تست بارداری منفی و تاخیر در چرخه قاعدگی – بخش اول

0 921

تست بارداری منفی

اگر یک دوره قاعدگی عقب بیفتد ولی نتیجه تست بارداری منفی باشد، ممکن است فرد دچار سردرگمی شود و یک سری سوال ذهن او را مشغول کند. آیا باردار هستم؟ اگر نه، پس چرا عادت ماهانه نشده ام؟

عوامل مختلفی از جمله نتیجه منفی کاذب موجب عقب افتادن یک دوره قاعدگی و باردار نشدن فرد می شود، اگرچه به ندرت این مسئله اتفاق می افتد (با فرض این که آزمایش باردای در شرایط بهینه انجام شده باشد).

دلایل بیشتری برای تاخیر در چرخه قاعدگی و باردار نشدن وجود دارد مانند موارد زیر:

– شما باردار نیستید و قاعدگی تان به دلایلی به تاخیر افتاده است (شایع ترین علت).

– شما باردار هستید، اما هورمون های بارداری هنوز به اندازه کافی ترشح نشده تا قابل شناسایی باشند.

– شما باردار هستید، اما تشخیص آزمایش اشتباه بوده است.

– شما باردار هستید، اما مشکلی وجود دارد (به ندرت پیش می آید).

دریافت نتیجه منفی آزمایش بارداری در عین انتظار یک نتیجه مثبت می تواند استرس زا و از نظر عاطفی چالش برانگیز باشد. بیشتر اوقات این بلاتکلیفی طی چند روز برطرف می شود یا فرد پریود می شود یا آزمایش را دوباره تکرار می کند و متوجه می شود باردار است. در موارد خیلی نادر هم مشکلی وجود دارد.

در ادامه مطلب برخی از دلایل منفی شدن تست بارداری و تاخیر در قاعدگی را بررسی می کنیم.

تست بارداری منفی کاذب

تست بارداری منفی کاذب زمانی اتفاق می افتد که نتیجه آزمایش بارداری منفی شده اما فرد باردار است. شایع ترین دلیل امر این است که آزمایش بارداری زودتر از زمان موعدش انجام شده است.

گاهی چرخه ی قاعدگی نامنظم غیرطبیعی نیست. حتی اگر پریود شما براساس چرخه معمول آن تاخیر داشته باشد، ممکن است در اواخر ماه تخمک گذاری کنید. افزون بر این تعداد روزهای گذشته از آخرین قاعدگی می تواند چند روز تاخیر داشته باشد.

هر چقدر دقت آزمایش بیشتر باشد، تا زمانی که روز مشخصی از زمان تخمک گذاری نگذشته باشد و بدن وقت کافی برای تولید هورمون نداشته باشد، تست بارداری خانگی (بی بی چک) مثبت نخواهد شد.

اگر تخمک گذاری در اواخر ماه رخ داده باشد، باید بعد از چند روز آزمایش بارداری را تکرار کرد. دلایل زیادی برای تخمک گذاری دیرتر از حد معمول وجود دارد.

تست بارداری منفی

آزمایشات بارداری بر اساس اندازه گیری هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان یا HCG انجام می شود، این هورمون با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. محدوده طبیعی سطح HCG در افراد باردار می تواند بسیار متفاوت باشد. این احتمال وجود دارد که مقادیر این هورمون در بدن فرد هنوز به اندازه ی کافی زیاد نباشد که بتوان آن را تشخیص داد (به ویژه اگر از تاریخ عادت ماهانه نگذشته باشد) .

آزمایش بارداری زود هنگام معمولا مقادیر بسیار کم هورمون HCG را تشخیص می دهد. با این حال ممکن است این هورمون در خون به حدی کم باشد (حتی با انجام آزمایش دقیق) که شناسایی نشود.

مقدار HCG نشان دهنده مشکل نیست، در واقع سرعت دو برابر شدن و افزایش این هورمون مهم است (و این مسئله فقط با آزمایش خون قابل اندازه گیری است).

یکی دیگر از دلایل اصلی دریافت نتیجه منفی کاذب ، نبود هورمون HCG کافی در ادرار است که در تست بارداری مشخص می شود. در اوایل بارداری اگر قبل از آزمایش مقدار زیادی آب بنوشید و ادرار خود را رقیق کنید می توانید موجب افزایش غلظت این هورمون در ادرار شوید.

با نگه داشتن ادرار، غلظت HCG بیشتر می شود، به همین دلیل توصیه می شود آزمایش بارداری را اول صبح انجام دهید.

خطاهای تست بارداری

نتیجه منفی کاذب می تواند به دلیل خطای تست بارداری (بی بی چک) رخ دهد. اگر برای مشاهده نتیجه تست بیش از حد منتظر بمانید، ممکن است یک نتیجه منفی کاذب دریافت کنید، گرچه نتیجه مثبت کاذب شایع تر است.

دستورالعمل های داخل جعبه تست بارداری را با دقت مطالعه کنید. برای جلوگیری از سردرگمی، نتیجه را حتماً در پنجره زمانی توصیه شده بخوانید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی نتیجه منفی کاذب، بی بی چک تاریخ گذشته است. نگهداری نامناسب تست بارداری (برای نمونه در کابینت حمام مرطوب و گرم) نیز می تواند باعث بروز خطا در نتیجه آزمایش شود.

تست بارداری منفی

دلایل نادر اختلال در تست بارداری

یک دلیل نادر و عجیب برای نتیجه منفی کاذب زمانی است که مدت زیادی از بارداری فرد گذشته باشد. مثلا اگر قاعدگی هفته ها تا ماه ها عقب افتاده باشد، ممکن است نتیجه تست بارداری منفی باشد. این حالت پدیده هوک (پدیده قلاب) نامیده می شود.

دلیل نادر دیگر نتیجه منفی کاذب زمانی است که شما انتظار بچه های سه قلو یا حتی دوقلو را داشته باشید. این حالت می تواند ناشی از میزان بالای پدیده هوک باشد. سطح غیرعادی بالای هورمون HCG به طرز عجیبی می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب در تست بارداری شود.

علت بسیار نادر دیگر نتیجه منفی کاذب زمانی است که هورمون HCG در بدن شما با مواد ضد هورمون اچ سی جی در آزمایش بارداری واکنش نشان نمی دهد. در این شرایط ممکن است لازم باشد چند روز دیگر صبر کنید تا نتیجه مثبت بگیرید یا آزمایش خون بارداری بدهید.

در نهایت برای تأیید بارداری فرد آزمایش خون یا سونوگرافی بارداری نیاز است.

اگر بعد از چند روز هنوز عادت ماهانه نشدید، دوباره آزمایش بارداری بدهید. اگر باز هم نتیجه منفی دریافت کردید، شما باید با پزشک درمورد لزوم انجام آزمایشات دیگر صحبت کنید.

تست بارداری منفی و تاخیر در چرخه قاعدگی – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات