احتمال دوقلو شدن فرزند چقدر است؟ بخش دوم

1 4,425

شانس دوقلوزایی

واقعیت این است که بارداری چندقلویی برای مادر و نوزادان خطراتی به همراه دارد. هدف پزشک، باردار شدن شما و به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است.

نرخ کلی

– دوقلوها 3.35 درصد

– دوقلوهای همسان 0.45 درصد

– سه قلو و چندقلو 0.1 درصد

با درمان های باروری

– دوقلوهای همسان 0.95 درصد

– کلومید و فمارا: دوقلو 12 درصد، چندقلو زیر 1 درصد

گنادوتروپین ها: دوقلو تا 30 درصد، چندقلو تا 5 درصد

آی وی اف (زیر 35 سال) 12.1درصد دوقلو

آی وی اف (35 تا 37 سال) 9.1 درصد دوقلو

– آی وی اف (38 تا 40 سال) 5.3 درصد دوقلو

همه روش های درمان ناباروری احتمال دوقلوزایی را افزایش نمی دهند، اما بیشتر آن ها این کار را انجام می دهند. برخی از روش های درمانی مانند موارد زیر می توانند منجر به بارداری دوقلویی شوند:

– کلومید

– فمارا

– گنادوتروپین ها (همچنین به عنوان آمپول تزریقی شناخته می شوند) مانند گونال اف و فولیستیم

– درمان IUI زمانی که همراه با داروهای باروری استفاده شود

درمان IVF

کلومید و فمارا دارای کمترین نرخ دوقلوزایی از 5 تا 12 درصد هستند. نرخ سه قلو و چند قلوزایی با مصرف این داروها کمتر از 1 درصد است. گنادوتروپین ها چه با استفاده از درمان IUI یا بدون آن بالاترین نرخ دوقلوزایی را دارند.

طبق برخی پژوهش ها تا 30 درصد از بارداری ها با مصرف گنادوتروپین منجر به چندقلوزایی می شود. بیشتر این حاملگی ها بارداری دوقلویی است، اما تا 5 درصد آن ها سه قلویی یا بالاتر هستند.

شانس دوقلوزایی

برخلاف باور رایج، درمان IVF منبع اصلی بارداری های سه قلویی و بیشتر نیست. داده های جمع آوری شده توسط CDC نشان می دهد که در سال 2014 نرخ بارداری سه قلویی با استفاده از روش درمانی آی وی اف 1.5 درصد از کل بارداری ها بوده است (اما تعداد 0.9 درصد از تولدهای زنده، به دلیل سقط جنین کمتر شده است).

دوقلوهای حاصل از درمان IVF بیشتر شایع هستند، در سال 2014 بیشترین نرخ دوقلوزایی در زنان زیر 35 سال، 12.1 درصد در هر بار انتقال می باشد. نرخ دوقلوزایی با استفاده از IVF برای زنان بالای 35 سال کمتر است و شامل 9.1 درصد برای زنان 35 تا 37 سال و 5.3 درصد برای زنان سنین 38 تا 40 می شود. این امر به احتمال زیاد به دلیل کاهش قدرت باروری با افزایش سن است.

دوقلوزایی چقدر شایع است؟

براساس داده های جمع آوری شده توسط مرکز کنترل بیماری، در سال 2015 در ایالات متحده 133,155 دوقلو متولد شده اند. این رقم 33.5 مورد در هر 1000 تولد، یا به عبارت دیگر حدود 3.35 درصد از تولدهای زنده می باشد.

تولد نوزاد سه قلو برابر 3,871 ، چهار قلو 228 و پنج قلو یا بیشتر 24 است. چندقلوهای طبیعی و حاصل از درمان های باروری شامل این اعداد می شوند.

نرخ چندقلو زایی در طی دهه 1990 افزایش و به اوج خود رسید، اما در دهه گذشته روند کاهشی داشته است. از سال 2004 تاکنون نرخ بارداری های سه قلویی و بیشتر 36 درصد کاهش یافته است.

شانس دوقلوزاییشانس دوقلوزایی

احتمال داشتن دوقلوهای همسان

در جمعیت عمومی، بارداری های دوقلویی همسان 0.45 درصد، یا 1 در 250 تولد اتفاق می افتد. در حالی که بیشتر بارداری های چندقلویی با درمان های باروری دوقلوهای ناهمسان هستند، اما استفاده از این روش ها خطر دوقلوهای همسان را نیز افزایش می دهد.

طبق یک مطالعه، دوقلوهای همسان 0.95 درصد از بارداری های حاصل از درمان باروری را تشکیل می دهند که این تعداد دو برابر خطر کلی جمعیت است. علت این که چرا درمان باروری منجر به دوقلوهای همسان می شود هنوز مشخص نیست.

طبق یک نظریه، کشت جنین های اضافی در IVF خطر دوقلوی همسان را افزایش می دهد. نظریه دیگر این است که استفاده از گنادوتروپین ها در درمان ناباروری منجر به افزایش خطر دوقلوهای همسان می شود.

جمع بندی

شانس دوقلوزایی نه تنها به استفاده از داروهای باروری بلکه به سابقه خانوادگی، نژاد، سن و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد، این فاکتورها در کنار هم موجب چندقلو شدن جنین می شوند. به عبارت دیگر زن قد بلندی که سابقه خانوادگی دوقلوی ناهمسان دارد، بیشتر از زن کوتاه قد و بدون سابقه خانوادگی در طی درمان های باروری دوقلو باردار می شود.

احتمال بارداری دوقلویی تحت تأثیر علت ناباروری قرار می گیرد. زن جوانی که تخمک سالم تری دارد، احتمال بارداری دوقلویی بیشتری نسبت به زن بالای 40 سال با تخمک ضعیف دارد.

نرخ دوقلو و چندقلویی نیز در کلینیک های باروری متفاوت است. نرخ بارداری دوقلویی براساس میزان دقیق تحریک تخمک گذاری با مصرف داروهای باروری و تعداد جنینی که در حین IVF منتقل می شوند متفاوت است.

اگرچه برای هر زوج پس از درمان ناباروری داشتن فرزند دوقلو یک تیر و دو نشان است، اما بهترین راه این است که برای تولد یک نوزاد سالم برنامه ریزی کنید. پزشک با نظارت دقیق و انتقال جنین تک در حین روش آی وی اف می تواند شانس چندقلویی را کاهش دهد.

در صورت چندقلو بودن جنین، با مراقبت در دوران بارداری می توان خطرات احتمالی را کاهش داد. داشتن فرزند دوقلو مزایای مثبت بسیاری نیز دارد.

مترحم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات