نقاط عطف کودک 3 ساله

0 65

کودک 3 ساله با رشد توجه و مهارت های کلامی، بهتر می تواند دستورات را دنبال کند و نیازها، احساسات و افکار خود را بیان کند. انتقال کودک از مرحله نوپایی به پیش دبستانی چالش برانگیز است، در این سن کودکان کمی پریشانی و بدخلقی می کنند، اما آن ها می توانند این بحران را با سادگی و روحیه خلاقی که دارند به خوبی پشت سر بگذارند.

رشد جسمی کودک 3 ساله

کودک 3 ساله نه تنها از نظر قد و وزن رشد می کند، بلکه مهارت های حرکتی درشت و ظریف او نیز تنظیم می شود. مانند هر چیز دیگری، تسلط بر این مهارت ها براساس توانایی و اندازه کودک متفاوت است. با رشد کودک، او در مورد بدن خود و نحوه کنترل آن بیشتر یاد می گیرد. تعادل کودک بهتر می شود و با تمرین، او قادر به انجام کارهایی که قبلا برایش دشوار بوده می شود.

نقاط عطف مهم

– مهارت های حرکتی بزرگ: بیشتر کودکان 3 ساله قادر به راه رفتن در یک خط، تعادل در چوب موازنه، پرش یا گالوپ و عقب رفتن هستند. آن ها معمولا می توانند سه چرخه را پدال بزنند، توپ بزرگی را بگیرند و با دو پا بپرند.

– مهارت های حرکتی ظریف: تا سن 3 سالگی، بچه ها معمولا می توانند دست های خود را بشویند و خشک کنند، با کمی کمک لباس خود را بپوشند و صفحات کتاب را ورق بزنند. بیشتر کودکان پیش دبستانی مداد را با انگشتان خود نگه می دارند (نه با مشت).

– مهم ترین موارد: بسیاری از کودکان 3 ساله نیز آماده آموزش رفتن به دستشویی هستند.

نکته والدین

اگرچه تحمل دویدن، بالا رفتن، پریدن و حرکت بدون وقفه کودک می تواند سخت باشد، ولی به او اجازه دهید بدود، بالا برود و بپرد، این کارها برای رشد او ضروری است. کودکان پیش دبستانی باید مهارت های فیزیکی خود را تمرین کنند تا بتوانند تعادل و هماهنگی بهتری داشته باشند.

رشد عاطفی کودک 3 ساله

در این سن بدخلقی کودک به تدریج کم می شود، زیرا کودک یاد می گیرد که با شرایط استرس زا مقابله کند. بنابراین، اگرچه کودک 3 ساله ممکن است به استقلال خود اصرار داشته باشد، اما او برای مقابله با ناامیدی تلاش می کند تا بتواند آن را به خوبی پشت سر بگذارد.

کودک 3 ساله به سختی از مراقبین خود جدا می شود. بنابراین ممکن است او وقتی به مهد کودک می رود گریه کند یا ناراحت شود، حتی اگر آن جا را دوست داشته باشد.

نقاط عطف مهم

– کودک یاد می گیرد که اسباب بازی هایش را با دوستانش به اشتراک بگذارد، اما ممکن است همیشه اشتراک گذاری را دوست نداشته باشد.

– کودک قادر به نشان دادن طیف وسیعی از احساسات از جمله غم، خشم، شادی و ترس است. او ممکن است از عبارات ساده ای مانند ‘من ناراحت هستم’، ‘من عصبانی هستم،’ یا ‘من خوشحال هستم’ استفاده کند، تا اطرافیان را از احساس خود آگاه سازد.

نکته والدین

به کودک یاد دهید تا خود را با انواع مختلف احساسات نشان دهد و به او توضیح دهید که هر کدام از این احساسات چیست و چگونه می توان بر آن ها غلبه کرد. در مکالمات روزمره با فرزند خود از کلمات احساسی مانند غمگین، ناراحت و خوشحال استفاده کنید. ایجاد واژگان عاطفی باعث می شود که کودک یاد بگیرد چگونه از کلمات برای بیان خود استفاده کند.

رشد اجتماعی کودک 3 ساله

در حدود 3 سالگی ممکن است تغییراتی در نحوه تعامل کودک با سایر کودکان ایجاد شود. در این دوره بسیاری از کودکان از بازی موازی (بچه ها در نزدیکی یکدیگر بازی می کنند)، به بازی گروهی یا تعاملی (بچه ها با دیگران همکاری و بازی می کنند) روی می آورند. کودک برای یادگیری نحوه حرکت در این روابط به کمک نیاز دارد.

کودک 3 ساله می تواند روابط دوستانه واقعی را با دوستان جدید شروع کند. کودکان تحت تاثیر چیزهایی قرار می گیرند که دوست دارند، بنابراین طبیعی است که آن ها شخصیت های مورد علاقه خود را از تلویزیون یا کتاب کپی کنند.

نقاط عطف مهم

– کودک زمانی که شخص دیگری آسیب دیده یا ناراحت است، شروع به نشان دادن همدلی و دلجویی با او می کند.

– اگر کودک احساس کند که توسط کودک دیگر یا خواهر و برادر خود مورد ظلم قرار گرفته، ناراحت می شود. در این وضعیت او ممکن است یک دوست را در آغوش بگیرد.

نکته والدین

فرزند شما شروع به درک احساس مالکیت و تفاوت بین ‘مال من’ و ‘مال شما’ می کند، بنابراین ممکن است کودک را در تلاش برای به اشتراک گذاشتن با دوستان خود ببینید. تنها در صورت بروز پرخاشگری، مداخله کرده و وضعیت را برطرف کنید.

رشد شناختی کودک 3 ساله

رشد شناختی کودک 3 ساله فراتر از یادگیری الفبا یا شمارش اعداد است و فرآیند یادگیری جذب اطلاعات را در بر می گیرد که شامل سوال، پردازش و درک اطلاعات است.

بیشتر کودکان 3 ساله مانند اسفنج همه چیز در اطراف خود را جذب می کنند. والدین باید برای پردازش این اطلاعات به آن ها کمک کنند. از آن جا که کودک در این سن قادر به نشستن و تمرکز برای مدت زمان طولانی است، او می تواند از اطراف خود چیزهای زیادی بیاموزد.

ذهن و تخیل کودک در این دوره شکوفا می شود. همان طور که حافظه کودک توسعه می یابد، او شروع به درک و آگاه شدن در مورد محیط اطراف خود می کند، باید انتظار سوالات زیادی را داشته باشید. با صبر و حوصله به سوالات مداوم فرزندتان پاسخ دهید، زیرا این روش باعث یادگیری بیشتر او در مورد جهان می شود.

گفتاری و زبان

کودک 3 ساله باید حدود 300 کلمه را در دایره واژگان خود داشته باشد و احتمالا قادر به درک کلمات بیشتری است. کودک نه تنها با جملات ساده صحبت می کند، بلکه داستان سرایی می کند و یاد می گیرد که با دیگران ارتباط برقرار کند. در کنار این ویژگی ها درک او نیز افزایش می یابد و سعی می کند درست را از غلط تشخیص دهد.

بازی

کودک 3 ساله به جای مشارکت در یک بازی موازی، شروع به بازی مشترک با کودکان دیگر و ایجاد دوستی می کند. بچه ها می توانند از این سن نوبت را درک کنند، بنابراین شما متوجه می شوید که فرزندتان شروع به انجام بازی های ساده یا فعالیت هایی می کند که نیاز به تمرین صبر دارد.

نقاط عطف مهم

– کودک از گوش دادن به کتاب لذت می برد و حتی ممکن است تلاش کند آن را به تنهایی بخواند.

– کودک اندازه اشکال و رنگ های اساسی را تشخیص می دهد.

– الفبا را می گوید

نکته والدین

برای کمک به پیشرفت زبان کودک، او را مدام درگیر مکالمه کنید. به سوالات او پاسخ دهید و چند سوال از او بپرسید. هر روز برای او کتاب بخوانید و در مورد شخصیت ها و داستان صحبت کنید.

زمان تماس با پزشک

کودکان با سرعت متفاوتی رشد می کنند و مهارت هایشان را به شکل مختلفی به دست می آورند. اغلب بچه هایی که کمی عقب هستند، در برخی موارد در آینده ای نزدیک به همسالان خود می رسند. با این حال، به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، اگر کودک 3 ساله هر کدام از علائم زیر را نشان دهد باید با پزشک کودکان صحبت کرد:

– نمی تواند با اسباب بازی های ساده کار کند (مانند پگ بورد، جورچین های ساده، اسباب بازی چرخشی)

– در بازی های نمایشی واکنشی نشان نمی دهد

– ارتباط چشمی برقرار نمی کند

– جملات را به طور کامل بیان نمی کند

– دستورات ساده را نمی فهمد

– با اسباب بازی ها و کودکان دیگر بازی نمی کند

– کلمات های بسیار مبهم و نامشخص می گوید

– مرتب زمین می خورد، و نمی تواند از پله ها بالا و پایین برود

– مهارت هایی که قبلا یاد گرفته را از دست می دهد

خلاصه مطلب

به یاد داشته باشید که نقاط عطف رشد در کودکان متفاوت است و سرعت رشد هر کودک منحصر به فرد است. بعضی از بچه ها قبل از 3 سالگی این مهارت ها را کسب می کنند و بعضی ها دیرتر. با این حال اگر نگران وضعیت فرزند خود هستید، بهتر است با متخصص کودکان مشورت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات