیشنهادی برای مردان با مشکلات انزال است.

درمان ناباروری مردان
درمان ناباروری مردان

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)

این یک علت نادر در ناباروری مردان است. این مشکل شامل یک نقص هنگام تولد در برخی از آنزیم های خاص است که سبب تولید هورمون های غیر طبیعی می شود. این مساله اغلب به دنبال استروئید بیش از حد در خون و ادرار است. این مشکل با جایگزینی هورمون درمان می شود.

عفونت دستگاه تناسلی

به ندرت پیش می آید که عفونت دستگاه تناسلی با ناباروری مردان مرتبط باشد. این مشکل تنها در حدود 2 نفر از هر 100 نفر مردی که درگیر مشکلات باروری هستند، نمایان می شود. این عفونت اغلب با یک آزمایش اسپرم تشخیص داده می شود. این عفونت می تواند سبب تضعیف اسپرم شود.

هیپرپرولاکتینمی

زمانی که غده هیپوفیز سبب تولید بیش از حد پرولاکتین شود، می تواند سبب ناباروری و اختلال نعوظ شود. این مشکل با درمان دارویی قابل حل است.

هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک

وقتی بیضه ها به دلیل تحریک ضعیف هورمون های هیپوفیز نمی توانند اسپرم تولید کنند، این مشکل رخ می دهد. درصد کمی از مردان به این دلیل دچار ناباروری می شوند، این مساله ممکن است به دلیل یک اختلال مادرزای باشد. نقص مادرزادی این بیماری به نام سندرم کالمن نیز شناخته می شود. سایر مواردی که می توانند سبب این بیماری شوند شامل: تومورهای هیپوفیز، ضربه به سر و مصرف استفاده از استروئید آنابولیک باشد.

اگر پزشک به این وضعیت مشکوک شود، یک ام آر ای و یک آزمایش خون برای شما تجویز می کند. درمان های گنادوتروپین برای این بیماری تجویز می شوند و در طول درمان نیز سطح تستوسترون خون و مایع منی بررسی می شود. شانس باروری مرد با این روش افزایش می یابد.

ناباروری ایمونولوژیک

این بیماری به دلیلی مشکلات در سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. این ناهنجاری بسیار نادر است و در حال حاضر برای درمان آن از روش تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) استفاده می شود.

گونه‌های فعال اکسیژن (ROS)

(ROS) مولکول های کوچکی هستند که در بسیاری از مایعات بدن موجودند. آنها در سلول های سفید خون نیز هستند. آنها همچنین در سلول های اسپرم وجود دارند و می توانند به باروری اسپرم کمک کنند. اگر (ROS) بیش از حد باشد می تواند به سلول های دیگر و اسپرم آسیب بزند. پزشکان معمولا ویتامین C و E را با توجه به کمی یا بیشتری (ROS) تجویز می کنند.

انزال رتروگراد

این مشکل زمانی رخ می دهد که اسپرم در بدن به عقب برگردد. این مشکل می تواند ناشی از پروستات یا جراحی مثانه، دیابت، آسیب نخاعی، داروهای روانپریشی و افسردگی رخ دهد.

داروها در تجویز این مشکل می توانند کمک کننده باشند. اگر داروها اثر نکنند پزشکان با تکنیک های کمک کننده باروری برای جمع آوری اسپرم از مثانه اقدام می کنند.

درمان ناباروری مردان
درمان ناباروری مردان

درمان های جراحی برای ناباروری مردان

برخی از بیماری ها وجود دارند که نیاز به جراحی دارند، این موارد شامل:

واریکوسل

درمان این بیماری با یک جراحی سرپائی جهت رفع رگهای متورم، تعداد و تحرک اسپرم ها انجام می شود.

آزواسپرمی

اگر شما دچار مشکل آزواسپرمی که فقدان وجود اسپرم در مایع منی است، شده باشید، گزینه های جراحی زیادی برای درمان وجود دارد.

وازووازستومی

این جراحی برای بازگشت وازکتومی انجام می شود.

Vasoepididymostomy

این شایعترین روش جراحی میکروسکوپی برای درمان انسداد اپیدیدیم است.

انسداد مجرای انزالی

از هر 4 نفری که به این مشکل مبتلا هستند، 1 نفر از آنها با جراحی کامل درمان می شود.

درمان علل ناشناخته ناباروری مردان

گاهی برخی از علل ناباروری شناخته شده نیستند. پزشکان با تجربه سعی در درمان بیمار می کنند.

تکنیک های باروری

اگر درمان ناباروری پیدا نشود، راه هایی برای باروری بدون رابطه جنسی وجود دارد که به آنها تکنیک های باروری می گویند.

این روش ها شامل:

تلقیح داخل رحم (IUI)

لقاح آزمایشگاهی (IVF)

تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI)

بازیابی اسپرم

استخراج اسپرم (TESE)

آسپيراسيون اسپرم از بيضه (TFNA)

استحصال اسپرم از بیضه و اپیدیدیم (PESA)

گرفتن اسپرم از اپیدیدیم به روش میکروسرجری (MESA)

پس از درمان

بعد از اینکه مشکل شما شناخته شد و درمان را انجام دادید، شانس باروری شما با توجه به سن باروری شما و همسرتان تعیین می شود. بسیاری از مشکلات قابل حل است و درمان پذیر.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات