7 دلیل برای اینکه کودک نوپای شما در شب ها بیدار می شود

0 21,705

بیدار شدن مکرر کودک

سالهای اولیه کودک اغلب چالش برانگیز است و ماجراهای زیادی دارد، اما بیشتر زمانی آزار دهنده می شود که کودک نوپای شما در شب بیدار می شود. این مساله هم والدین و هم کودک را خسته و کلافه می کند.

سعی کنید مطمئن شوید که کودک شما قبل از خواب، کاملا آماده خوابیدن است. کودکان ممکن است به دلایل زیادی از خواب بلند شوند، بنابراین رفع این مشکلات می تواند احتمال بیدار شدن آنها را کاهش دهد.

بسیاری از دلایل کم اهمیت دیگر نیز وجود دارند اما نگران نباشید، کودک نوپای شما به هر دلیلی که از خواب بلند شود، این مساله ادامه دار نخواهد بود و پس از مدتی حل می شود. شما باید بتوانید با صبر و آرامش با این موارد برخورد کنید.

بیدار شدن مکرر کودک

ما در این مطلب چند دلیل را به شما توضیح می دهیم، همچنین در خصوص کارهایی که شما می توانید انجام دهید نیز راهنمایی تان می کنیم.

دلایل بیدار شدن کودک در خواب

1. خستگی بیش از حد

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

خستگی بیش از حد می تواند سبب اختلال در خواب شبانه شود؛ کودک نوپا در این شرایط ناگهان از خواب بیدار می شود یا خیلی دیر به خواب می رود.

چه باید کنید: با توجه به اینکه کودک نوپای شما در حال رشد است، میزان خواب روزانه او را باید کمتر کنید. کلید جادویی زمانی است که فعالیت های روزانه کودک شما منظم باشد، ساعت مناسبی برای چرت روزانه و یک ساعت خواب منظم نیز داشته باشد.

2. تغییرات سبک زندگی

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

بچه جدید؟ اسباب کشی به خانه تازه؟ ورود به مهد کودک؟ این مسایل همه برای کودک تازگی دارند و می توانند سبب تاثیر روی خواب کودک شوند.

چه کاری باید انجام دهید: پیش از هرگونه تغییر با کودک نوپای خود صحبت کنید. از طریق کتابها و بازیها درباره تغییرات با او صحبت کنید و به او کمک کنید تا درک کند که چرا همه چیز ممکن است متفاوت شود. با آگاهی دادن به او، همه تغییرات با عشق و اطمینان در ذهن کودک حل می شود.

3. اضطراب جدایی

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

این مساله یکی از مشکلاتی است که با عناصر کوچک ایجاد می شود و با گذشت زمان و صبر والدین برطرف می شود. این مشکل اغلب زمانی اتفاق می افتد که تغییری در زندگی کودک ایجاد شده باشد، کابوس دیدن یا ترس از شب نیز از دیگر نشانه های این اضطراب است.

چه کاری باید انجام دهید: اگر زمانی که اتاق کودک را در زمان خواب او، ترک می کنید و با گریه او مواجه شدید باید تلاش کنید تا به او آرامش دهید. سعی کنید او را در تخت یا رختخواب خودش بگذارید و کنارش بمانید، نوازشش کنید تا زمانی که آرام شود و چشمانش را ببندد. هر شب کم کم این زمان ماندن را کمتر کنید. این روش به تدریج سبب احساس امنیت و خوشحالی کودک می شود.

4. چیزهایی که در شب تصور می کنند

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

کودکان نوپا که اخیراً از یک تخت به تخت دیگر منتقل شده اند، اغلب ممکن است با فضای خواب جدید خود مبارزه کنند و شاید چیزهایی را در شب تصور کنند. بعضی از کودکان نوپا از رختخواب بیرون می آیند، زیرا تخت آنها ایمنی کافی را ندارد تا مانع بیرون آمدنشان باشد.

چه کاری باید انجام دهید: به آرامی کودک نوپای خود را به سمت تختش هدایت کنید. به او با زبان کودکانه بگویید زمان لالا کردن است یا هر چیز دیگر این چنینی که دوست دارید. همراهشان تا کنار تخت بیایید تا در رختخواب خود بخوابند. بعضی از بچه ها ممکن است خود را سر حال نشان دهند اما شما کنار کودک بمانید، نوازشش کنید تا خواب آلود شود. هر بار که از تختش بیرون آمد همین رفتار را کنید تا به زودی مشکل حل شود.
بهتر است برای کودکان نوپا از گاردها و نرده های محافظ تخت استفاده کنید.

5. ترس از شب و کابوس

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

کودکان بالای 2 سال، تخیل خلاقانه ای پیدا می کنند. این تخیل در روز و هنگام بازی برای آنها مناسب است اما در شب می تواند مشکل ساز شود. نگرانی از حضور هیولا، ترس از تاریکی و سایه ها همه می توانند به طور هوشمندانه ای تصویرسازی شوند.

چه کاری باید انجام دهید: در مواجه با این مشکلات، آرام باشید و مساله را مدیریت کنید. یک چراغ خواب با نور کم در اتاق کودک قرار دهید. آنها ممکن است همه چیز را تاریک ببینید یک نور کم به آنها کمک می کند تا وسایل را واضح تر ببینید. اگر کودک شما تصوری از وجود هیولا در اتاق دارد، با او اتاق را بررسی کنید و به او اطمینان دهید که همچین موجودی در اتاق وجود ندارد. هرگز به او حرفهای ناخوشایند مانند اینکه این افکار احمقانه است؛ نزنید. هیولا برای کودک کاملا واقعی است و آن را باور دارد.

به جای این بهتر است با کمک برخی از ترفندها اطمینان نبودن یا از بین رفتن هیولا را به او بدهید؛ برای مثال چند قطره اسطوخودس در دستگاه بخور یا اسپری بریزید و به کودک بگویید که این عطر هیولا را از بین می برد.

برای کودکانی که دچار کابوس می شوند، سعی کنید تا آنها را در تخت شان آرام نگه دارید و تا زمانی که آرامش خود را پیدا نکرده اند آنها را ترک نکنید، کابوس یک مساله ی کاملا طبیعی است؛ کودک را متقاعد کنید که هر چیزی که دیده است تنها یک خواب بوده و تمام شده است.

6. گرسنگی

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

یکی از دلایل بیدار شدن کودک در شب، می تواند گرسنگی باشد.

چه کاری باید انجام دهید: درست مثل زمان نوزادی، وقتی کودک رشد می کند، باید غذای بیشتری مصرف کند. مطمئن شوید که کودک نوپای شما یک رژیم غذایی متنوع و مناسب با انواع مواد غذایی مفید را دارد و نیازهای بدن او در طول روز تامین می شود.

7. دندان در آوردن

بیدار شدن مکرر کودک
بیدار شدن مکرر کودک

اگر کودک نوپای شما در حال دندان درآوردن است ممکن است از خواب شب بپرد. علائم دیگری که باید به دنبال آن باشید؛ تحریک پذیری، لثه متورم و قرمز یا گونه های سرخ است.

چه کاری باید انجام دهید: اگر کودک نوپای شما به این دلیل از خواب پرید، ابتدا صبر کنید و ببینید که آیا باز به خواب می رود یا خیر. اگر نخوابید، او را بغل کنید و آرامش کنید. اگر درد شدید بود می توانید از ژل دندان یا داروی مسکن با مشورت پزشک استفاده کنید.

 

5 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات