آیا لاک زدن برای کودکان نوپا بی خطر است؟

0 1,050

لاک زدن برای کودکان

برای کودکان نوپا لاک زدن یک تفریح بی خطر به نظر می رسد، آن ها تقلیدکنندگان خوبی هستند و با لاک زدن می خواهند شبیه بزرگ ترها شوند. برخی از آرایشگاه ها و سالن های زیبایی حتی خدمات مانیکور و پدیکور را به کودکان ارائه می دهند. بیشتر دختر بچه ها به این کار علاقه دارند، زیرا عاشق رنگ های روشن و خودنمایی هستند.

در صورتی که تصمیم به لاک زدن ناخن های فرزند خود دارید، بهتر است قبل از استفاده با ترکیبات و ایمنی لاک آشنا شوید. بسیاری از لاک های ناخن، حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند سلامت کودکان را به خطر بیندازند.

سموم موجود در بسیاری از لاک های ناخن

شاید باورش برای شما سخت باشد که شیشه زیبای لاک ناخن هم می تواند حاوی ترکیبات شیمیایی باشد، پژوهشگران مضر و سمی بودن این محصول را ثابت کرده اند، به طوری که در بسیاری از برندهای لاک ناخن 4 سم خطرناک وجود دارد. این سموم شامل موارد زیر می شود:

– تولوئن برای حل کردن مواد موجود در لاک و یک دست کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی همچنین در ترکیبات عطرهای مصنوعی، محلول های تمیز کننده و سایر محصولات خانگی کاربرد دارد. اگر تولوئن بیش از حد مجاز به بدن برسد، اثرات منفی بر سلامتی می گذارد. این ماده شیمیایی باعث آسیب به پوست، کبد، کلیه و همچنین مشکلات سیستم عصبی و مشکلات تنفسی فوقانی می شود.

– تری فنیل فسفات (TPHP) یک ترکیب ایجاد کننده اختلال در غدد درون ریز است که در تولید محصولات پلاستیکی کاربرد دارد، این ماده شیمیایی همچنین به عنوان ضد حریق در صنایع الکترونیک استفاده می شود. امروزه تری فنیل فسفات در بسیاری از برندهای معروف لاک ناخن یافت می شود. پژوهشی که در سال 2015 توسط محققان دانشگاه دوک و گروه محیط زیست انجام شد، افزایش شدید سطح TPHP را در ادرار 26 زن مورد آزمایش نشان داد.

لاک زدن برای کودکان

 لاک زدن برای کودکان– فرمالدئید معمولا در مصالح ساختمانی و بسیاری از محصولات خانگی استفاده می شود. این ماده شیمیایی به عنوان یک سخت کننده عمل می کند تا از خرد شدن لاک ناخن جلوگیری کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فرمالدئید می تواند باعث مشکلات تنفسی و بروز حساسیت شود، همچنین خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد. طبق پژوهشی در سال 2015، فرمالدئید در زنان باردار با ناهنجاری های مادرزادی، سقط خود به خودی و زایمان زودرس همراه است.

– فتالات در لاک ناخن، لوازم آرایش و سایر محصولات مراقبت شخصی برای ایجاد انعطاف پذیری و رایحه استفاده می شود. فتالات ها مختل کننده های ضعیف غدد درون ریز و مواد شیمیایی مسدود کننده آندروژن هستند. بر اساس پژوهش ها قرارگیری زنان باردار در معرض مقادیر زیاد فتالات، باعث ناهنجاری های بدو تولد و بیماری های آلرژیک می شود.

آیا استفاده از لاک برای کودکان به صورت گاه به گاه واقعا خطرناک است؟

شواهد کافی برای نتیجه گیری در مورد ارتباط مستقیم بین استفاده از لاک ناخن و سرطان، بیماری های تنفسی یا سایر مشکلات سلامتی وجود ندارد. با این حال، برخی از پژوهشگران در مورد آسیب های احتمالی استفاده از لاک ناخن هشدار می دهند.

لازم به ذکر است که کودکان نوپا تمایل دارند تمام چیزهای پیرامون خود را با دهانشان کشف کنند، بنابراین آن ها عادت به جویدن ناخن یا مکیدن انگشت دارند. راه حل خاصی برای بازداشتن آن ها از این کار وجود ندارد. از آن جایی که این مواد مضر وارد دستگاه گوارشی می شود، برخی از والدین ترجیح می دهند از استفاده از لاک های شیمیایی ناخن برای کودکان نوپا خودداری کنند. اگرچه حتی لاک های ناخن با برچسب “غیر سمی” ممکن است حاوی مواد سمی باشد.

شما می توانید به منظور محافظت از کودک خود در برابر سموم و بخارات مواد شیمیایی لاک ناخن، از لاک های ایمن تر در خانه استفاده کنید. همچنین از بردن کودک به آرایشگاه های ناخن با تهویه نامناسب خودداری کنید.

لاک زدن برای کودکان

ایمنی لاک زدن برای کودکان

در میان دغدغه های روز افزون والدین، برخی از شرکت ها گزینه های ایمن تری را برای لاک ویژه کودکان فراهم کرده اند. برندهایی مانند Hopscotch Kids و Piggy Paint لاک ناخن و مواد پاک کننده لاک بر پایه آب و عاری از مواد شیمیایی خطرناک ارائه می دهند.

شما همچنین می توانید فهرست لاک های ناخن گروه ایمن محیط زیست را بررسی کرده تا متوجه رتبه ایمنی محصولات خاص شوید. رتبه ایمنی هر محصول در مقیاس 0 تا 10 (0 = امن ترین) قرار دارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات