کاندوم زنانه

0 1,800

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه (Female Condom) یک غلاف پلاستیکی، نازک و قابل انعطاف از جنس پلی اورتان (polyurethane) است که در حین ارتباط جنسی، طول واژن را در بر می گیرد.

اين نوع کاندوم کاملا داخل واژن را می پوشاند، از بارداری ناخواسته پیشگیری می کند و از انتقال انواع بيماری های جنسی مانند ايدز پيشگيری می کند. همچنین کاندوم زنانه مانند کاندوم مردانه به عنوان مانع فیزیکی و ابزار پیشگیری از بیماری های جنسی و ویروس ایدز محسوب می شود.

در هر دو انتهای کاندوم يک حلقه انعطاف پذير وجود دارد. حلقه انتهايی بسته لوله، داخل مهبل (آلت تناسلی زن) قرار می گيرد تا در هنگام مقاربت، کاندوم را در داخل واژن نگه دارد. حلقه انتهايی باز لوله در راه ورودی مهبل و خارج از آن قرار می گيرد. اين حلقه مانند يک راهنما هنگام دخول عمل می کند، کاندوم را در ورودی واژن نگه می دارد و همچنین برای جابه جایی و خارج کردن کاندوم بعد از نزدیکی استفاده می شود.

نقش کاندوم زنانه در پیشگیری از بارداری

اثر بخشي کاندوم زنانه در صورت استفاده صحيح و مستمر به ميزان 95 درصد می باشد. اگر به درستی و به طور مداوم استفاده نشود، ميزان تاثيرگذاری آن خيلی کمتر می شود. در طول یک سال تقریبا 5 زن از 100 زنی که در هر رابطه جنسی از کاندوم به طور صحیح استفاده می کنند، باردار می شوند و 21 درصد از زنانی که برای جلوگیری از بارداری از کاندوم زنانه به درستی و منظم استفاده نمی کنند در سال اول باردار می شوند.

کاندوم زنانه

کاندوم زنانهممکن است کاندوم زنانه با قرار دادن نامناسب پاره شوند، به بیرون از واژن سر بخورند، حلقه بیرونی آن حین رابطه به سمت داخل واژن برود یا آلت مرد بین واژن و دیواره بیرونی کاندوم برود.

برخی از خانم ها در کنار استفاده از کاندوم از روش های دیگر پیشگیری از بارداری مانند قرص ضدبارداری، آمپول دپو پرورا یا IUD استفاده می کنند.

استفاده هم زمان از کاندوم مردانه و زنانه در طول یک رابطه منجر به ساییدگی و پاره شدن آن می گردد، بنابراین یکی از این دو را به تنهایی استفاده کنید و وقتی همسرتان از کاندوم مردانه استفاده می کند شما از کاندوم استفاده نکنید. اصطحکاک می تواند کاندوم مرد را پاره کند و یا باعث کج شدن کاندوم زن به یک طرف و پارگی شود. کاندوم های زنانه همچنین برای استفاده همزمان با دیافراگم طراحی نشده اند.

ایده خوبی است که قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی را در دسترس داشته باشید تا در صورت پارگی کاندوم فوراً از آن استفاده کنید.

نقش کاندوم زنانه در پیشگیری از بیماری های مقاربتی

کاندوم زنانه ابزاری محافظتی و مراقبتی است که در آمیزش جنسی به عنوان ضدبارداری و جلوگیری کننده از بیماری‌های آمیزشی (مانند سوزاک، سیفیلیس وHIV) و بارداری ناخواسته استفاده می‌شود.

کاندوم های زنانه هنوز به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند، بنابراین هیچ کس با اطمینان نمی داند که آن ها تا چه اندازه مانع انتقال STI ها می شوند. مطالعات اندکی نشان می دهد که کاندوم زنانه به اندازه کاندوم های لاتکس مردانه مؤثر هستند و در آزمایشگاه ثابت شده که کاندوم زنانه مانع موثری برای HIV و سایر STI ها است.

کاندوم زنانهعلاوه بر این، کاندوم زنانه به دلیل داشتن حلقه بیرونی ناحیه اطراف دهانه مهبل (واژن) را پوشش می دهد، در نتیجه می تواند محافظت بیشتری در برابر عفونت های دستگاه تناسلی مانند تبخال نسبت به کاندوم مردانه داشته باشد. کاندوم زنانه بزرگتر و بلندتر از کاندوم مردانه بوده و دارای دو حلقه می‌باشد. کارایی کاندوم‌های زنانه 75 درصد است و برای زنانی مناسب است که نمی‌توانند همسر خود را متقاعد به پوشیدن کاندوم مردانه کنند.

اما از آن جا که کاندوم مردانه بهتر مورد مطالعه قرار گرفته است، اکثر متخصصان هنوز استفاده از کاندوم مردانه را روش محافظت از STI می دانند. اگر مرد به دلایلی از کاندوم استفاده نکند، کاندوم زنانه توصیه می شود.

بدیهی است، کاندوم زنانه هیچ گونه محافظتی برای زنی که رابطه جنسی دهانی داشته باشد، ندارد. مرد باید برای محافظت زن از بیماری های مقاربتی در حین رابطه جنسی دهانی، از کاندوم مردانه استفاده کند.

آیا کاندوم زنانه عوارض جانبی دارد؟

کاندوم های زنانه عوارض جانبی قابل توجهی ندارند. کمتر از 3 درصد از مصرف کنندگان ممکن است در هنگام قرار دادن کاندوم زنانه باعث ایجاد ناراحتی، احساس سوزش، خارش یا بثورات شوند. کاندوم های پلی اورتان و نیتریل برای افرادی که حساسیت لاتکس دارند، جایگزین مناسبی است.

کجا می توانم کاندوم زنانه تهیه کنم؟

ممکن است کاندوم های زنانه را در ایران به سختی پیدا کنید و حتی این روزها با توجه به شرایط تحریم ها، ممکن است اصلا در بازار پیدا نشوند. می توانید با مراجعه به داروخانه های بزرگ و معتبر، شانس بیشتری برای پیدا کردن این روش جلوگیری داشته باشید. از آن جایی که یافتن کاندوم زنانه به اندازه کاندوم مردانه آسان نیست، بنابراین خوب است قبل از مراجعه با داروخانه ها تماس بگیرید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات