علائم تخمک گذاری چیست؟

0 4,012

علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری یکی از مهم ترین نقش ها در باروری زنان را دارد. در هر چرخه ی قاعدگی، روزهایی متعلق به تخمک گذاری بدن زنان است.

تخمک گذاری چه زمانی شروع می شود؟

تخمک گذاری زمانی آغاز می شود که بدن زنان، تخمک را برای لقاح با اسپرم آزاد می کند. روزهای تخمک گذاری با توجه به چرخه ی قاعدگی متغیر است؛ به طول معمول اگر شما یک دوره 28 روزه داشته باشید؛ تخمک های بدن شما بین روزهای 11 تا 16 انجام می شود.

علائم تخمک گذاری

در طول روزهای قبل و بعد از تخمک گذاری، شاید تغییرات خاصی را در بدن تان مشاهده کنید و بدانید که زمان تخمک گذاری بدن شما است، شما باید این زمان را دقیق متوجه شوید زیرا این موضوع کلید تعیین زمان باروری شما است.

علائم تخمک گذاری
علائم تخمک گذاری

بعضی از زنان در هر روزی از چرخه دوران ماهانه ممکن است تخمک گذاری داشته باشند اما برای بیشتر افراد این تاریخ به طور حدودی مشخص است. بنابراین یادگیری روش های شناسایی و پیگیری علائم و نشانه های تخمک گذاری به شما برای برنامه ریزی زمان رابطه جنسی جهت باردار شدن، مهم است.

علائم مشترک تخمک گذاری

تقریبا تمام زنان این 3 نشانه ی تخمک گذاری را دارند:

تغییرات در دمای پایه بدن (‌BBT) :

دمای پایه بدن شما، کمترین دمای بدن شما در طول یک 24 ساعت است. شما با استفاده از یک دماسنج مناسب می توانید هر روز دمای بدن خود را درست در زمانی که از خواب بیدار می شوید، اندازه گیری کنید.

در روز بعد از تخمک گذاری، دمای بدن به اندازه 0.5 تا 1 درجه فارنهایت افزایش پیدا می کند. پس از اینکه شما توانستید در چند دوره، دمای پایه بدن و دمای روزهای تخمک گذاری را یادداشت کنید، می توانید روزهای تخمک گذاری بدن تان را در دوره بعدی پیش بینی کنید.

علائم تخمک گذاری
علائم تخمک گذاری

تغییرات مخاطی گردنه رحم:

ترشحات از واژن تخلیه می شود که گاهی شما در لباس زیرتان نیز این ترشحات را می بینید. در بیشتر ماه ها، شاید شما این ترشحات را به مقدار کم، زیاد یا چسبنده داشته باشید. اما در چند روز قبل از تخمک گذاری، در طول این دوران و بی درنگ پس از آن نیز، شاهد افزایش ترشحات و تغییرات در بافت آن می شوید. این ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ، شفاف و چسبناک است.

تغییرات در سرویکس:

در طی تخمک گذاری، دهانه رحم شما نرمتر، مرطوب تر و باز است. شما می توانید این تغییرات را احساس کنید.

دیگر نشانه های تخمک گذاری

این علائم مانند موارد بالا قطعی نیستند، ممکن است در برخی از زنان رخ دهد و برخی دیگر آن را تجربه نکنند. بنابراین ممکن است شما نیز همه آنها را داشته باشید یا اینکه هیچ کدام را تجربه نکنید.

این علائم و نشانه ها شامل:

حساسیت پستان ها

گرفتگی خفیف یا تنگی نفس

حس بویایی بالا

افزایش میل جنسی

کیت تخمک گذاری چیست؟

علائم تخمک گذاری
علائم تخمک گذاری

اگر شما قصد بارداری دارید و احساس کردید نمی توانید زمان دقیق تخمک گذاری خود را متوجه شوید؛ بهتر است از کیت های تخمک گذاری استفاده کنید.

این تست را می توانید به سادگی در منزل انجام دهید، شکل آن شبیه بیبی چک است و استفاده از آن ساده است. این کیت ها می تواند زمان تخمک گذاری را به شما نشان دهد تا با خیال راحت اقدام به رابطه جنسی برای بارداری کنید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات