کودکان در قرنطینه ویروس کرونا

0 287

چگونه کودکان را در خانه سرگرم کنیم

با ادامه شیوع همه گیر ویروس کرونا در جهان، خانواده های بیشتری در قرنطینه و انزوا قرار می گیرند. این وضعیت برای کودکان می تواند در بدترین حالت ترسناک و در بهترین حالت خسته کننده باشد و محدودیت هایی را در سبک زندگی آن ها ایجاد کند. بهانه گیری بچه ها منجر به کلافه شدن پدرمادرها می شود. در این مطلب نکاتی برای کمک به والدین در رفع ترس و سرگرمی کودکان در شرایط قرنطینه آورده شده است:

1. یک برنامه روزانه تنظیم کنید

نظم دادن به کودکان باعث می شود آن ها احساس امنیت کنند. داشتن یک برنامه روزانه به معنای حفظ نظم در غذا، خواب، اوقات فراغت و همچنین مشارکت بچه ها در کارهای خانه است. از کودک خود بپرسید می خواهد روز خود را چگونه سپری کند؟ به یاد داشته باشید این شرایط موقتی است و با کمک به هم می توان آن را پشت سر گذاشت، بنابراین با حفظ ثبات و تعیین زمان مشخصی برای خواب و بیداری مطابق با برنامه پیش بروید.

2. با فعالیت های مختلف بچه ها را سرگرم کنید

ساعتی از روز را به انجام انواع بازی ها، کاردستی یا آشپزی اختصاص دهید. دادن قدرت به کودکان برای انتخاب این فعالیت نیز مهم است و افزون بر سرگرمی منجر به بالا رفتن اعتماد بنفس آن ها می شود.

سرگرمی کودک در قرنطینه

سرگرمی کودک در قرنطینه3. زمان بندی داشته باشید

برای جلوگیری از ساعت ها سرگرم شدن بچه ها با گوشی، تبلت و Xbox ، سیستمی ایجاد کنید که به بچه ها اجازه ندهد ساعت ها وقت شان را مقابل صفحه مانیتور بگذارند.

زمان کوتاهی برای سرگرمی آن ها با تلویزیون و تبلت اختصاص دهید و با این کار از عوارض جسمی، ذهنی و اختلال در خواب آن ها جلوگیری کنید.

با انجام تمرینات ورزشی و مطالعه کتاب، مانع از نشستن مداوم بچه ها و استفاده آن ها از تلویزیون و گوشی شوید. کودکان باید به عنوان بخشی از خانواده درگیر بازی شوند و پدرمادرها با سیستم پاداش به آن ها فرصتی دهند تا استقلال پیدا کنند.

پدرمادرها شوخ طبعی خود را حفظ کنند تا در خانه آرامش و نشاط برقرار شود. در صورت نیاز از افراد دیگر کمک بخواهند و با والدین دیگر مشورت کنند.

4. گفتگو کنید

طبق گفته دکتر جاناتان کراتر روانشناس کودک، آخرین چیزی که والدین باید به کودکی که از ویروس کرونا ابراز نگرانی می کند این است که بگویند “نگران نباش”. تنها گفتن نگران نباشید والدین تاثیری بر روی بچه ها نخواهد گذاشت. چه بهتر این است که به آن ها بگویند “به من بگو نگران جه هستی؟ بچه ها درباره این بیماری چه می گویند؟ ” و سپس با هم اطلاعاتی را که واقعی و غیر واقعی است را به اشتراک بگذارند.

ایده های دیگر برای کمک به سرگرم کردن بچه ها

علاوه بر نکات بالا، این ایده ها برای کمک به نگه داشتن بچه ها در خانه مفید است:

– با فرزندان خود در مورد برنامه روزانه شان صحبت کنید و یک جدول زمانی برای آن ها تنظیم کنید.

– از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با اقوام استفاده کنید. شرایط کرونا منجر به انزوای فاصله اجتماعی شده است. چت های ویدیویی را امتحان کنید تا بچه ها با دوستان و اقوام در تماس باشند.

سرگرمی کودک در قرنطینهسرگرمی کودک در قرنطینه

– با هم از رسانه ها استفاده کنید، این یک فرصت عالی برای نظارت بر فرزندان در کنار سرگرم کردن آن ها است. تماشای یک فیلم خانوادگی یا انیمیشن با هم می تواند به حفظ آرامش کمک کند. فهرستی از جدیدترین کارتون ها تهیه کنید، آن ها را دانلود کرده و با بچه ها به تماشای آن بنشینید.

– در شرایط قرنطینه از فرصت بودن در کنار بچه ها استفاده کنید و به بچه ها بخشی از دنیای خود را نشان دهید. تشویق به بازی و کار می تواند راهی برای یادگیری و سرگرمی کودک در خانه باشد. مثلا یکی از هیجان انگیزترین کارها برای بچه ها آشپزی و کیک پختن است، از آن ها مشارکت بگیرید و به آن ها یاد بدهید تا رسپی های ساده درست کنند و از خوردن آن لذت ببرند.

– پادکست ها و کتاب های صوتی روش های بسیار خوبی برای درگیر کردن ذهن کودکان است.

– بازی هایی را که به آرامش و برقراری ارتباط در خانواده کمک می کند انجام دهید. ببینید کودک تان به کدام فعالیت ها علاقه نشان می دهد ( توپ بازی، آشپزی، خاله بازی و …) و برای آن ها وقت بگذارید. موسیقی اجرا کنید با هم آواز بخوانید و برقصید.

– با اسباب بازی های کودک نمایش برگزار کنید و از کودک بخواهید در این اجرا مشارکت کند. با انجام کارهای هنری مانند کاردستی، خمیربازی، رنگ آمیزی و نقاشی ذهن و خلاقیت بچه ها را پرورش دهید.

– به بچه ها باغبانی و گل کاری یاد دهید و با کاشتن هسته میوه ها آن ها را سرگرم کنید.

– فضایی برای اعضای خانواده ایجاد کنید تا در مورد نگرانی های خود صحبت کنند.

– جذب بیش از حد والدین به اخبار یا شبکه های اجتماعی باعث ایجاد استرس در خانه می شود، کودکان متوجه این تنش ها می شوند. برای محافظت از سلامت روان خود نیز خیلی وقت صرف بررسی اخبار روزانه نکنید.

با شاد نگه داشتن فضای خانه و احساس امنیت برای کودکان به آن ها آرامش دهید تا از این دوران خاطره خوبی برایشان باقی بماند و از دنیای ترسناک ساخته ذهن شان فاصله بگیرند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات