افسردگی در کودکان

0 26

کودکان نوپا و بچه ها در دوره پیش دبستان نیز می توانند افسردگی را تجربه کنند، این مسئله در این دوران شایع و تشخیص آن دشوار است.

همه بچه ها گاهی غمگین یا خشمگین می شوند و این موضوع برای کودکان نوپا یا پیش دبستانی نیز طبیعی است. کودک تلاش می کند تا با ناراحتی، بدخلقی و تحریک پذیری احساسات خود را به شما ابراز کند. اگرچه نوسانات عاطفی در این سن طبیعی است، اما اگر این رفتارها و احساسات بیش از دو هفته طول بکشد، می تواند نشانه افسردگی باشد.

افسردگی یک بیماری است که می تواند باعث احساس غم، ناامیدی، بدخلقی و ناراحتی در فرد شود. در سال های اخیر روانپزشکان ایده افسردگی در دوران کودکی را پذیرفته اند (مانند وجود این اختلال در بزرگسالی). در حال حاضر تقریبا نظر تمام دانشکده های پزشکی بر این است که افسردگی می تواند افراد از هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر احتمال می دهید که فرزندتان افسرده شده، مهم است که بلافاصله خود را سرزنش نکنید، زیرا عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. به گفته آکادمی کودکان آمریکا داشتن والدین افسرده، مهم ترین عامل خطر افسردگی در کودکان است.

افسردگی در کودکان

والدین افسرده ممکن است نسبت به نیازهای عاطفی فرزند خود آگاهی کمتری داشته باشند و باعث شوند کودک احساس حمایت کمتری کند. در چنین وضعیتی ممکن است درگیری والدین با کودک افزایش یابد. افسردگی همچنین می تواند ناشی از عوامل بیولوژیکی و محیطی، ژنتیک، اجتماعی، عدم تعادل بیوشیمیایی (سطح نامتعادل برخی هورمون ها و مواد شیمیایی) و روانشناختی باشد. حوادث استرس زا مانند مرگ یک عزیز نیز می تواند احتمال ابتلای کودک به افسردگی را افزایش دهد. علائم افسردگی گاهی می تواند ناشی از شرایط ساده تر، مانند مشکل در مدرسه، ناسازگاری های اجتماعی با همسالان و عوامل دیگر باشد.

علائم هشدار دهنده افسردگی احساسات یا تغییراتی هستند که والدین می توانند متوجه آن شوند. به همین دلیل مهم است که با مشاهده نشانه های اختلال روانشناختی در کودک به دنبال درمان باشید. البته پرخاشگری های خفیف و کج خلقی در کودکان شایع است، اما در صورت ابراز تفکر منفی و اظهار نظرهای انتقادی یا شکایت از زندگی و احساس بی ارزشی مداوم کودک، باید با مشاوره صحبت کنید و برای درمان فرزندتان سریع اقدام کنید.

با متخصص اطفال کودکان درباره رفتار فرزند خود صحبت کنید، او احتمالا شما را به یک درمانگر ارجاع دهد و توصیه به روان درمانی کند. تشخیص و درمان به موقع می تواند به کودک افسرده کمک کند تا دوباره به حالت طبیعی خود بازگردد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات