تب و تشنج کردن کودک

0 334

تشنج کودک

در حدود 5 درصد کودکان ( 5 نفر از هر 100 نفر کودک ) در سنین 6 ماهگی تا 5 سالگی، اگر مبتلا به بیماری های شایع عفونی مخصوصاً اسهال عفونی و بیماری های بثوری کودکان گردند، اگر تب آنها بالا رود دچار تشنج می شوند.

ابتدا دست و پاها و بدن آنها سفت می شود، سپس سفتی تبدیل به حرکات تکان خوردن می گردد و کودک به گوشه ای خیره می شود و معمولاً هوشیاری خود را از دست می دهد و ممکن است ادرار خود را رها کند.

مدت زمان این نوع تشنج معمولاً بسیار کوتاه است و 2 تا 3 دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید (معمولا کمتر از 15 دقیقه).

مادرها موقعی که کودکشان دچار تشنج ناشی از تب می شود، با حالت نگرانی و وحشت کودک را به بیمارستان یا به مطب پزشک می برند، ولی معمولاً تشنج کودک در راه متوقف می گردد.

پس از توقف تشنج، کودک بی حال است و به خواب می رود و پس از مدت کوتاهی بیدار می شود و هیچگونه علامت عصبی ندارد.

تشنج کودک

مادر و پدر در موقع تشنج کودک چه باید بکنند؟

موقعی که کودک در نتیجه تب دچار تشنج می شود، پدر و مادر باید او را به یک پهلو بخوابانند، لباس های او را اگر زیاد است کم کنند و اگر دکمه لباس هایش بسته است، باز کنند.

تشنج کودکمادر باید خونسردی خود را حفظ کند، زیرا تشنج کودک چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید و متوقف خواهد شد.

بعضی از مادران در هنگام تشنج، کودک را محکم در بغل می گیرند و از حرکات بدن او جلوگیری می کنند.

بعضی از پدرها برای جلوگیری از گاز گرفتن زبان و خفه شدن، چیزی مانند قاشق و حتی انگشتان خود را در دهان کودک و بین دندان های او قرار می دهند. این کارها ضرورت ندارد و تشنج کودک خود به خود متوقف می شود.

اگر تشنج کودک متوقف نشد و ادامه یافت، پدر و مادر باید هر چه زودتر کودک را به مرکز پزشکی مجهز برای کودکان انتقال دهند.

پس از توقف تشنج کودک، پدر و مادر برای پیشگیری از تکرار تشنج چه باید بکنند؟

پس از توقف تشنج کودک، پدر و مادر باید با تن شویه و داروهای پایین آورنده تب، تب کودک را پائین نگه دارند و او را برای معاینه و تشخیص علت تب، نزد پزشک ببرند.

تب و تشنج کودکاگر سابقه تشنج توأم با تب در خانواده کودک وجود دارد و اگر کودک سابقه یک نوبت تشنج توأم با تب را قبلا داشته است، برای پیشگیری از تکرار تشنج، پدر و مادر باید با داروهای تب بر، تب کودک را پائین آورند و توصیه های زیر را عمل نمایند:

1- در هنگامی که والدین احساس می کنند که کودک دچار بیماری و تب شده است، بلافاصله از شیاف یا قرص 2 میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن کودک (اگر کودک 10 کیلوگرم وزن دارد، یک قرص 2 میلی گرمی هر 12 ساعت تا زمانی که کودک تب دارد) به کودک بدهند.

2- هر چه زودتر کودک را نزد پزشک ببرند، تا علت تب مشخص شود و تحت درمان قرار گیرد.

آیا تشنج ناشی از تب در هوش و فراگیری آینده کودک اثر نامطلوب دارد؟

تحقیقات نشان داده است، کودکان سالمی که هنگام تب، دچار تشنج شده اند، در مقایسه با کودکان سالمی که هنگام تب دچار تشنج نشده اند، از نظر هوش و استعداد تفاوتی نداشته اند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات