احتمال دوقلو شدن فرزند چقدر است؟ بخش اول

0 1,412

احتمال دوقلو شدن

چه عواملی احتمال بارداری دوقلویی را افزایش می دهد؟

داروهای کمک باروری مانند کلومیفن (Clomid)، گونال اف (Gonal-F) و فولیستیم (Follistim) در بارداری چندقلویی موثرهستند. قد، سن و حتی سابقه خانوادگی نیز شانس چندقلوزایی را افزایش می دهند.

دلایل دوقلوزایی بدون درمان

درمان های باروری تنها دلیل دوقلوزایی نیستند. در این مطلب سایر عوامل موثر بر افزایش احتمال بارداری چندقلویی را بررسی می کنیم.

سن

از آن جایی که سطح هورمون FSH با افزایش سن زن بیشتر می شود، شانس دوقلوزایی در زنان بالای 30 سال زیاد است. FSH یا هورمون تحریک کننده فولیکول، مسئول رشد تخمک در تخمدان قبل از آزادسازی است.

با افزایش سن زن مقادیر بالاتری از FSH نیاز است، زیرا تخمک ها برای رشد به تحریک بیشتری احتیاج دارند. عجیب است که افزایش سطح FSH نیز به دلیل کاهش باروری است. اما گاهی اوقات فولیکول ها بیش از حد به سطوح بالای FSH واکنش نشان می دهند، دو یا چند تخمک آزاد می شود و بارداری دوقلویی رخ می دهد.

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی دوقلوهای همسان لزوماً احتمال چند قلوزایی را افزایش نمی دهد، اگرچه ممکن است فرزندان پسر دوقلوی همسان خود دارای دوقلوهای همسان شوند. با این حال اگر در خانواده خود دوقلوهای غیرهمسان دارید، احتمال بارداری دوقلویی در شما افزایش می یابد. در صورتی که در هردو خانواده مادری و پدری دوقلوهای ناهمسان دارید، احتمال دوقلوزایی شما حتی بیشتر هم می شود.

سابقه دوقلوی ناهمسان در خانواده زن نشان دهنده ی احتمال بالای تخمک گذاری بیش از یک تخمک در هر چرخه است.

احتمال دوقلو شدن

احتمال دوقلو شدنوزن

شانس دوقلوزایی در زنانی که چاق هستند یا BMI آن ها بالای 30 است، از زنان سالم تر بیشتر است. عجیب است که زنان دارای اضافه وزن نیز بیشتر درگیر مشکلات باروری هستند.

چربی اضافی منجر به افزایش سطح استروژن می شود. مقادیر بالای استروژن می تواند موجب تحریک بیش از حد تخمدان شود. در نتیجه تخمدان ها به جای آزاد کردن فقط یک تخمک در فرآیند تخمک گذاری، ممکن است دو یا چند تخمک آزاد کنند.

قد

زنانی که قدشان از حد متوسط بالاتر است، احتمال دوقلوزایی دارند. بر اساس یک پژوهش، زنان با قد متوسط 164.8 سانتی متر بیشتر از زنان با قد 161.8 سانتی متر احتمال بارداری دوقلویی دارند. چرایی این اتفاق معلوم نیست، اما طبق یک نظریه تغذیه بهتر (که ممکن است منجر به افزایش قد شود) تا حدی موجب افزایش نرخ دوقلویی می شود.

شیر دهی

احتمال دوقلوزایی در زنانی که در دوران شیردهی باردار می شوند بیشتر است. درست است که شیردهی می تواند موجب سرکوب باروری و جلوگیری از بارداری به ویژه در شش ماه اول نوزاد شود (در صورتی که فقط از شیر مادر تغذیه می کند)، ولی ممکن است مادر در دوران شیردهی باردار و حتی جنین او دوقلو شود.

بر اساس یک پژوهش، نرخ دوقلوزایی در زنان شیرده 4/11 درصد است، در حالی که در زنان غیر شیرده تنها 1/1 درصد است.

رژیم غذایی

در حالی که پژوهش ها کامل نیست و ادامه دارد، برخی مطالعات نشان داده که شانس دوقلوزایی در زنانی که مقدار زیادی لبنیات مصرف می کنند بیشتر است. بر اساس یک نظریه هورمون های رشدی که به گاوها داده می شود بر سطوح هورمون انسان تأثیر می گذارد.

سایر عوامل

دوقلوزایی بیشتر در زنانی اتفاق می افتد که سابقه بارداری زیاد دارند و خانواده آن ها پرجمعیت است. در همین حال احتمال دوقلوزایی در نژاد آفریقایی- آمریکایی نیز بیشتر از نژاد سفیدپوست است. زنان آسیایی کمترین احتمال بارداری دوقلویی را دارند.

احتمال دوقلو شدن

احتمال دوقلوزایی با درمان

درمان های باروری که تخمک گذاری را تقویت می کنند، می توانند منجر به دوقلو، سه قلو یا چندقلوزایی شوند. بارداری چندقلویی عوارض احتمالی درمان های باروری است، که با نظارت دقیق از جمله انتقال جنین تک (برای درمان IVF) و کمترین دوز موثر ممکن (هنگام درمان با گنادوتروپین ها) می توان آن را کاهش داد.

ممکن است تعجب کنید که چرا بارداری چندقلویی “یک خطر” در نظر گرفته می شود و مزیت احتمالی درمان های باروری به حساب نمی آید. با همه این اوصاف به ویژه اگر برای باردار شدن تلاش کرده اید، دوقلو یا چند قلو شدن فرزند برای شما نعمتی گران بها خواهد بود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات