تشخیص ناباروری مردان

0 772

تشخیص ناباروری مردان

علل ناباروری مردان را در مطلب پیش از این به طور کامل توضیح دادیم. در این مطلب درباره تشخیص و درمان این مساله صحبت می کنیم. برای تشخیص، پزشک ابتدا برای شما آزمایش اسپرم و خون تجویز می کند. سایر موارد دیگری که برای تشخیص بررسی می شود شامل:

سوابق پزشکی

پزشک، وضعیت سلامتی و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند، آنها مسایل مربوط به باروری را بررسی می کنند، مواردی مانند نقص سیستم تولید مثل، کمبود سطح هورمون ها، بیماری یا حوادث چک می شود.

پزشکان درباره بیماری های دوران کودکی، مشکلات بهداشتی فعلی یا داروهایی که تاکنون مصرف کرده اید و ممکن است موجب خرابی اسپرم شده باشند، از شما سوال می کنند. بیماری هایی مانند اوریون، دیابت و استروئیدها می توانند بر باروری تاثیر بگذارند. مصرف مواد مخدر، الکل، ماری جوانا و سایر موارد اکستازی نیز در باروری اثر گذارند. از شما درباره آلودگی به اشعه یونیزاسیون، فلزات سنگین و سموم آفت ها نیز سوال می شود. فلزات سنگین مانند جیوه، آرسنیک و سرب همه می توانند باروری را تحت تاثیر خود قرار دهند.

تشخیص ناباروری مردانتشخیص ناباروری مردان

درباره رابطه جنسی شما با همسرتان سوال می شود، شما باید مشکلات خود را توضیح دهید. پزشک ممکن است درباره نعوظ نیز سوال کند.

معاینه فیزیکی با بررسی آلت تناسلی، اپیدیدیم، واس دفرنس و بیضه ها انجام می شود. ممکن است پزشک به دنبال واریکوسل باشد.

تجزیه و تحلیل اسپرم

این آزمایش 2 بار انجام می شود؛ این موضوع کمک می کند تا دلیل اصلی ناباروری مشخص شود. نمونه منی در این آزمایش بررسی می شود. پزشکان تعداد اسپرم، کیفیت، غلظت، حرکت و ساختار آن را آزمایش می کنند.

اگر آزمایش ها نشان دهد که شما تعداد اسپرم کمی دارید یا اینکه بدون اسپرم هستید به این معنی نیست که برای همیشه نابارور هستید و این مشکل قابل درمان است.

تشخیص ناباروری مردان
تشخیص ناباروری مردان

سونوگرافی ترانس رکتال

شاید پزشک برای شما یک سونوگرافی تجویز کند. سونوگرافی با امواج صوتی از موارد مورد نیاز عکاسی می کند. پروب سونوگرافی در رکتوم قرار داده می شود و امواج صوتی مسیرهای مربوط به خروجی اسپرم را بررسی می کنند. پزشکان با این سونوگرافی وضعیت واریکوسل، انسداد یا ضعف بیضه ها و … را مشاهده می کنند.

بیوپسی بیضه

اگر آزمایش اسپرم تعداد کم اسپرم یا عدم تولید آن را نشان دهد، شما نیاز به بیوپسی بیضه پیدا می کند. این آزمایش در اتاق عمل با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. در این عمل یک برش کوچک روی بیضه داده می شود، قطعه ی کوچکی از بافت بیضه برداشته می شود و با میکروسکوپ بررسی می شود.
بیوپسی بیضه دو هدف دارد: ابتدا کمک می کند تا دلیل ناباروری مشخص شود و دوم می تواند به جمع آوری اسپرم برای تولید مثل کمک کند.

تشخیص ناباروری مردان
تشخیص ناباروری مردان

مشکلات هورمونی

پزشکان وضعیت هورمون ها را بررسی می کنند. اینکه بیضه ها چطور اسپرم تولید می کنند. برای مثال هورمون تحریک کننده فولیکول FSH هورمون هیپوفیز است که بیضه ها را تحریک به تولید اسپرم می کند. سطوح بالای این هورمون به این معناست که غده هیپوفیز شما تلاش می کند که بیضه ها در تلاش تولید اسپرم هستند اما نمی توانند.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات