طرز تهیه 10 میان وعده مقوی و سالم برای بچه ها

0 1,194

دوران پیش دبستانی و مدرسه زمان فوق العاده ای برای مشغول شدن بچه ها در آشپزخانه و تهیه میان وعده های سالم و خوشمزه است. آشپزخانه مکان شگفت انگیزی برای کودکان است.

تشویق کودک به آشپزی و تهیه غذا توسط خود او (با نظارت و راهنمایی در صورت نیاز)، باعث تقویت مهارت های مختلف، افزایش استقلال و اعتماد به نفس می شود.

بچه ها میل بیشتری به خوردن غذایی که خود درست می کنند دارند. ارائه فرصت برای انتخاب، برداشتن مواد غذایی مور نیاز آشپزی و آماده سازی غذا، کودک را تشویق به خوردن می کند.

مشارکت کودک در آشپزخانه باعث تقویت مهارت های مهم زندگی مانند کار گروهی و مسئولیت پذیری می شود. با این کار کودک با تهیه لیست خرید، برنامه ریزی، تمیز کاری و قوانین اولیه آشپزی آشنا می شود.

شروع کار

اجازه دهید فرزندتان تا جایی که می شود به تنهایی آشپزی کند. او می تواند با نظارت شما میوه ها را بشوید، مواد غذایی را خرد کند و درب محصولات را باز کند. در هر صورت مراقب کودک باشید و پس از آموزش مهارت ها، اجازه دهید او به تنهایی کارهای آماده سازی غذا را انجام دهد.

در هنگام گرسنگی فرزندتان را تشویق به انتخاب میان وعده کنید. ارائه فرصت و دادن حق انتخاب به کودک باعث افزایش اعتماد به نفس، هیجان و علاقه به مواد غذایی می شود.

اجازه دهید کودک آزمایش کند، ایرادی ندارد اگر او کمی کثیف کاری کند. کودک در طول آشپزی با کمی تمرین، تمیزکاری را یاد می گیرد و مهارت های او (تهیه غذا، سلیقه و تخیل) توسعه می یابد.

در ادامه 10 دستور غذایی ساده، خوشمزه و مغذی ارائه شده است که آشپز کوچولو می تواند به تنهایی (با کمک کمی) انجام دهد و از هر لحظه خود لذت ببرد.

میان وعده مقوی برای بچه

1. پیتزا میوه ای

میان وعده مقوی برای بچه

پیتزا را به تکه هایی رنگارنگ از میوه تبدیل کنید. کودک با پر کردن پیتزا با میوه، شاهکار خود را خلق می کند.

خمیر پیتزا را با آرد گندم درست کنید و برای روکش خمیر از پنیر خامه ای استفاده کنید.

انواع میوه های رنگارنگ مانند توت فرنگی، تمشک، موز و کیوی را به شکل و اندازه دلخواه برش دهید. شما می توانید در برش زدن میوه های بزرگ به فرزندتان کمک کنید و مهارت های ایمنی کار با چاقو را به او آموزش دهید. با این روش همچنین تمایل کودک به خوردن میوه بیشتر می شود.

کودک را به افزودن میوه ها، سبزیجات یا ترکیبات مورد علاقه خود تشویق کنید. در آخر کودک یک پیتزای کوچک دارد.

میان وعده مقوی برای بچه

2. پیتزا

میان وعده مقوی برای بچه

پس از تهیه پیتزا میوه ای، نوع سنتی پیتزا را امتحان کنید. خمیر پیتزا را خودتان درست کنید یا از خمیر آماده استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر پیتزای آسان

دستور ساده: 1 فنجان ماست یونانی با سه چهارم فنجان آرد را مخلوط کرده و به مدت 30 دقیقه خمیر را استراحت دهید. سپس خمیر را با کمک انگشتان خود به ضخامت مورد نظر شکل دهید.

کودک سس گوجه فرنگی را روی خمیر بمالد، سپس پنیر، سبزیجات و گوشت را به خمیر اضافه کند.

پیتزا را در فر با دمای 350 درجه قرار دهید تا زمانی که پنیر پف کند و رنگ آن قهوه ای طلایی شود.

3. برش سیب و کره بادام زمینی

میان وعده مقوی برای بچه

کره بادام زمینی پروتئین و چربی را به میان وعده کودک اضافه می کند و طعم آن را خوشمزه و دلپذیر می کند. سیب را برای کودک خود برش دهید یا اجازه دهید او از اسلایسر استفاده کند. بچه های بزرگ تر می توانند میوه ها را با نظارت برش دهند. در آخر کودک کره بادام زمینی را بر روی قاچ های سیب بمالد.

کودک همچنین می تواند کمی کره بادام زمینی را در بشقاب خود قرار دهد و قبل از هر گاز از سیب، آن را در دهان خود بگذارد. برای تنوع از کرفس، چوب شور و کراکر نمکی به جای برش های سیب استفاده کنید.

میان وعده مقوی برای بچه

4. مینی ساندویچ خیار

میان وعده مقوی برای بچه

برای درست کردن این میان وعده، کودک باید از برش های خیار به جای نان استفاده کند. خیارها را برش دهید و اجازه دهید کودک تکه های پنیر، پنیر خامه ای، گوشت، گوجه فرنگی یا هویج نازک را روی آن ها قرار دهد.

به کودک کمک کنید تا مواد تشکیل دهنده را جمع آوری کند، آن ها را انتخاب کند و ترکیباتی که می خواهد را روی ساندویچ خود قرار دهد. سرهم کردن این ساندویچ های فینگرفودی راهی عالی برای آزمایش ترکیبات مختلف طعم و بافت است.
تهیه سالاد همچنین به کودک کمک می کند تا ترکیب مواد، طعم ها و بافت ها را یاد بگیرد.

5. مخلوط آجیل و میوه

میان وعده مقوی برای بچه

به کودک انواع مختلفی از مواد قابل ترکیب دهید، تا او مخلوط دلخواه خود را درست کند. ترکیبات این میان وعده شامل گزینه های زیر است:

– چیپس های شکلاتی

– میوه های خشک مانند سیب، پاپایا یا زغال اخته

– غلات کامل

– آجیل مانند بادام، بادام زمینی یا گردو (برای بچه های بالای 4 سال)

– پاپ کورن (پفیلا)

– کشمش (برای بچه های بالای 4 سال)

– کنجد خوراکی

– تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو (برای بچه های بالای 4 سال)

با دادن گزینه هایی برای انتخاب، کودک را تشویق کنید تا ترکیب طعم و بافت های مختلف را امتحان کند. بهتر است کودک ابتدا غلات را به ظرف اضافه کند، سپس بقیه مواد را روی آن قرار دهد.

میان وعده مقوی برای بچه

6. سبزیجات و سس

میان وعده مقوی برای بچه

سبزیجات را از قبل برای تهیه این میان وعده خرد کنید، البته بچه های بزرگ تر که دارای مهارت های حرکتی ظریف پیشرفته (و کنترل خود) هستند، می توانند از چاقو استفاده کنند.

ظروف کوچک را با تکه های هویج، ساقه کرفس، کلم بروکلی، گل کلم، گوجه گیلاسی، سیب زمینی پخته یا خیار پر کنید و آن را در اختیار کودک قرار دهید تا او سس را به ترکیبات دلخواه خود اضافه کند.

سبزیجات خرد شده را در یخچال نگه دارید، برای دفعه بعد که فرزندتان تمایل به خوردن این میان وعده دارد. کودک را تشویق به ترکیب برخی از سبزیجات با سس کنید.

7. دسر ماست

میان وعده مقوی برای بچه

بچه ها دوست دارند که دسرهای ماست رنگارنگ درست کنند. به کودک کمک کنید تا چند قاشق از ماست ساده یا طعم دار (هر کدام که معمولا می خورد) داخل کاسه یا فنجان بریزد. سپس، اجازه دهید کودک لایه های میوه، گرانولا، آجیل یا نارگیل خرد شده را به ماست اضافه کند.

توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، شاه توت و هر میوه دیگری که کودک دوست دارد را در اختیار او قرار دهید. بعضی از بچه ها کره بادام زمینی یا نوتلا دوست دارند. اجازه دهید کودک ترکیبات دلخواه خود را انتخاب کند.

در نهایت، لایه آخر دسر را از ماست پر کنید. اجازه دهید کودک کمی گرانولا یا غلات روی دسر بپاشد.

8. اسموتی

میان وعده مقوی برای بچه

برای درست کردن اسموتی سریع و خوشمزه میوه های مورد علاقه کودک را به همراه ماست، تکه های یخ و آب جمع آوری کنید. کودک با تهیه این میان وعده می تواند نوشیدنی های ترکیبی و جادویی را کشف کند (تیغه های مخلوط کن را از دسترس کودک دور کنید).

کودکان نوپا و پیش دبستانی ممکن است به کمک نیاز داشته باشند. مطمئن شوید که کودک دستگاه مخلوط کن را بیش از حد روشن نگه ندارد.

انتخاب مواد تشکیل دهنده اسموتی را به کودک بسپارید. موز، توت فرنگی، آناناس، مانگو و انواع توت برای این نوشیدنی مناسب هستند.

شما همچنین می توانید این میان وعده را با ترکیب سبزیجات امتحان کنید. آووکادو، خیار و هویج باعث خوشمزه تر شدن اسموتی میوه ای می شوند. اجازه دهید فرزندتان نقش سرآشپز را بازی کند، اسموتی فوق العاده خود را درست کند و از خوردن آن لذت ببرد.

میان وعده مقوی برای بچه

9. کراکر و پنیر

میان وعده مقوی برای بچه

قرار دادن تکه های پنیر بر روی کراکرها برای کودکان سرگرم کننده و جالب است. بچه ها می توانند مهارت برش را با خرد کردن پنیر تمرین کنند. پوست کن وسیله ای عالی برای ایجاد برش های نازک است. شما همچنین می توانید برای تهیه این میان وعده از پنیر رشته ای استفاده کنید.

پنیر کلاسیک و کراکر می توانند ترکیب هیجان انگیزی ایجاد کنند. برای درست کرد این میان وعده می توان از کراکر گندمی، کیک برنجی، چوب شور، تکه های نان، میوه خشک یا حتی چند قاچ سیب یا گلابی استفاده کرد. از هر نوع پنیری که فرزندتان دوست دارد استفاده کنید.

شما همچنین می توانید از کشمش، میوه های خشک، برش های سبزیجات، زیتون یا تکه های میوه نیز استفاده کنید. اجازه دهید فرزندتان با ترکیبات دلخواه خود، آزمایش کند.

10. مورچه ها روی یک الوار (کشمش ها را با پیچ و تاب روی تنقلات قرار دهید)

میان وعده مقوی برای بچه

برای درست کردن این میان وعده کلاسیک، برای درست کردن مورچه ها روی تنقلات با کره بادام زمینی، از مواد پرکننده استفاده کنید. شما می توانید ترکیبات مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه کودک دست یابید. در ادامه چند پیشنهاد برای تهیه این میان وعده آورده شده است.

– ساقه کرفس را با هوموس پر کنید، اگر فرزندتان بیش از 4 سال سن دارد، خرد کردن سبزیجات را به او بسپارید. تکه های کوچک فلفل های رنگی یا هویج نیز مناسب این کار هستند.

– اگر فرزندتان کرفس دوست ندارد، از یک قطعه موز یا هویج برای الوار استفاده کنید. فلفل، سیب زمینی شیرین پخته یا خیار نیز برای این منظور مناسب هستند.

درست کردن میان وعده فرصت خوبی برای یادگیری نحوه شستشو و خشک کردن مواد غذایی (قبل از مصرف) است. اجازه دهید کودک ساقه های کرفس را به تنهایی پر کند، برای نشان دادن مورچه ها روی الوار از کشمش استفاده کنید.

بچه ها از آشپزی و همکاری با والدین در آشپزخانه لذت می برند و احساس مسئولیت می کنند. آشپزی افزون بر افزایش اشتهای کودک، باعث تقویت مهارت های حسی، حرکتی، ریاضی و زبانی در او می شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات