آزمایش اسپرم و تفسیر آن – بخش سوم

0 838

غلظت اسپرم

غلظت اسپرم چیست: غلظت اسپرم شامل تعداد اسپرم موجود در هر میلی لیتر از مایع منی است.

مقادیر طبیعی غلظت اسپرم: مایع منی سالم باید حداقل 15 میلیون اسپرم در هر میلی متر داشته باشد.

علت غلظت کم اسپرم: غلظت کم اسپرم ممکن است به دلیل تعداد کم اسپرم موجود در مایع منی باشد. همچنین ممکن است مربوط به حجم غیرطبیعی و کم مایع منی باشد.

تحرک اسپرم

تحرک اسپرم چیست: تحرک اسپرم حرکت اسپرم های موجود در مایع منی است. برای این که لقاح اتفاق بیفتد، اسپرم باید در دستگاه تناسلی زن شنا کند تا به تخمک برسد. توانایی حرکت اسپرم تا مقصد نهایی ضروری است. تحرک کلی به هر حرکتی اشاره دارد، در حالی که تحرک پیشرونده حرکت رو به جلو در خط مستقیم یا در حوزه بسیار بزرگ است.

حرک اسپرم سالم: حداقل 40 درصد اسپرم ها باید حرکتی یا متحرک باشند و 32 درصد باید حرکت پیشرونده داشته باشند.

علت حرکت ضعیف اسپرم: آزواسپرمی اصطلاحی است که برای تحرک ضعیف اسپرم استفاده می شود. تحرک ضعیف اسپرم ممکن است به دلیل بیماری، داروهای خاص، سوء تغذیه یا عادات و سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن) باشد. دلایل کم بودن تعداد اسپرم نیز می تواند منجر به تحرک ضعیف شود.

زنده بودن اسپرم

زنده بودن اسپرم چیست: قابلیت زنده ماندن اسپرم به درصد اسپرم زنده در نمونه منی اشاره دارد. این امر به ویژه در بررسی مواردی که تحرک اسپرم کم است، برای تمایز بین اسپرم زنده غیرمتحرک و اسپرم مرده بسیارمهم است.

مقادیر طبیعی زنده بودن اسپرم: حداقل 58 درصد از اسپرم های موجود در مایع منی باید زنده باشند.

علت کم بودن اسپرم زنده : نکروزواسپرمی اصطلاحی است برای زمانی که تمام اسپرم های موجود در نمونه منی مرده باشند. دلایل مختلفی برای نکروزواسپرمی وجود دارد، از جمله بسیاری از موارد مشابه که می تواند باعث کم شدن تعداد اسپرم شود.

استفاده منظم از روان کننده یا کاندوم می تواند باعث از بین رفتن اسپرم شود، حتی اگر حاوی اسپرم کش نباشد. اگر از روان کننده یا کاندوم معمولی برای تولید نمونه مایع منی خود استفاده کرده اید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

از پزشک در مورد روان کننده های مورد تأیید باروری و کاندوم های ویژه ای که برای جمع آوری نمونه های مایع منی در دسترس هستند سوال کنید.

شکل اسپرم

مورفولوژی یا شکل اسپرم چیست: مورفولوژی اسپرم به شکل سلول های اسپرم اشاره دارد. تکنسین آزمایشگاه نمونه ای از اسپرم را از نزدیک بررسی کرده و هرگونه ناهنجاری از نظر شکل طبیعی در ناحیه سر، قسمت میانی یا دم اسپرم را شناسایی می کند. اندازه گیری و تناسبات بین هر اسپرم نیز در آزمایشگاه ارزیابی می شود.

قبل از سال 2010، سازمان بهداشت جهانی الزامات مختلفی را برای شکل “طبیعی” اسپرم در نظر گرفت. آزمایشگاه ها ممکن است مورفولوژی اسپرم را با توجه به معیارهای WHO یا معیارهای سخت گیرانه کروگر (kruger) ارزیابی کنند.

مقادیر طبیعی شکل اسپرم: حداقل 4 درصد از کل اسپرم باید شکل طبیعی داشته باشد. شکل اسپرم برای توانایی حرکت اسپرم ضروری است.

علت مورفولوژی ضعیف اسپرم: تترازوسپرمیا (Teratozoospermia) اصطلاحی است که برای اسپرم های با مورفولوژی ضعیف به کار برده می شود. غیرطبیعی بودن شکل اسپرم می تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد. همچنین می تواند مشابه علت تعداد کم و تحرک ضعیف اسپرم باشد.

مورفولوژی اسپرم به خوبی درک نشده است و از آن جا که ارزیابی آن تا حدودی ذهنی است، ارقام می توانند در نمونه مایع، آزمایشگاه و تکنیک های امتیازدهی مشابه متفاوت باشند.

اگر مورفولوژی اسپرم غیرطبیعی باشد، اما سایر پارامترهای مایع منی در حد طبیعی قرار داشته باشند، باز هم می توان باروری مردان را طبیعی دانست.

تبدیل به مایع

تبدیل به مایع چیست: مایع منی در زمان انزال غلیظ، چسبنده و ژلاتینی است. این ویژگی به چسبیدن مایع منی به دهانه رحم کمک می کند. در نهایت منی پس از انزال از حالت ژل مانند به مایع تبدیل می شود تا اسپرم بتواند بهتر شنا کند.

زمان طبیعی مایع شدن منی سالم: مدت زمان لازم برای تبدیل شدن مایع منی از حالت ژله ای به حالت مایع پس از انزال باید 20 تا 30 دقیقه باشد.

علت تاخیر در مایع شدن منی: تأخیر در مایع شدن و ژلاتینه ماندن مایع منی می تواند نشان دهنده مشکل در پروستات، کیسه های منی یا غدد پیازی-میزراهی (که غدد ضمینه جنسی مردانه نیز نامیده می شود) باشد.

پزشک در صورت بروز تأخیر در مایع شدن، ممکن است درخواست تست پس از مقاربت (PCT) را بدهد. این آزمایش باروری مخاط دهانه رحم زن را پس از مقاربت جنسی ارزیابی می کند. اگر در ترشحات زن اسپرم با تحرک عادی یافت شود، تأخیر در مایع شدن منی طبیعی خواهد بود و مشکل به حساب نمی آید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات