به بچه ها شیر کم چرب بدهیم یا پرچرب

0 140

شیر (در انواع مختلف)، منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین برای کودکان و بزرگسالان است. بیشتر بچه ها متناسب با سن خود باید روزانه 2 تا 4 لیوان شیر بنوشند، به ویژه اگر آن ها غذاهای دارای کلسیم مانند ماست، پنیر یا آب پرتقال غنی شده با کلسیم مصرف نمی کنند.

با توجه به افزایش نرخ چاقی در کودکان، گاهی برای والدین جای سوال است که فرزندشان چه نوع شیری باید مصرف کند، به ویژه محتوای چربی شیر مورد توجه قرار می گیرد. شیر پرچرب در مقایسه با شیر کم چرب و شیر بدون چربی، حاوی مقدار بیشتری چربی است، اما دلیل نمی شود که این نوع شیر در رژیم غذایی کودکان استفاده نشود.

کدام شیر برای کودکان بهتر است؟

انتخاب نوع شیر مناسب برای نوزادان کار دشواری نیست، زیرا بهترین شیر برای تغذیه نوزاد شیر مادر یا شیرخشک است (یا ترکیبی از هر دو).

انتخاب بین شیر کم چرب و پرچرب برای کودکان کمی گیج کننده است. پزشک متخصص کودکان ممکن است به شما بگوید که وقتی فرزندتان 1 ساله شد یا بعد از آن هنگامی که تصمیم دارید کودک خود را از شیر مادر بگیرید، به او شیر پرچرب بدهید.
آکادمی کودکان آمریکایی (AAP) در گذشته توصیه می کرد که همه کودکان پس از 2 سالگی با شیر کم چرب تغذیه شوند، همچنین کودکان نوپایی که شیر مادر نمی خورند، باید شیر پرچرب مصرف کنند. (تمام این توصیه ها در سال 2008 تغییر کرد و اعتبار خود را از دست داد و توصیه های جدید جایگزین آن شد)

توصیه های آکادمی کودکان آمریکا

به توصیه AAP ، برای کودکان در سنین 12 ماهگی تا 2 سالگی که شرایط زیر را دارند، شیر کم چرب مناسب است:

– کودکی که اضافه وزن دارد

– کودکی که خانواده او دارای اضافه وزن، کلسترول بالا یا سایر عوامل خطر سلامتی است

انتخاب شیر پرچرب

شیر پرچرب بهترین نوع شیر برای بیشتر کودکان نوپای بالای 12 ماه است که از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه نمی شوند.
طبق AAP کودکان برای رشد مغز خود به کالری حاصل از چربی نیاز دارند، بنابراین کودک در 2 سال اول زندگی با مصرف شیر پرچرب تمامی مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کند.

یکی از مزایای شیر پرچرب نسبت به شیر کم چرب این است که طعم بهتری دارد. برای بچه هایی که شیر کم چرب مصرف نمی کنند یا از نوشیدن آن امتناع می کنند، شیر پرچرب بهترین گزینه است (کودک به دلیل طعم آن تشویق به نوشیدن شیر می شود).

اگر کودک بدغذا است، اضافه وزن ندارد و به اندازه کافی چربی و کالری را از سایر غذاها دریافت نمی کند، شیر پرچرب برای او گزینه مناسبی است.

با این حال، اگر نمی خواهید تمام کالری مورد نیاز فرزندتان را از شیر به دست آورید، با متخصص کودکان یا متخصص تغذیه درباره رژیم غذایی مناسب صحبت کنید.

انتخاب شیر کم چرب

اگرچه طبق AAP شیر پرچرب برای کودکان نوپایی که دارای اضافه وزن نیستند مفید است، ولی کودک می تواند پس از 2 سالگی شیر کم چرب مصرف کند.

شاید برای تان سوال باشد که آیا تفاوت زیادی بین شیر پرچرب و شیر کم چرب وجود دارد؟ در ادامه برچسب های تغذیه ای برای هر دو نوع شیر مقایسه شده است:

کالری و میزان چربی شیر

در یک لیوان شیر (220 گرم):

– شیر پرچرب: 150 کالری، 8 گرم چربی

– شیر 2 درصد (شیر پرچربی که چربی آن کم شده): 120 کالری، 4.5 گرم چربی

– شیر 1 درصد چربی (شیر کم چرب): 100 کالری، 5 گرم چربی

– شیر بی چربی (شیر بدون چربی): 80 کالری، 0 گرم چربی

برای نمونه اگر کودک 5 ساله به جای شیر پرچرب، روزانه 3 فنحان شیر با چربی 1 درصد مصرف کند، او در هر روز حدود 150 کالری ذخیره می کند (کمتر مصرف می کند).

این میزان خیلی زیاد به نظر نمی رسد، زیرا به ازای هر 3500 کالری که کودک مصرف می کند، 500 گرم اضافه می کند. 150 کالری اضافی پس از 3 هفته، 450 گرم به وزن کودک اضافه می کند.

150 کالری در روز x 23 روز = 3450 کالری = 450 گرم

تغییر شیر پرچرب به شیر کم چرب

به یاد داشته باشید که پژوهش ها در مورد مصرف انواع شیر و ارتباط آن ها با چاقی کودکان هنوز ادامه دارد. براساس یک پژوهش در سال 2019، شیر کم چرب خطر ابتلا به چاقی را در کودکان کاهش نمی دهد.

برای انتخاب بهترین نوع شیر و پیروی از دستورالعمل های تغذیه حتما با متخصص کودکان مشورت کنید.

توصیه های AAP نشان می دهد که اگر از 12 ماهگی تصمیم دارید کودک تان را از شیر مادر بگیرید، بهتر است که به او شیر پرچرب بدهید. پس از 2 سالگی تغذیه کودک را از شیر پرچرب به شیر کم چرب تغییر دهید. با این حال، اگر فرزندتان دارای اضافه وزن است، می توانید این تغییر را قبل از 12 ماهگی شروع کنید.

تغییر شیر پرچرب به شیر کم چرب در سنین پایین آسان تر است، زیرا هرچه کودک بزرگ تر می شود، بیشتر متوجه تغییر طعم شیر می شود و ممکن است در مقابل مصرف شیر کم چرب مقاومت کند.

مهم نیست که کودک تان چند سال دارد، بهتر است این تغییر را به صورت تدریجی انجام دهید. در ابتدا به او شیر با چربی 2 درصد بدهید، سپس شیر با چربی 1 درصد را جایگزین کنید.

استفاده از شیر کم چرب می تواند کودک را به سمت یک سبک زندگی سالم هدایت کند. بچه هایی که زود هنگام شیر کم چرب مصرف می کنند، بیشتر احتمال دارد که در بزرگسالی به جای شیر پرچرب، شیر کم چرب را انتخاب کنند.

شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج از انواع شیر کم چرب هستند. این گزینه ها می توانند انتخاب خوبی برای کودکان 2 ساله باشند، به ویژه اگر کودک به شیر گاو حساسیت دارد یا دچار عدم تحمل لاکتوز است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات